Bra jobbat! Väntar också spänt på vad det slutligen blir av herr Lundins projekt 

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Sidor Föregående 1 … 50 51 52 53 54 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Bra jobbat! Väntar också spänt på vad det slutligen blir av herr Lundins projekt 

Ajde´n??
Ser ut som Rox/Hox hemmabygge. Gjordes väl tre karosser av tre vänner, mestadels Alfa 24v V6 isåfall. 
Ni får nöja er med bilder på hans första (och förra) bilbygge. Den har ju skymtats som halvfärdig åtskilliga gånger i den här tråden.
Allt är handbyggt och bearbetat på denna bil. Så även dekoren, som vi designade och tillverkade med skalpell, sax och stållinjal två veckor före Elmia 2015
Riktigt roligt att få vara med och lägga pricken över i på ett långtidsbygge.
Den går lika bra som den ser ut också 
Tejpen kom dit efter en liten racing accident
Rå som sushi. 
Kringlan katt har nu provat om husses bänk kommer att hålla. Den fick godkänt! Jodå, hon är döpt efter splitbubblornas bakruta, som ju kallas "Brezel" på tyska 
Busenkelt att bygga när man varit noggrann och vägt in allt ordentligt. Då är det bara att köra på efter de jiggar och mallar man har 
Fem och en halv meter stålskivor som inväntar sina slutgiltiga positioner.
Nu är grundstommen färdig
Endast punktsvetsad, för att lätt kunna ändra något. Men nu är det så bra att det inte ska behöva ändras på något. Två av de tre "malplacerade" strävorna som inte går mellan två ben, finns där som underlägg att svetsa mot för ordentlig sammanfogning av skarvarna mellan skivorna.
Sneddningen har tillkommit för att främja utrymme på golvet. Feta hörn som sticker ut är väl det värsta som finns.. Dessutom helt onödigt, för här blir det bandsli, pelarborr och liknande nödvändiga basicmaskiner.
Här inne ska ett snurrskåp med skruvsortiment och liknande förbrukningsmateriel bo. 
Imorgon blir det att gå loss på 20x40-profilerna som ska gå korsvis under skivorna, för reducering av vibrationer. Det kommer även att gå ett varv sådana runt bänken på yttersidan, vilka skivorna kommer att vikas ner över. Mer om det senare 
Skottsäker arbetsbänk 
Dags för en liten uppdatering. Bygget stod stilla i åtminstone en vecka, på grund av sjukdom vilket senast drabbade mig i mars 2006, och en skånetripp på några dagar.
Ett omsorgsfullt nät av vibrationsdämpande 20x40 fick ta plats under.
Skivornas placeringar mättes in ytterst noggrant. Tyvärr visade det sig att det blev för trångt nere i hörnet, att jag helt enkelt blev tvungen att karva ur gips. Men det är för att skivorna mot väggarna ska hamna i rätt positioner.
Efter det ritade jag av stomsystemet med en spritpenna underifrån, vände skivorna och slipade av så att det gick att svetsa i naken plåt. Då skar jag upp kanterna i sektioner, så att det skulle bli möjligt att vika ner dem.
Så här ser det ut under, allt för att bygga bort vibrationer när man slår och bankar. Bänken kommer även omsorgsfullt att skruvas i väggen, för ytterligare eliminering av vibrationer.
Som tynge för att få skivorna exakt dikt an mot stommen när det skulle svetsas underifrån, fick min far spendera två och en halv timme på bänken. Han fick stå precis ovanför de balkar som det skulle svetsas i. För att känna om skivorna var täta mot balkarna, använde jag A4-papper att prova att sticka in emellan. Utan farsgubben gick de in, men med honom på gick det inte. Då var det bara att punkta fast 
Rejäla pluggsvetsar ute i kanterna, för perfekt hållfasthet och stort tillit när det skulle böjas.
Böjning in progress. Först fick jag fräsa ur ett spår underifrån med vinkelslip, och banka ner kanterna halvvägs med stora släggan. När de var halvvägs nere, fick jag fräsa upp ytterligare en gång. Sedan var det bara att banka dem i slutposition
Hörnflikarna räckte det dock med hammare till.
