Undrar om original vipparmsfot är bättre än "elefantfot"?
Svårt att förklara vad jag menar med elefantfot, dvs en kula med en platt yta som ligger mot ventilen.
Elefantfoten är bättre, skramlar inte lika mycket och äter sig inte ner i ventilen.
Ett steg till då,
Vad är bättre, modellen beskriven ovan med en kula med en platt yta mot ventilen eller den elefantfot (porschemodellen?) som ser ut som en elefantfot?
4 2017-02-22 16:29:39 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-02-22 16:32:48)
Gb foten ( med kula ) är min favorit
Den satt på tidiga Mazda motorer
Elefant foten bygger uppåt mera
Båda två lösningana ger mindre friktion än std mot ventilen
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag tackar för svaren, elefantkulan får det bli.
Fördelen med Porsche modellen jämfört med Mazda är att det är något enklare att justera ventilspelet med den första. Pirat kopia av fabrikat Scat har jag dålig erfarenhet av, de jag köpte för länge sedan var genomhärdade och en brast när jag drog fast muttern.
En motor jag har är utrustad med Moskwitch 1500 skruvar. De är något i stil med Porsche skruvarna men tvådelade. Skruven med kulan är en del och kulskålen är lös. Något besvärligare att montera, men går bra med lite fett i gropen för kula. Dessa skruvar har fungerat problemfritt i alla år som den använts. Motorn är uppbyggd av enbart standard delar som är lite upphottade och utvalda från olika årsmodeller. Skruvarna var begagnade som jag valde ut i en låda med delar hos en dåtida Moskwitch gubbe.
Varning för de med elefantfot. Eftermarknadsdelar har låg kvalitet. Efter bara några mil fick jag slammer pga stort ventilspel. Efter 12 mil kollapsade en fot, och det blev ett jäkla oväsen. Plockade ur och det var jätteglapp i elefantfoten.
Hade jag råd skulle jag köpa Porsche original, men de kostar en halv förmögenhet, per styck.
Kör varianten med kula, och den har i alla fall funkat bra 150 mil, hann inte bli mer förra sommaren.
Lite lurig när man installerar, om kulan roterar. Men inget problem vid senare justering.
VW 1303S -74