1 Senaste redigerad av Jan-Iver (2017-02-16 10:10:40)

Eftersom jag på olika sätt försökt sälja och/eller byta bort min 1969 högtak utan vidare resultat. Den som i nuläget är återställd till ambulans efter ett par decennier som husbil, partyvagn mm.
Jag har provat högt pris, lågt pris, utan pris, byte till annan VW, byte till annat bilmärke, byte till båt... Jo en tysk skulle köpa den, bokade färga mm och vi bestämde avhämtningsdag, då sa frun hans NEIN! Så resultatet är den är - still in my garage  ICQ/ae

Nåväl, varför jag vill avyttra den är kanske av samma orsak som att såpass få vill köpa, otroligt många älskar att se den på typ utställningar mm men att köpa den är visst något helt annat.

Nu har jag tänkt... läääänge utan att få en särskilt god tanke, att bygga om den till något annat. Mitt användningsområde av en buss är i stort sett som light camper, jag har ju min 56:a panel som är en sån så varför en till? Vet ej men det är här jag vill ha hjälp.

Så kom gärna med idéer, enkla ingrepp eller totalt galna idéer  ICQ/af

All inredning där bak är enkel att montera ur så då återstår ett tomt skåp med god höjd genom det förhöjda taket bakom B-stolpen. En före och efter bild bifogas för den som inte har sett detta förut.

Hit me with it!

Post's attachments

2014-07-25 21.23.09.jpg, 240.18 kb, 1000 x 750
2014-07-25 21.23.09.jpg 240.18 kb, 212 downloads since 2017-02-16 

2016-05-07 20.20.13.jpg, 143.48 kb, 1024 x 576
2016-05-07 20.20.13.jpg 143.48 kb, 217 downloads since 2017-02-16 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2

En blank äventyrsbuss med rejäl markfrigång..? ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Om man tittar på många "fräna" bay bussar så har jag följande.

Slamma den
Blästra och gräv ner 4 BRM kopior
Pensla hela bilen med yougurt och ställ den under ett träd, gärna poppel.
Låt den mogna ett år eller två så att mossan tar sig.

Gräv upp fälgarna och montera, spänn fast ett skelett på båren och ett annat bakom ratten.

Sälj

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

4

Då kan nya ägaren skrubba av den och upptäcka att "shit den är ju sjysst under mossan. Den här behöver ju bara polerad så kan man ju göra en autentisk ambulans av den!!!"

5

David, Luleå skrev:

Om man tittar på många "fräna" bay bussar så har jag följande.

Slamma den
Blästra och gräv ner 4 BRM kopior
Pensla hela bilen med yougurt och ställ den under ett träd, gärna poppel.
Låt den mogna ett år eller två så att mossan tar sig.

Gräv upp fälgarna och montera, spänn fast ett skelett på båren och ett annat bakom ratten.

Sälj

Default/lol  Default/lol  Default/lol
Den var bra, men nu tänkte jag kanske bygga/göra om till något mer användbart för att använda själv

6

Aha, stryk bara det sista ordet då.
ICQ/ad

7

Svårt att säga, hade det varit min så hade jag haft svårt att göra nåt. Gillar historiska fordon som de är. Om nån annan redan skändat dem kan jag lika fortsätta med det. Men orörda har jag svårt att göra om.

Jag hör ju till dem som mår dåligt av att vrida på låsbleckrn till radiotäckluckan om inte nån annan redan gjort det. Orörda med "tuggummi massan" är de ju bara tills nån vridit om dem Default/hmm

Men det kanske är det som är grunden i varför den är svårsåld. Om man inte vill ha en ambulans så vill man inte bygga om en komplett sådan och står över.

8

Plocka ut ambuland inredningen och prova sälj med den löst sas vid sidan om.då kanske folk... Vill ha denna fd ambulanse. Och kan bygga campingbuss utan dåligt samvete..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Mycket märkligt, medans jag sitter här och skriver, och läser era kloka tankar här så säljer jag den via messengern efter en annons på fjäsboka, som den står til Röda korset i Danmark via en bilfirma. Han sa (på danska) så jag tror jag uppfattade detta rätt men att de har ett stort jubileumsår och en ambulans med röda kors är absolutt rätt!
Bara att fakturera och ordna med transport, punkt slut sagan slut!  ICQ/af

10

När man minst anar det! Men grattis får man väl ändå säga då.

Annars hade du haft två varianter för att fortfarande hs nytta av den:
1: hyr ut den i befintligt skick till just sådana som firman du nu sålt till, alternativt till jippon, evenemang, utställningar osv.
2: bygg om inredningen till caféupplägg eller foodtruck/cateringsnacks och hyr ut till fester och evenemang som mobil snackbar. Växlade ett par ord mef en trevlig engrlsman i somras som gjorde så med cittror (deras klassiska gamla plåtvan som liknar enkantig fransk bulldog). Tydligen var det jäääkligt bra drag efter sådana foodtrucjs eller snarare snacktrucks på fester!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

11

Tackar, bra förslag där ju med uthyrning och grejjer. Man ska kanske inte ropa hej än men jag är optimist, den har ju varit sålt flera gånger nu utan att den blivit sålt  ICQ/ae

12

Kul, men ledsamt.
Jag hade så gärna velat se det där skelettet bakom ratten.
Gärna en video från yoghurt-penslingen också.
ICQ/ab

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld