Torsby 10 mil norr om Karlstad
Nu till lördag bär de av till Trollhättan på besiktning.
Kom på här om dagen att jag vill ju ha drag på bussen,
Hade ett avtagbart till en audi a6 som passa ganska bra några små modifieringar bara så var de klart.
Dock hamnade kulan centrum 27 cm från marken och den måste ligga mellan 35 till 42 cm.
Lättast vore ju att höja bussen men har inga skjuster bara svärd än..
I lördags var jag och besiktade gick skapligt bra lite små grejer bara.
Men man fick tydligen inte svetsa i bromsoksfästet så de fick jag bygga om och de har jag gjort idag
Lägger upp ritning på fästet om någon vill ha.
De ända man behöver göra är att bora upp bromskölds skruvhålen till 8.5mm och gänga om till m10x1.5
Och bromsskivor och ok från audi a4 -01 till -04 288mm skivor
Hvor meget arbejde har der været med at få den gearkassse til at virke? Jeg kunne godt finde på at lave det på min bus.
Kan du ikke fortælle hvilke arbejde der ligger i det...
Hilsen Peter, Danmark
hej allihopa var ett tag sen jag uppdaterade.
Nu är bussen äntligen besiktad men den är väl inte direkt klar. De är lite små justeringar som ska göras till vintern, bl a så ska jag göra om oljetråget på motorn, byta skärmkanter runt om, göra om elsystemet till motorn, ställa in växelväljaren till v-lådan då lägena inte stämmer riktig. Kanske eventuellt en lackering också.
Till er som undrar hur lång tid de har tagit så är de svårt att säga då jag under vissa tider tagit paus från skruvandet, varit ute och rest, hållit på med andra projekt. Men för cirka ett och ett halvt år sen började jag med att ta ur motor ur donatorbilen osv.
Men nu vet man ju hur man ska gå tillväga så allt skulle nog gå smidigare kan man väl säga.
Hvor meget arbejde har der været med at få den gearkassse til at virke? Jeg kunne godt finde på at lave det på min bus.
Kan du ikke fortælle hvilke arbejde der ligger i det...
Hilsen Peter, Danmark
Ja, det har varit lite arbete. Jag använder en tiptronic låda från en Porsche 911 997/ 996 -06. (växelåds nr ska vara 722.6) med egenritad adapterplatta och flexplatta. Startmotor och startkrans är från Volvo 940.
Motorn är ju som sagt en 1,9tdi (ALH). Styrningen till växellådan kommer ifrån https://ofgear.dk/. bara att plugga in typ.
Var framme o tittade på bussen på BR, skitfrän tycker jag
Bra jobbat o många fräna lösningar
Jag ser fram mot fortsättningen
//Fredrik
Hej, har inte hänt så mycket mer med bussen än att jag har köpt nya fälgar å däck 205/40-17 x 8,5 ET35. Ska bara få ner den lite mer så blir de nog bättre.
Måste nog bygga om hjulhusen fram lite först.
Vad tycks?
Bra stuk..
late,
in love,
and a little drunk..
Jag undrar hur den är prestandamässigt jämfört med original. Skönt med lite bättre vrid?
Marrin A
Ja de är ju stor skillnad på vrid framförallt, De sitter även kcr box i den. Att det är automat gör den ju lättare att köra till skillnad mot manuell. Iallafall om man jämför med den växellådan jag hade innan hehe.
Bromsarna blev väl något bättre men tyckte att de va bra innan också.
Annars är den ju lite vinglig, blev lite spårkänslig nu med dom nya hjulen.
Någon som vet var skarven är på taket . Är den punkter i dropplisten ?
Oj jävlar i hel-ete!
Ingen aning var det är svetsat men det ser inte ut som att det blir något större problem för dig att få loss taket??? Provat konservburksöppnare?
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
O jävlarrrr hur kan det vara så rostigt
Det är punktsvetsat runtom i droplisten
Hej! Slänger upp lite bilder på de jag håller på med nu.
Och det är att rostlaga/byta skärmkanter trösklar.
Var lite mer jobb än vad jag först trodde. När man väl börjar att kapa så kommer de fram mer å mer
Vart köper ni ekonomiplåt ?
Jag fundera på classic vw i Skellefteå
Vad tycker ni om deras plåt?
mer bilder
Usch, en hel del jobb där. Men du ser ju ut att kunna ordna det.
Jag köpte min plåt från schofield men har inte kommit till skott med att bränna dit så vet inget om passform..
Men..Pssst.. från en som grävt ut glödande metall ur ögat - skyddsglasögon! det är coolt
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Ja, va rädd om synen... Har själv oxå fått åka till akuten o fått metall utplockat ur ögonen...
Ja skyddsglasögon ska man alltid ha. Men ibland blir de att man "skulle bara "
Fick bli plåt från classic vw nu så får vi se hur passforme är.
Domkraftbalkarna eller vad dom kallas tillverkar jag själv.
Förhoppningsvis ska jag börja bocka dom imorgon.
Har kapat bort lite mer detaljer idag.
Bockade idag och fick lite plåt från classic vw.
Började att passa in domkraftbalken fram.
Fortsätter imorgon
Mer bilder
Mera bild
hmm inga funderingar på framhjulsdrift/4hjulsdrift???
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jo fyrhjulsdrift har jag faktisk funderat på.
Men de blir nog inte än på ett tag.
Ska först bygga om motorupphängnigen och hjulupphängnigen bak. Så jag får bort torisjonsfjädringen.
Ny skurna och bockade tvärgående balkar har gjort dom i 2mm plåt
Och lite bredare blev dom 50 istället för 35mm
Domkraftbalken är också 50mm bred.