Nerbankat innan trimning. Enligt beräkning skulle det krävas 2,5 cm utstick av skivan för att materialet skulle räcka att böja. Jag tog det säkra före det osäkra, och tog marginal på fem millimeter så det blev tre. Den marginalen visade sig senare vara väldigt tacksam, då slagmärkena efter släggan tog längst ut. Så de skadorna försvann vid borttrimning.
Det som kapades bort
Och en tung spånhög... just nu är verkstan riktigt dammig och äcklig. Ser fram emot när bänken är färdigbyggd. Då blir det storstädning 
Aktuell bild från ikväll, när trimningen skedde.
Färdigböjt och trimmat. Notera den utstickande svetsen i stommen. Svetsen är ju ny, och jag hade inte riktigt hittat rätt i inställningarna när den brändes. Nu börjar jag känna den bättre. Nu ska bara alla 45 snitt i skivorna svetsas igen och suddas ut.
Här ska man nog kunna jobba med fordon 
Stresstest att teorin om pluggsvets enbart genom snittning av kanter skulle fungera. Dessa svetsar gjorde jag medvetet klenare än de som slutligen gjordes på bänken. Om dessa tål våld med både slägga och huggmejsel, ska det inte vara några problem att göra grövre på bänken. Och det fungerade 
En provmodell jag gjorde i tidigt skede, för att prova om nedvikning av skiva skulle fungera i praktiken. Det gjorde det också. Dock snittade jag bara en gång på testet, därav den vågiga ytterlinjen.
Nu känns det riktigt bra. Montering av väggskivor och finlir kvar. Sedan är åtminstone bänken i sig färdigbyggd. Då väntar montering av skruvstäd, lite specialare som fästöglor för riktstag, finurliga förvaringslösningar och liknande. Men det tar jag när jag är där. 
Härligt! 
Som vanligt genomtänkt och bra resultat..bra jobbat.. 
Kan intyga att den bänken inte kommer flytta på sig i första taget
Tack för att jag och Eddie fick förmånen att titta in en snabbis i söndags 
Som vanligt välbyggt och genomtänkt!!! 
Har Overkill fått ett ansikte? :-)
Ska du klä med nån träskiva över sen?
Ger ett behagligare arbetsklimat speciellt på vinter om man har 10 plus i garaget som jag har....
Bra att tänka långsiktigt, när man planerar verkstad! (i din ålder..;-)
Tack alla!
Mr 56: Nope, ingen träskiva. Hart wie Stahl är konceptet. I denna lokal är värme inget problem. Den här vintern har det varit 10+ som kallast i verkstaden när det varit -20 ute. Då har jag ändå bara haft värmepumpen på lägsta temperatur och fläkt, saknat två fönster och inte haft några gummilister runt porten eller gångdörrarna. Som det är nu när tempen ute pendlar mellan noll och några grader minus, har jag runt 12-13 +. Varmare så behövs absolut inte, då blir man bara svettig och måste ta av sig. När jag håller på med mycket metallkapning och svetsning är det skönt med heltäckande. Så vi har lyckats bra med isolering
Vill jag ha varmare är det ju bara att öka. Och kallare bara att stänga av pumpen. Fast det håller sig varmt i flera dagar när man stänger av. 
Overkill? Det beror på hur man ser på det. 
mettis: Jo långsiktig planering och månadslånga byggtider för enstaka göromål kräver det bästa av hjärnkontoret. Disciplin, noggrannhet, rimliga bedömningar av nivå på resultat, rimlig tidsuppfattning e.t.c. Det räcker ju inte bara att man kan hantera verktyg och svets. Men jag börjar bli till åren jag med, fyller 25 i höst.
Det finns många duktiga personer i min ålder. Jag kan på rak arm räkna upp en handfull duktiga bil och husbyggare. Men jag kan också räkna upp ett antal personer som lever latast möjligt för dagen. Att bo hos föräldrarna vid 25 års ålder, och spela datorspel hela dagarna är ju bekvämare än att skaffa eget och tjäna egna pengar. Eller så skaffar man jobb, tycker det är tråkigt, hoppar på nästa, hoppar av och så vidare. Bara för att de inte har roligt på jobbet och tycker det är ansträngande... och jag känner sådana också. Men det är en annan historia och kan diskuteras i andra forum. Jag kan i alla fall bekräfta att "myten" om "de lata ungdomarna" är i allra högsta grad sann.
