1

Efter att beställt tvin wichbone kitt från red 9 till framvagnen så börjar man ju givetvis fundera på bakvagnen. Dubbla A armar bak? Har detta gjorts? Inser att det är svårt med en originalkaross men i detta fall handlar det om en kittcar som har bra med plats.
Alla tankar uppskattas!!

2 Senaste redigerad av Banansvamp (2017-02-18 10:20:34)

En vanlig fyrledad bakvagn räcker rätt långt skulle jag säga. Tänk på att den dög åt Porsche atills 968 togs ur produktion (95).

Fat chick fanatic

3

Frågan är: Vad du skall använda fordonet till?

Top Fuel dragster åker 400+km rak fram utan fjädring bak  och stela axlar.

Formel 1 bilar åker runt i hög fart med ett par cm fjädringsväg mest för att gubben som styr ska överleva.

jag försöker inte vara spydig , men frågan är lite som hur långt är ett snöre?

För normalhård körning är det nog hugget som stucket mellan fyrledat och A arms bakvagn.

Fast A arms ger ju bragging rights :-)

"ljushuvud"

4

vad för vw pratar vi om typ 1 eller 2??
en Miata bakvagn kanske skulle funka det är ju bra grejer..
har hämtat mig en framvagn till min bubbla.. fast där blir det P 944 alusvingor bak..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5 Senaste redigerad av snaken (2017-02-18 20:56:36)

Bra åsikter!
1995 är ju faktiskt några år sen....
Om man vill gå "all in" så är ju alla inputs intressanta.
Bilen är en Mania Spyder på typ 1 platta. Redan konverterad till irs. Gjordes av förra ägaren. Jag jobbar nu hårt på byte till Porsche 5 växlat. 901.
Sen har jag ju motorbyte.....
Mvh J

6 Senaste redigerad av Stefan F (2017-02-18 23:27:55)

snaken skrev:

Jag jobbar nu hårt på byte till Porsche 5 växlat. 901.

Bug@5speed har en del intressanta delar för att montera 5-växlad Porschelåda i en VW-platta  ICQ/af

http://www.bugat5speed.de/en/

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7

Tänk även på att bilen kan ganska lätt falla över gränsen till amatörbyggt. Det innebär ju ganska mycket extrautgifter och jobb.
Jag tror att du tjänar mera på att bygga vridstyvt chassie än att bygga om bakvagnen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Ett bra chassi med fjädrings komponeter kräver  bra vridstyvhet
Bilar utan tak brukar ha mycket skrot i sidorna  och en kardantunnel som är hög 
För att få fjädringen att funka lika bra som en tak bil
En bubbla platta är ganska mjuk  Om man inte modiferar med en bur eller liknade lösning
När fridan körde långlopp med bubblan med irs armar från 944a så satte det dit ett gäng extra rör för bilen vile vrida sig
På dom 944orna som man har lekt med är rör som monteras in mellan bakvagns infätningana
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Stefan. Har köpt grejer av honom. Dock har jag fått mådda en hel del. Men visst, man kommer ju en bra bit på vägen!
Detta med vridstyvhet är ju tänkvärt. Har inte funderat i de banorna då jag har tänkt att en lätt plastkaross inte belastar plattan. Detta måste utredas!
Tack alla!!

10

En kaross belastar väl aldrig schassit, snarare tvärt om den hjälper till att styva upp. De som åkte beetle cup förband buren med hjuluphängningen så att de blev så pass vridstyva att man kände om ett hjul var justerat 1 cm högre eller lägre.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

snaken skrev:

Har köpt grejer av honom. Dock har jag fått mådda en hel del.

Var det hans delar du fick modda eller menar du på bilen? Jag har just skickat tillbaka min noskon för uppmätning, den passar väldigt illa  ICQ/ac

Sett den här tråden på German Look-forumet?

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=9153

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12

Svw. Förstår hur du menar. Jag tänkte väl lite åt buggyhållet.
Noskonen i fråga passade fint. Däremot förstår jag inte varför man skall byta om man använder deras bakre fäste som är anpassat för original noskon.....
Fick bygga om det för att optimera lådans plasering i längsled.
Köpte även växelspak för ändamålet. Är allt annat än "bolt on" då inget passar:-(
Trevlig kväll!

13

Tack för länken! Den hade jag helt missat.

14 Senaste redigerad av Walle69 (2017-02-21 21:33:58)

För rätt många år sedan byggde jag min racebil och fick då hjälp av Ola Öst med framvagnskortning och kortning av bakvagnen. Karossen avlyftsbar, Sway-away och 30mm torisionsstavar inköptes av A.Fridh. Kraftiga dämpare som sattes på max tröghet på utfjädringen för att minimera att bilen släpper fästet när kopplingen trycks ner mellan 1-2áns växel. Medarna som håller växellådans bakre fäste fick förstärkning(se bild).
SFRO besiktning med 110DIN efter viktpapprena. Låda 091(race) med Porsche 911 knutar och  hemgjorda raceaxlar.

Post's attachments

IMG_7265.JPG, 612.81 kb, 1632 x 1224
IMG_7265.JPG 612.81 kb, 132 downloads since 2017-02-21 

knut.jpg, 442.77 kb, 1430 x 1587
knut.jpg 442.77 kb, 134 downloads since 2017-02-21 

Attachment icon knut.jpg 822.01 kb, 38 downloads since 2017-02-21 

15

Intressant! Gärna mer bilder om du har:-)

16 Senaste redigerad av Walle69 (2017-02-21 21:52:33)

Typ1 bärarmar orginal som är kortade/förstärkta. Sitter Uniballs mot torisionspaketet.

Post's attachments

Picture 121 (2).jpg, 208.1 kb, 1211 x 713
Picture 121 (2).jpg 208.1 kb, 147 downloads since 2017-02-21