1 Senaste redigerad av Sletan (2017-02-15 21:51:49)

God kväll, jag utforskar mer och mer av min nya bubbla och hittar intressanta saker..

Är det verkligen så att spolarvätskebehållaren skall fyllas med vätska och sedan skall man pumpa upp ett övertryck med valfri pump? :-)

Och nästa fråga, vad är den högra behållaren till för?

https://www.dropbox.com/s/fe3875rh2y6xb … .jpeg?dl=0

Post's attachments

spolare.jpg, 122.81 kb, 1280 x 960
spolare.jpg 122.81 kb, 278 downloads since 2017-02-15 

2

Den med blåkork är bromsvätskebehållaren, och sedan ska det nog vara en slang mellan spolbehållaren och reservhjulet om jag inte förstått fel ICQ/ab
Men pump funkar väll också men du kanske får lite kort drifttid.

3

Slang mellan reservhjul och spolarvätskatank? på riktigt?  ICQ/ab
Man får ju mer tryck tillgängligt, men jobbigt om man spolar bort hela reservhjulet!

Tack för svar ang bromsvätskan!

4

Det sitter en säkerhetsventil på slangen som gör att du inte tömmer däcket. Tyska ingenjörer i sitt esse.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Underbart!

Jag fyllde i lite spolarvätska och pumpade på.

Korken läcker och det sprutar spolarvätska tills trycket är slut.

Att trycka på knappen i mitten av torkarreglaget gjorde varken till eller från.

6

Både reglaget o läckaget kan vara boven då.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Jag har samma problem med att spolarvätskan sprutar ut tills trycket är slut på en bubbla från -66. Knappen för spolarvätska är stum på instrumentpanelen också och signalhornet fungerar inte heller.

Låter det som att det är något reglage som behöver bytas ut och hur får man tag på såna eller en verkstad som kan fixa det? Jag hade den inne på en verkstad men han hade inga sådana delar.

8 Senaste redigerad av Johan W (2017-02-27 18:28:39)

Prova att dra ut knappen och tryck tillbaka den, den kan va in tryckt och då kan det funka Default/hmm

Ytterst få klarar bilar som är 50 år gamla Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

De är rätt vanligt att gummi packningarna torkar, spricker eller fastnar i "manöver" knappen. Så trycket går ur med det samma, eller inte kommer ut...
Vindrutespolning är det inget krav på till bilar tillverkade före 1 Jan 1971, så för att besiktiga behöver den inte fungera, inte alla besiktningsstationer som vet det.
Sen kanske det är bra att ha ibland, men jag åker mest med mina bilar på sommaren och fina vinterdagar så jag har klarat mig utan, hittills.

10

Jasså är det inte ett krav på en 66:a.

Då var ju det en sak man kan stryka ifrån "innan-besiktningen" listan

11 Senaste redigerad av midas22 (2017-02-28 00:25:04)

Jag har provat att dra ut och trycka tillbaka knappen men det hjälper inte så jag skulle gissa på att det är något reglage eller packning som torkat sönder då. Tutan fungerar iofs inte heller och det är väl samma system, dvs att det drivs av luften från reservdäcket? Jag vet inte om det betyder någonting.

Jag har ett svagt minne av att nånting hände så att tutan gick hela tiden förut så att jag kopplade ur slangen helt enkelt men det var många år sedan nu. Det var ju tur att bilen är äldre än 1971 års modell då för bilen går igenom besiktningen ändå år efter år men det är lite störande att det inte fungerar när det antagligen bara är någon enkel mekanisk detalj. Spolarvätska kan ju faktiskt behövas också om man är ute på Europavägen i skitväder och blir omkörd av en långtradare...

Kan man beställa såna packningar nånstans eller ska man klippa till det själv av nån gummibit?

12

Kolla på classicvw.se om det finns.

http://www.classicvw.se/bubbla-t1-/t1-e … 43_469_516

13

biltema har en fin sats med pump o behållare biligt
om man bara vill ha vatten på rutan med en burk på
sidan om originalets.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000017961
139:-

14

Nu med stundande 50¨års regel
så behöver du bara besiktiga 1.ggr ICQ/ag

15

Tack så mycket, finns det alltså en chans att det skulle fungera om man bytte ut själva knoppen med det problemet som jag beskriver?

http://www.classicvw.se/spolarknapp-t1- … ts_id/4793

Jag läste precis det där om de nya besiktningsreglerna för bilar som är äldre än 50 år. Det var ju skönt men det skulle vara stiligt om man rullade in till den sista besiktningen med både fungerande spolarvätska och signalhorn för första gången på tio år eller nåt sånt.

16

Signalhornet går inte på luft.
Troligtvis har du kopplat bort kabeln som går upp och sitter fast på höljet till rattstången.
Sitter ett stift där.

( tror jag, blev osäker nu för många år sedan jag kopplade bort min tuta å satte den på egen knapp)