Hej igen :-)
Jag har lite blandade el-situationer i min 6v bubbla ifrån 66.
Tex när jag har framlyset på så fungerar knappt blinkers bak.
Och när bakljuset är igång så orkar inte bromsljusen tända sig.
Tankar?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Fortsatta eläventyr.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej igen :-)
Jag har lite blandade el-situationer i min 6v bubbla ifrån 66.
Tex när jag har framlyset på så fungerar knappt blinkers bak.
Och när bakljuset är igång så orkar inte bromsljusen tända sig.
Tankar?
Kolla alla jordpunkter.
Ja, det skall finnas en fläta under bilen, men jag vet inte vart?
En fläta från batteriminus till bottenplattan, en fläta från växellådan till en av bärarmarna under bilen, denna brukar ofta vara "försvunnen".
Men du skall nog också mäta batteriets spänning under belastning, det förefaller som om spänning och ström inte räcker till att driva flera olika lampor, tolkat hur du skriver.
Det kan vara så att du har dålig syranivå i batteriet eller värre att någon av batteriets tre celler har lagt av. Då kan spänningen vara 6,5 volt under vila, men sjunker snabbt bara man tänder en liten lampa.
...
Jordfel är vanligast.
Men det är inte dumt att kolla plus också.
Slå på lyset.
Mät spänningen över batteripolerna.
Mät spänningen så nära lampan som möjligt, med en bra jordpunkt.
Om man vill kan man ta en längre sladd som man kopplar direkt på Minus, då har man en bra jordpunkt så man vet vilken sida problemmet sitter på ).
¨
Skiljer det mycket, så får man leta sig bakåt via strömbrytare, säkringa ev andra anslutninger.
Tack för input!
Svar på era frågor kommer i eftermiddag.
Obelastat 6.18v
Med belysning fram och bak 5,93
Startmotor körs 5,2 volt
Batteriet är ganska nyladdat.
Behöver jag byta batteri tro?
Extra jord
Ditt batteri är inte fulladdat. Fungerar inte allt ok när du har bilen igång?
BILTEMA har shysst 6v bilbatteri till
BILTEMA pris

1299:-
ta loss generatorn och rengör den o ge den nya kol...slipa skårorna på kollektorns axel med ett bågfilsblad
är rekommenderat...fungerar generatorn kan du testa via 6volt köra den som en elmotor 
Viktigt är också att laddningslampan i instrumenteringen fungerar 100% och inte glappar eller är trasig
Obelastat 6.18v
Med belysning fram och bak 5,93Startmotor körs 5,2 volt
Batteriet är ganska nyladdat.
Behöver jag byta batteri tro?
Batteriet verkar schysst, så det är inte problemet.
Vad har du för spänning ute vid halvljuslampam tex borde ligga runt 5,5 när lyset är på.
Man får alltid lite spänningsfall.
Och har man bara 6 volt från börja så gör varje volt man tappar rätt mycket (det var därför man bytte till 12Volt, som basspänning).
Med detta sagt så ligger ett 6 volt system på 7,2 volt när motorn går och batteriet laddas.
Jag tror inte min generator laddar batteriet?
Filmade en snutt, där multimetern är kopplad rakt på batteriet när bilen är igång och sedan stängs av..
Jordfel kan ge mycket konstiga fenomen. Det är inte bara jorden mellan kaross och låda som ställer till det de stora problemen sker när förbrukarna inte får ordentlig jord.
Gå genom och kolla ALLA jordpunkter för ALLA lampor. Alka bruna kablar är jord, följ och gör rent där de är ansluta i karossen.
Det kanske är ett gammalt generatorfel som någon tidigare ägare hanterat genom att installera ett större batteri :-)
6V 195 Ah sitter i bilen
Mystiken tätnar :-)
Kabeln till generatorlampan var avklippt och glödlampan var även trasig.
Ny glödlampa och ny kabel visar att generatorlampan lyser hela tiden, oavsett om bilen är igång eller ej.
Prova att lyfta av fläktremmen och köra generatorn som en motor, då kopplar man ihop D+ med kabeln som kommer från batteriet, enl Mr56 (jag tog bort locket på reläet och tryckte på den främre kontakten, men det var nåt han inte rekommenderade). Snurrar den så är generatorn fungerande, koppla loss, sätt tillbaka remmen och provkör.
Generator snurrar!
tändningslåset bör få sej en genomkoll verkar det som i felsökningen.
@Umekille, hjälp!
Vad skall jag kolla, vad skall jag leta efter?
Bilen startar och går, men tändningslåset kanske gör mer än så?
Eftersom det är laddningen du har problem med;
Strömmen till fältet på generatorn DF (som styr laddningen) går genom glödtråden på laddlampan - felkopplad eller trasig = ingen laddning.
Laddreläet måste vara helt, sitter det under baksätet eller på generatorn på din bil? Lite olika elkoppling här...
Sedan kan det som ovanstående tips, provas generator, det går även enkelt att ommagnetisera den, men jag tror du har annat problem?
Hur felsöker man laddregulatorn?
Den sitter bak på generatorn.
I detta forum har det förekommit några gånger att laddningskontrollampan varit felkopplad, och då funkar inte laddningen.
Laddningskontrollampan, blinkerskontrollampan samt kontrollampan för oljetrycket är sammankopplade i det som normalt sett är minus, men inte här, höljet på dessa är kopplade med en svart(!) kabel som får spänning då tändningen är påslagen!! Svarta kablar är ofta plus i VW-Bosch elsystem, (bruna är minus).
Centrumanslutningen som vanligtvis är plus på andra kontrollampor är på dessa tre en minusanslutning!
Det skall vara en blå litet tunnare kabel, 1mm2 om jag inte minns fel, blå, som är kopplad till anslutning 61 på laddningsreläet.
Om det är felkopplat här är det vanligt att även oljetryckslampan samt blinkerslampan bär sig konstigt åt, prova att blinka och se vad som händer i så fall..
(Jag hade en gång kopplat laddningen till heljuskontrollampan, gissa om det blev en serie konstiga fel..?)
En form av felsökning av laddningsreläet är att koppla en voltmeter (=multimeter) över B+ och chassijord på laddningsreläet, starta motorn och se om du får ut 7,2 volt, eller liknande.
Sedan kam du koppla voltmetern innan reläet och mäta mellan D+ och chassijord, här skall du få en betydligt högre spänning som varierar med varvtalet, om du får det så är generatorn troligtvis hel, men helt självklart är det inte.
61 på laddningsreläet skall ge en minusspänning när motorn är avstängd med tändningen på, men ge en plusspänning då generaton laddar, mät över 61 och chassijord, sätt plussladden på 61 och minus i chassijord, nu skall du få omkring 6-7 volt när generaton laddar.
...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Fortsatta eläventyr.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.