1

Sätter ihop en motor igen helrenoverad 1600 m. portade toppar, 40:or, 1:1:25 vippor och en w-110 nu är min undran
räcker dom 30% hårdare ventil fjädrar jag har liggande eller bör jag beställa dubbla, erfarenhet någon? Sen kvarstår min fråga
angående fördelardrivningsaxeln på en annan motor jag har liggande den har inte dom två brickor under som man vant sig
vid utan en 6 mm tjock blank bricka som ju blir avsevärt tjokare än dom två brickor som är brukligt. Motorn har enligt tidigare
ägare aldrig varit isärtagen, motorn är en KO en 1500 S.

2

Jag skulle inte chansa med enkla, men jag skulle å andra sidan inte använda 1,25-vippor till W110 heller. Det som.gör den kammen bra är också det som gör den.lite besvärlig, de snabba luften.och framför allt stängningen. Är bara Formel-V som.åker enkla fjädrar med den men de ligger på.gränsen av vad original stötstäbger klarar av och i racing finns inget att välja påpå.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Du kan köra JPM-s enkla hårda Otevafjädrar men då bör du byta stötstänger till tex koniska alu som samma firma säljer. Det finns tre olika fördelardrevdjup med olika brickor. En med två tunna brickor, en med en tjockare bricka ca 1,7mm tjockare än två tunna och en med en 6mm bricka som satt på typ 3. Per kommer säkert att rätta mig om jag har fel.

4

Tack för dom svaren upplysande som vanligt Men menar du Swerker att jag skulle tjäna på att använda ex.vis org.vippor
till 110:a kammen jag har ett litet``lager``av kamaxlar liggande som jag fick ta över från en nedlagd verkstad kan ex.vis
en w-100 eller 120, 125 eller en 140 passa bättre till 1:1:25 vipporna?

5

Frågan är om du tjänar på att åka med 1,25-vippor med de topparna.
W120 är snällare och funkar bättre med enkla fjädrar men samma där frågan är om du tjänar på det med dina toppar. En W110 trivs bäst med lite större toppar typ lite portade 044. Jag tog ca 130 hk med originalvippor och motsvarande toppar och W110. Det är inte alls säkert att det blir mer effekt bara för att du har en värre kam och högre lyft om inte topparna kan hantera det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ok då förstår jag vill ju inte stoppa in nåt som kanske snarare kväver motorn, tack. En w-100:ing är det någon mening
eller kan jag lika gärna leta fram en org.kam?

7

ztadsbudet skrev:

Ok då förstår jag vill ju inte stoppa in nåt som kanske snarare kväver motorn, tack. En w-100:ing är det någon mening
eller kan jag lika gärna leta fram en org.kam?

Om man vill ha en motor som går fint på låga varvtal 
Så skulle jag köra med STD kam och sätta dit 1,4 vippor
Det som händer när man byter vippor är att duratonen och lyftet ändras
Om du har kam korten kvar så titta noga hur mycket överlapp du har på kamen ( sök i google där finns det info) (graderna mellan insug och avgas )
Har förmig det är cirka 26 grader överlapp på en W100  en std är det bara 5grader
Hur mer överlapp hur sämre är den på låga varv ett Exp en GB311 som är 270 grader på kamen med 1,4 vippor är den 306grader Överlappet är 42 grader  den går bra från 3000-3500 varv och uppåt 7000 PÅ exp kamen måste man ha bra grund komp för överlappet läcker ut komp  tills kamen går in ´(typ 3000 varv)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

STD kam och 1:4 vipp låter intressant tror det får bli så, tack