Demian skrev:Jo, det är klart att luftmotståndet har stor betydelse. Men det var ganska förvånade att de var såpass lätt viktmässigt. Jag blev rätt paff över att de ligger så nära 1303:or viktmässigt.
Jag tycker att det är skönt att ligga på mellan 3000-3500 rpm då jag åker buss. Jag åker ganska mycket långåkning och vill kunna ligga på 120km/h på motorväg. Med en freeway flier och mina däck, så skulle min buss varva 3000 vid 107km/h. Det och ca 150hk borde vara en ganska bra kombo.
Det enklaste är ju egentligen att gå på större däcksdimension, men allt är kompromisser. Fram och bakdäcken måste harmonisera någorlunda, så antingen får man åka mycket högre, eller tubba hjulhusen. Jag är inte så sugen på dom sakerna, så då får jag kosta på en dyrare, förstärkt låda istället.
På en buss som är osänkt så blir det påtaglig skillnad med olika stora hjul bak och fram, men med en sänkt buss (som jag tokgillar) så försvinner stora/höga bakdäck långt in i hjulhuset och stör inte ögat, snarare förstärker känslan av en kraftfull vagn.
Så man behöver inte tubba hjulhusen för att få en bra utväxling och en snygg design, men vi alla är olika.
Ett svar 4 år försent då
Jag körde 195/65-15 bak på bussen ett tag, men då gick däcket i hjulhuset ganska ofta. Sen blir det ett helvete att byta hjul. I alla fall med dom gamla låga skärmkanterna.
Men allt beror ju på hur fort och hur lågt man kör