Så länge leve alla duktiga och driftiga personer, oavsett ålder 
Dags för lite bilder
Runda och mjuka hörn, för trevlig ergonomi 
Nu är det bara finlir och lite helsvetsning av vissa partier kvar.
Jo, motivationen tryter lite på slutet när det gäller tråkiga saker. Väggfästen är inte så spännande att tillverka, därav "finishen". Jag har gjort varannan stående och varannan liggande (eller på plasken som far säger). Vet inte om det gör någon större skillnad, men det känns bättre 
Inte helt lätt att svetsa fast underifrån och bakom allt. Snyggt blir det kanske inte, men det gör inte så mycket när det inte kommer att synas. Men släpper gör det knappast, för bakom finns det 2"8 som skruven får krama om för gott
Alla svetsfläckar kommer att tvättas bort och målas över. Samma gäller på golvet, fast de inte blir övermålade.
En liten snabb tidslinje på hur utrymmet där bänken står förvandlats sedan 2012.
Juni 2012
Juli 2012
Juli 2012
Juli 2013
November 2014
Januari 2015
Augusti 2015
Januari 2016
Februari 2017
Och ännu är det inte färdigt. Den som inte har att göra skaffar sig, eller hur det nu var.
Inspirerande
Lider vidare med endast kallgarage. Får vara glad att alla bilar har tak över huvudet och att det finns plats och planer på varmgarage. Kanske jag blir redo för att göra grunden iallafall i sommar. Det blir också med en gammal ladugård/stallbyggnad som bas. Men det blir som ditt ett flerårsprojekt.
Keep up the good work 
Bra jobbat 
Hoppa hej! Dags att visa lite livstecken igen.
Kompenserat för icke vinkelrätt hörn.
Bänken stod i början av mars färdig i sin grundligaste form. Efter det har jag på grund av materialbrist, inte haft möjlighet att fortsätta. Under den tiden har jag monterat de hemtillverkade träfönsterna, och grejat med en massa andra viktiga grejer på gården. Bland annat riva ur inredningen ur mitt ruttna härbre. Sommarhalvåret innebär tyvärr mindre tid med verkstaden, då det finns tusentals andra grejer på gården som måste göras.
Redo för montering.
Monterade och klara. Själva infästningen av dem är av egen konstruktion. Hur den ser ut väljer jag att inte visa här. Men vill man se är man välkommen förbi. 
Hur som helst, i slutet av mars månad gick det att åka pickup igen. Då styrde jag kosan mot Björns Stålmagasin i Borlänge, för kompletterande inköp till mina skåpbyggnationer. Stora plåtskivor på flaket, och sex meter långa fyrkantsprofiler på släpet. Nästa pickup ska definitivt få en kombinerad ställning för långgods och kapell. Hur den ska konstrueras har jag sedan länge listat ut. Den kommer att hamna på 56:an. Björns kommer definitivt att få leverera material till den med. En mycket bra firma som fixar det man vill ha.
Materialet väl hemma, passade en vintrig påskhelg perfekt att börja bygga vidare. Två dagar gick åt i Jönköping, men det blev även två hemma. Här är det omtalade "benskåpet" för skärande och slipande förbrukningsmateriel. Åtta centimeter djupt till trots, sväljer det mycket material.
Har man inte obegränsat med utrymme får man disponera och värdera det man har. Även slipband och sågblad för tigerskåp ska få bo här. De vanligaste man använder i en verkstad helt enkelt. De ovanliga klingorna man bara använder någon gång om året, kommer inte ens att finnas i verkstaden.
Fästen att montera brygga för portopower och riktstag, kommer att hamna på de flesta ytterben. Genomborrat med en hylsa som skruven löper i, och en mutter på baksidan av benet. Simple as that.
Liten hint om hur dörren kommer att bli... say no more
Som man kan se på en av bilderna, kan jag meddela att splitbubblan är på väg ut igen. Dock händer det inte så ofta att jag mekar, för det är sjukt tråkigt att meka när man inte har struktur på verktyg och en bänk att vara på. Ingen bänk? Nej, jag undviker att arbeta på den så länge jag inte har målat. Och måla kommer jag inte göra förrän skåp och stag är färdiga.
Ett skräddarsytt förvaringsskåp kommer också att tillverkas. Ritningar är färdiga och material är som sagt var hemma. Dock kommer det av praktiska skäl att bli enkeldörr istället för pardörrar.
