Har jag en komplett 12v motor vad behöver jag tänka på när jag ska sätta i den i min 66 som har haft en 6v motor i sig. Mer än lampor och relä.
Startmotor, har du tänkt byta den?
Då kanske du behöver byta bussningar i växellådan, den har en annan dimension än 6v. Finns bussning som heter något i stil med, 12v startmotor i 6v växellåda.
Torkarmotor, kanske funkar med ett motstånd där eller byta ankare i motorn.
Kontrollampor och cupebelysning kan också vara lätt att glömma.
Batteri och laddrelä
Finns flera som byggt om här, även jag, så sök lite så hittar du mycket intressant.
Okej tackar för det . Ja startmotorn lär bli en ny för de satt ingen kvar där. Så de får jag titta på. . Jo sökte lite här med men generator och så behövs de någon annan? Många som byter de med ju. Men är de bara ni som har 6v motorer som måste byta den eller?
Har du en komplett 12v motor så behöver du väl inte fundera på generator!?
--- ulmen grün buss -71 ---
5 2017-01-24 08:10:53 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-01-24 08:11:46)
Att slipa ur växellådan lådan så att den nyare motorn med 130-kuggars svänghjul passar har du väl koll på? och vilken tryckplatta som sitter på motorn. Ring för urtrampningslager för att passa -66ans låda
Med relä, menar du då laddrelä? Det måste iallafall till ett 12 V dito som matchar generatorn, (växel eller likström) i 12 V bilarna sitter det under baksätet och 6voltarna har det på generatorn (vissa 12 V växelström har det i generatorn, grattis om du har en sådan
)så du vår hitta på en egen fiffig plats att ha det på. Mitt sitter på brandväggen bakom/ovanför motorn till höger.
Sen ljus och blinkrelä ska ju även bytas. och som tidigare nämnt alla glödlampor och torkar- och startmotor.
När det gäller torkarmotor har jag testat följande.
Förkopplingemotstånd.
dc/dc omvandlare 12-6 volt.
Byte av ankare (bakrutetorkare till Volvo 145, börjar bli sällsynta nu).
Inget av dessa tre alternativ tyckte jag var bra, förkopplingsmotståndet hjälpte föga, torkarna viftade på endast något långsammare och motståndet blev varmt.
Likadant med 12 volts ankare.
Och dc/dc omvandlaren, ja jag fick modifiera och sänka spänningen till 4 volt för att hastigheten skulle bli anständig.
Nu funkar det bra, och då är det torkarmotor plus mekanism från en 1302 som jag använder, den har dessutom grövre dimension på spindlarna så att man kan använda modernare torkararmar och då kan använda standard moderna torkarblad.
Mer som en anekdot. Ibland går det väldigt bra. Som att 12V-konvertera tutan på en Ghia. Där är det två horn. Bara att flytta om sladddarna lite och koppla dom i serie istället.