1

Hejsan! Kopplade precis in min stereo i bilen, men när jag drar på lite volym så börjar det spraka rätt rejält i alla högtalare...vad kan felet bero på? Jag har en strömbrytare till stereon, och en på konstant (till ljusknappen), samt jord förstås...vad kan vara felet? Har inte sett att något ligger mot jord heller..

2 Senaste redigerad av Björn J. (2017-02-16 19:36:30)

Om det sprakar när du vrider på volymratten så är det troligtvis oxid i potentiometern som styr volymen.
Om det sparkar även vid radiomottagning skall du se över antennen, dess ansutning samt att antennen är ordentligt jordad i karossen.

En tillfällig lösning som brukar hålla i några veckor är att vrida volymratten fram och tillbaka 10-20 gånger (helst med stereon avstängd, om det är möjligt, eller använd hörselskydd...) då kan man få bort oxiden för ett tag, men den lär återkomma. Elektronikspray (obs inte 5:56, den är för fet!) i potenitometern brukar bli bra.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Om det sprakar när du vrider på volymratten så är det troligtvis oxid i potentiometern som styr volymen.
Om det sparkar även vid radiomottagning skall du se över antennen, dess ansutning samt att antennen är ordentligt jordad i karossen.

En tillfällig lösning som brukar hålla i några veckor är att vrida volymratten fram och tillbaka 10-20 gånger (helst med stereon avstängd, om det är möjligt, eller använd hörselskydd...) då kan man få bort oxiden för ett tag, men den lär återkomma. Elektronikspray (obs inte 5:56, den är för fet!) i potenitometern brukar bli bra.

Kan även tillägga att det börjar spraka runt 15 (utav 35) på stereon. Om jag har Loudness funktionen på så blir det högre sprakande, och varje gång det kommer en liten bas kick så sprakar det ordentligt. När jag ökar till 25 så bara skriker det i alla högtalare, man hör alltså ingenting utan det låter som ett vitt brusljud bara. Jag tror inte det är själva ratten det är fel på, för det sprakar inget i högtalarna när man inte spelar så högt...hmm  ICQ/an  Kan ju också tillägga att, bakom stereon så blev den sviiiin varm efter jag lyssnat lite smått på musik (inget dunk, hade runt 16 på volymen)..stereon är relativt ny också. Kanske ändå ska ta och öppna upp den för att se om något hänt inuti den?  Eller kan den bli såhär varm där bakom ifall det är kortis på någon högtalare?

4

Ja slutstegsförstärkarna kan bli alldeles för varma om du har fel resistans på högtalarna eller någon kortis. Din teori kan ha fog.
Nu vet jag inte vad grisar har för normal kroppstemperatur, men den bör ju inte överstiga 40 grader iallafall... Men om kylflänsarna bak på apparaten är varmare än vad du kan hålla fingrarna mot i flera sekunder utan att få ens rodnad, så är det för varmt!
Kolla så att inga kardelar från högtalarkablarna har kommit fel i sina anslutningar och kabelskor, så att de ger en liten kortis när det börjar vibrera.
Det kan också vara så att någonting är fel i själva högtalaren, jag har själv en högtalare i ett PA-system där spolen lossnat från membranet och det låter för djäkligt.

Du kan ju om du har möjlighet, tillfälligt koppla in andra matchande högtalare och se om det blir mer välljud..?

...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."