Jag använde SketchUp, ifall någon undrar. Det är gratis att ladda ner, och mycket enkelt att använda även för de som aldrig arbetat i CAD innan. Skissen som jag visar ovan har jag inte lagt något större krut på, utan kladdades mest ihop för att jag skulle kunna räkna ut hur mycket material som skulle beställas.
Slutligen vill jag skänka en tanke åt min elektriker Janne, som tyvärr gick bort i ALS för två veckor sedan. Det är han som ska ha all heder och ära för det fina ljuset och det välfungerande elsystemet. Mycket tråkigt för alla nära och bekanta. Det var en mycket trevlig och kompetent person som visste vad han pysslade med. Jag hade jobb inbokade hos honom, men lär nu se mig om efter en annan. Han hade mitt fulla förtroende för vad han gjorde. Vila i frid 
Blir skottsäkert och bra 
Gillar benskåpet.
Tråkigt att höra om din elektriker som verkar ha gott bort för tidigt.
Men det sätter fokus på att leva i nuet känner jag.
Gillar benskåpet.
Tråkigt att höra om din elektriker som verkar ha gott bort för tidigt.
Men det sätter fokus på att leva i nuet känner jag.
Japp..betänk tumstocken.. 
Bra jobbat 
Hej!
Dags att visa lite livstecken igen. Jag saknar att skriva här, men det blir ändå inte av, fast det händer massor hela tiden.
För att göra det enklare att förstå, visar jag här nu några historiska bilder för att det ska vara lättare att bilda sig en uppfattning om vad som sker.
Verkstan kommer som tidigare nämnt att bli större. Ytterligare ett rum längre in i ladan kommer att i ordningställas för detta. Här är en bild från 2010, och som alla vet var det totalt sumpmög då.
2016 kunde vi fortsätta med den här ytterväggen. Vi fick pumpa upp gamla takstolar som rasat ner, och gjuta en grundmur att bygga nya väggen på.
Och nu i maj har vi byggt färdigt ytterväggen. Tyvärr kommer det inte att finnas tid att bygga nya portar i år, så vi fick hänga i diverse skräp så länge. Här blir det två höga portar så man kan få in lite högre fordon, och möjliggöra i och urlastning av t.e.x metallsvarv och andra nödvändigheter som ska ta plats. Däremot har vi börjat tillverka en ny gångdörr in i den befintliga delen av verkstaden. Den som sitter i nu, är minst sagt vidrig. När den är färdig, kan jag äntligen göra färdigt med inklädnad runt portarna som vi gjorde förra året.
Inne i verkstan händer tyvärr inte så mycket. Det enda jag har gjort på slutet, är att luckan för benskåpet är färdig, förutom handtag och låsning. Men den hänger där, på gångjärn återvunna från en motorlucka till typ 1.
Eller ja, lite händer det i alla fall. Splitbubblan mekar jag på lite då och då för att kunna åka med åtminstone halva sommaren. Fast jag prioriterar Vespan före den. Om två veckor har jag skrivning på mc-kortet, och ytterligare någon vecka/några veckor efter det, blir det uppkörning. Då ska den vara besiktad och ready to run.
Jag har inte renoverat den själv, utan köpte den i det här skicket. Dock har den bara till 95% blivit färdigställd, så jag måste fixa så att allt fungerar tip top. Allmän service, justeringar, inkoppling av elsystem, byte av däck mm.
Det snickras även på en NOS-hörna
Detta sker allt som oftast i sällskap av en öl under fredagskvällar.
-------
En av landets kanske fånigaste bussar, hamnade till slut här. Tillhörande chassijigg och mittre ramparti medföljde, vilket jag värderar högt. Först upp i jiggen blir dock Brunflopickisen. Jag har någon slags vision om att kunna ställa upp en nyblästrad pickis i slutet av sommaren på denna. Men vi får väl se hur det går
Boningshuset ska få nytt tak, och panel på åtminstone en vägg innan sommarsäsongen är slut. Så jag är inte direkt sysslolös...
Ses i Borlänge eller Tierp i augusti 
Flitig e du verkligen!!! ser fram mot den kommande plåt övningen.. 
Kul att se att det finns fler som i grundgjutartagen..vet av egen erfarenhet hur tungt och drygt det är..bra blir iallafall..bra jobbat! 
Sidor Föregående 1 … 50 51 52 53 54 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.