På VWHK:s klubbuss sitter det idag diagonaldäck 7.00/14 som är slut. För snygghetens skull borde jag köpa en uppsättning nya diagonaldäck, men efter några tusen mil bakom ratten har jag tröttnat på att varje resa är en chansning om jag håller mig på vägen eller inte. Därför har jag tänkt mig att uppgradera och testa radialdäck som jag har hört är modernt nuförtiden. Om jag ska ha kvar samma höjd och omkrets behöver jag fläska på 205/80 R14C vilket i min tanke låter för brett för fälgarna. Nu vet jag inte vad det är för bredd på fälgarna som sitter på, men jag gissar att det är 4,5".
Finns det någon som VET vad det sitter för originalfälgar på en 65:a splitbuss? Alltså vet på riktigt och inte hört någon sagt eller tycker att gula BRM-fälgar är snyggare.
Kan man kränga på 205:or på originalfälgar utan ett det ser ut som apa? (smaksak)
Jag vill ha så stor omkrets som möjligt på däcken för att få ner varvtalet på motorn utan att frångå originalfälgarna. Sen vill jag självklart ha den så hög som möjligt.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss