Nästa bit på plats
Snyggt
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Bra gnidet!!
Få människor inser hur kurvig en Karma är.....
-63 Highlight, inte är det många helt raka plåtbitar på en Ghia..
Pusslet fortsätter. Fick dit den enkla raka biten, kvarstår att byta hörnbiten..
Förarsidan i princip klar så att jag kan påbörja passagerarsidan..
82 2017-02-02 07:09:15 Senaste redigerad av Grönis (2017-02-02 07:33:49)
Bra jobbat
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Hann inte fram med svetsen idag men är klar inpassningen av lycktsargen.
Punktat och riktat, blev riktigt nöjd med denna biten. Kvarstår helsvetsningen.
Blir mycket snyggt
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Snyggt jobbat victor!
Lite garagetid och denna sidan är också snart klar. Kvar att byta lite bitar i 'spåret' där gummilisten ligger i.
Då har man knåpat ihop hörnet för gummilisten, kvar att göra dröneringshålet.
Stort steg att bli klar med fronten och listrännan. Gott om raka bitar är det ont om
Ser och försöker lära mig något.
-Yogi, ja nu det yttre plåten fixad i fronten. Nästa problemområde är kring tanklocket som jag har planer på att lägga igen helt.
På tur står att byta plåt på de inre skärmväggarna och luftkanalerna från fronten.
Sen är som för alla, det första man svetsade tycker man efter tag när kunskapen ökar att man skall göra om men då kommer jag aldrig bli klar så det får nog vara..
Ser toppen ut det där.
håller med dig, det man svetsade i början tycker man nu ser kasst ut, men ska man börja om blir man aldrig klar. Säger jag som började med vår Ghia 1999 !!
Dags för plåt kring tanklocket.
Är ett stort hål..
Börjat inpassning av lite plåt.
Svetsad..
Nästa garagekväll tar vi tag i nästa plåt.
Fortsätter med mina uppdateringar..
Tanklocksplåten punktad och redo för helsvetsning.
Metodiken jag använder är att passa in plåten noggrant, brukar försöka ha en glipa på 0,5mm runt om.
Punkta dit plåten.
Slipa ner punkterna.
Rikta vid behov (är lättare med nerslipade punktsvetsar)
Helsvetsa strängar om ca 2cm per ställe fördelat över plåten för minska värmebucklor.
Slipa ner svetsfogarna.
en liten fråga bara, du ska väl byta luftkanalerna? varför inte ta bort skärmarna så du kommer åt??? bara mina 50 cent....
-Ghia64, visst skall jag det men som du säger så kommer jag inte åt utan att lossa skärmarna.
Min plan har varit att laga upp skärmar och front innan jag kapar loss dem för byta att de 'inre' delarna såsom luftkanaler, främre delen av inre skärmarna osv.
Rätt eller fel men tror att det är lättare att behålla formerna på alla delar på det sättet.
Du har säkert rätt, på mina ghior så började jag med att ta bort det som var kvar av skärmarna Kör hårt blir jätte bra detta!!
Underbart att se hur plåtkonstnär Victor arbetar! Stor heder!
Själv har jag försökt mig på att skapa dubbelkrökta ytor, men misslyckats fullständigt, och då har det gällt att bygga klipparksmodeller av olika sorters fordon, i PAPPER...
Att de se någon som snyggt snidar ihop en Giha-skärm med front och lyktsarg såsom de var gjorda av just lättvikt klipparkspapper gör att jag får ståpäls!
Jo jag äger en svets jag också, lyckades inte ens laga mitt smidestaket med den... Lättare hade det kanske varit med "björnklister"...
Var finns "gilla-knappen"?
Kul att som f.d. Ghia-ägare följa denna tråd.
Är det utvändigt tanklock på årsmodell 1966? Jag trodde det kom senare.
-Björn J., plåtkonstnär är väll att ta i. Ser mig själv som en glad amatör. Lite teknik har man väll dock utvecklat under åren. I början brände man mest på och spacklade igen allt så det inte syntes, nu har man insett att förarbetet med inpassning är en nyckel till framgång och att ta det lugnt och försiktigt.
Bästa verktyget för att forma plåt tycker jag nog min plannishing hammer är, man kan mycket smidigt och snabbt forma plåt lite hur man vill.
-HenrikL, helt rätt tanklock kom senare. Jag har en -68 kaross på mitt -66 chassi men kommer bygga om skillnaderna som är mellan 66-68, tex tanklock och instrumentbräda.
Repplåten med tanklockshålet fyllde till stor del det hål jag skulle laga så därför använde jag den, kommer lägga igen hålet för tankluckan.
Och så blev det ett 'permanent' tanklock..
Ditfäst:
Även börjat kika på nästa problemområde, nedre delen av A-stolpen.
Förra ägaren påbörjade rostlagning men hade uppenbarligen inte samma vision som jag om hur det skall se ut så då gör vi om från början istället.