1

Har några kolvar modell enligt bild är detta industrikolvar eller?
Hoppas det går att se att det buktar neråt i centrum på toppdelen

Post's attachments

DSCN2250.JPG, 357.26 kb, 909 x 682
DSCN2250.JPG 357.26 kb, 136 downloads since 2017-02-26 

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2

Ja det är väl lågkomp väl? motor 1200?

3 Senaste redigerad av Återfall (2017-02-26 16:30:52)

1600 kolvar lite överdimension
Någon som vet lite mer

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

4

Kan du kolla motorkoden på generatortornet(om det finns) så kan du via sökning på internet hitta en hel del info.

5

På vissa typ 3 satt det sådana kolvar för att få ned kompet
Även på motorer som var utbytes satt det sådana kolvar för att få ned kompet ( cirka 1-3 cc är försänkningen )
Om det är bra Skulle tro dom är ganska slitna
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:

På vissa typ 3 satt det sådana kolvar för att få ned kompet
Även på motorer som var utbytes satt det sådana kolvar för att få ned kompet ( cirka 1-3 cc är försänkningen )
Om det är bra Skulle tro dom är ganska slitna
/// M

Varför ville man ha lägre komp o om man har dom i en vanlig standard motor märks det någon skillnad alls?

Mvh Återfall

7

I och med överdimension ökade kompet så man satte in kolvar med grop. Man renoverade även motorer som hade gått väldigt lite och med en minimal vändkant så man lade en ring under cylindern så att dom nya ringarna inte skulle slå i vändkanten. När det fanns en otrolig mängd VW på vägarna så fanns det en mängd mer eller mindre seriösa renoverare på motormarknaden. Många lyfte bara på topparna och fixade ett halvseriöst ventiljobb och sen var det ut på vägarna igen. Idag är de flesta beggade motorer man hittar långt över bäst före datum så numera är det helrenovering som gäller om man tänkt sig längre resor. Det är ju trots allt inte många som har kvar sin första färgteve från dom åren då motorn var ny.

8

Har ingen aning vad för motor dom har suttit på då jag har haft liggande i en låda med tillhörande cylindrar man ser tydligt spår av honingen i cylindrarna o kolvringarna ser ok
men med nya kolvringar o lite glasbläster ska dom kanske  kunna användas

Mvh Återfall

9

jag har också haft en överdimensionssats men kunde inte hitta kolvringar så den gick till skrot.

10

Classic Vw har ringsatser till överdimension.

11

Jo det känner jag till har köpt till
En 1300 tidigare som det var överdimension har kollat dom
Har sådana här ringar med
Det är uppskattat med all information
Som man kan tillgå här  ICQ/ab

Mvh Återfall

12

Jag hade likadana kolvar i en motor i somras. 86mm (öd)
Folkabiten har kolvringar,MEN sedan har jag en likadan kolvsats till med 1,75mm toppring....-Värre!

Samt att jag råkat köpa på mig en(bra) cyl-sats på 86,5mm - kolvar nå'n?