1

Hej!

Jag har skaffat en bubbla ifrån 66.
Med 6-volt system.

Alla blinkers funkar
Vänster bakljus funkar
Höger bromsljus funkar.

Men inga andra lampor (lamporna är hela)

Och det verkar vara många kockar som "jobbat" i elsystemet.
Det blir ett spännande äventyr att reda i detta :-)

Är det någon här som dragit ett helt nytt kabelsystem i bilen?
Eller kanske bara för lamporna?

Tips på hur man reder i detta eller vart man börjar leta mottaget tacksamt!

2 Senaste redigerad av Torpa (2017-02-17 12:05:17)

Kolla elschemat på thesamba, följ kabel för kabel enligt schemat, ta bort det som är ditkopplat i efterhand.
Tänk på att det är grövre kablar i en 6v bil än i en 12v så kolla schemat vilken mm2 kabeln ska ha ifall du byter ut något.
Med en multimeter, diverse kabel och lödkolv kommer du långt.
Laga hellre än att börja bygga eget om du inte är väldigt bra på bilel.
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Nu har jag kopplat bort ett ljusrelä (caratom) som var eftermonterat och nu fungerar både hel och halvljus!

Nästa steg blir lamporna bak.

4

Tack för tipset om elschemat!

5 Senaste redigerad av Sletan (2017-02-19 19:33:54)

Idag har jag gett mig på bakljusen.

Det e en del skumma jordfel känns det som, med strömmar som går åt alla håll.

Fick lite liv i ena bakljuset men då verkade strömmen gå delvis via blinkersen..

Jag har ju sett att det skrivits om en extra jordfläta under bilen.
Är det nån form av standardlösning?

Jag har ju inga problem att starta bilen.
Känns mer som att karossen inte är jordad?

6

prova först med elektronikspray eller 556 och rengör ordentligt sen
nya glödlampor ger bättre chans att det fungerar

7

God kväll!

Nu har jag fått bakljus och bromsljus att fungera.

Bak/bromsljus-lampan är ju en och samma lampa men med två separata glödtrådar.
Två funktioner i en lampa alltså.

När jag bromsar så lyser båda trådarna.
Men jag tycker inte det blir nån större skillnad i total ljusstyrka på en eller två lysande trådar.

Är det bara så, kan något vara fel?
Vad säger besiktningen?

Frågor,frågor,frågor.....

8

Update..

Höger bakljus verkar ha något speciellt fel ICQ/ab

När jag tar ur hela bakljusinsatsen ur karossen borde ju lampan slockna men icke.
Strömmen går via bromsljuskabeln och även via blinkersen!

Verkar ju vara så att både bromsljus och blinkers har lite kontakt med jord nånstans?

9

Om "jorden" alltså minusanslutningen mellan lyktan och bilens kaross eller bottenplatta saknas, eller är dålig så letar sig strömmen tillbaks till batteriminus någon annan väg, oftast då genom bromsljusets eller blinkersens tjockare glödtråd, och det blir liksom "pytt-i-panna" av alltihop.

Kolla lamphållarna så att lampans hölje får ordentlig kontakt.
Kolla inuti lyktan så att lamphållarna är ordentligt fastskruvade eller nitade. Även alla andra anslutningar, brun är minus, jord, återledning.
Sedan på bilar med utanpåliggnade skärmar, så kan det vara si och så med den galvaniska kontakten mellan skärmen och resten av karossen, här kan man hjälpa till med en extra (brun) kabel mellan lyktan förbi skärmen och in till säker jordpunkt, chassijord, i bottenplattan. Ja sedan om du har plastskärmar så behöver jag väl knappsats skriva att glasfiberarmerad plast leder elektrisk ström ofantligt dåligt, nämligen inte alls... ICQ/ab
Detta gäller ju både fram- och baklyktorna liksom framskärmarnas blinkerslyktor.

Sedan då de stora jordflätorna, en mellan batteriminus och chassiet, bottenplattan, och den andra som brukar vara förbrukad av vägsalt, mellan växellådan och en av bärarmarna under bilen.

...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Hej Björn och tack för att dubengagerar dig!

Jag verkar ha lite kombinationer av problem, dels jord.

Men nu verkar det även som att generatorn inte laddar..
:-)

11

Sletan skrev:

Hej Björn och tack för att dubengagerar dig!

Jag verkar ha lite kombinationer av problem, dels jord.

Men nu verkar det även som att generatorn inte laddar..
:-)

Grattis! ICQ/ad
Ja en katastrof kommer sällan ensam.
Jo jag har sett detta i några olika trådar och försöker att svara även där!
Men å andra sidan kan det som förefaller vara "multifel" vara en enkel skitgrej som blivit fel.
Kolla exempelvis att de tre kontrollamporna för oljetryck, blinkers och laddning är rättkopplade, deras gemensamma svarta kabel är faktiskt en pluskabel, om den hamnar fel händer det en massa skumma grejer, exempelvis att laddningen uteblir.

Bifogar ett schema, även om årsmodellen inte stämmer med din bil har du god hjälp av detta ändå.

http://www.clippern.se/buggy/koppla/VW62-65.jpg

...

...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."