1 Senaste redigerad av Christofer (2017-02-10 09:35:45)

Jag undrar om någon kan ge mig lite råd. Håller på och byter bakskärmen på bussen (-67). Har kapat bort den gamla delen, men strax ovanför, framför luftintaget har plåten slagit sig efter att någon stjärna kört för hårt med svetsen vid en tidigare (dålig) reparation. Har nu försökt värma med liten gasbrännare på olika punkter i den inåtbuktade bulan (där jag antar att spänningarna sitter?), varpå jag omedelbart kylt med is/snö (från utsidan). Plåten har ändrat form lite, men det är nog synd att påstå att det blivit så mycket bättre. Finns något knep för att "läsa" av plåten och var man bör värma/kyla? Eller är det bättre att kapa upp och lägga i ny rak plåt?

Post's attachments

IMG_5919.JPG, 132.34 kb, 640 x 480
IMG_5919.JPG 132.34 kb, 308 downloads since 2017-02-10 

IMG_5920.JPG, 111.35 kb, 640 x 480
IMG_5920.JPG 111.35 kb, 267 downloads since 2017-02-10 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

Går det inte att komma åt att rikta med mothåll och hammare?

3

Det går nog att komma åt, men jag har fått för mig att det är olika på bucklor och bucklor. Jag tror att den här bucklan har uppstått efter alltför häftig svetsning, så att plåten expanderat och slagit sig. Frågan är då om det är rätt att knacka tillbaks den, om det alls går? Jag vill gärna tro att det skall gå att krympa den så att den rätar ut sig, och jag har sett en del prov på det på nätet (Youtube, bl.a. https://www.youtube.com/watch?v=9QVulnvIUEM) men det ligger nog en del hantverksskicklighet bakom!?! Jag kan ju bara gissa var jag skall värma/kyla, så om någon vet bättre tar jag gärna emot tips!

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

4

Är det en IRS bakvagn man skymtar bakom bucklan ICQ/ab
Snyggt jobbat.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Du ska värma där den är som mest sträckt.
Och sen kyla.
Jag brukar värma med gassvetsen, så det blir mörkrött eller börjar krypa upp i mitten i ca en kronas storlek.

Sen på med en blöt trasa.

Men visst krävs det lite övning.

"ljushuvud"

6

Som vanligt..träning gör en helt färdig..gå lös på en lika lös plåt och sträck den och träna tekniken,efter ett tag kommer tekniken.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

7

Lasslo, jovisst är det så, även om det går lite trögt. En del jobb återstår!

Mr 56, tack för konkreta råd, men vad menar du med "värma där det är som mest sträckt"? Jag har inte någon erfarenhet av detta, men är det inte i bucklan man skall värma, dvs där det är deformerat? Men det kanske är det du syftar på? Spelar det någon roll vilken sida av plåten som man värmer resp. kyler? Jag tycker inte att det borde spela någon roll, men läste något någonstans som påstod att det spelade roll....

Pompejus, du har naturligtvis rätt, med träning kanske det går vägen till sist. En bra idé att träna på en lös del först, kanske de bortkapade plåtarna rentav.

8 Senaste redigerad av Franke (2017-02-11 15:59:53)

Man skulle nog kunna jämföra plåtsträckning med att kavla ut en deg.
Tänk dig en utkavlad jämntjock deg där du går på med en brödkavel och kör ett par vändor extra endast i mitten.
Degen blir tunnare i mitten men större och vill därmed ta vägen åt något håll, den är mao sträckt i mitten.
Skulle man byta ut brödkaveln mot ett engelskt hjul eller någon form av hammare /mothåll
och bara rulla/hamra i mitten på en plåt blir det en bula där (dvs bulan är sträckningen).

Nu ska ju du göra precis tvärtom genom att försöka krympa bulorna och mitt tips där är att kolla upp hur man krymper med kolstav eller en rostfri så kallad "shrink disc" man monterar på en vinkelslip (gärna med varvtalsreglering).

Jag har testat båda varianterna men kolstav monterad på tig/mig är nog det jag gillar bäst.
Ämnet har diskuterats tidigare här på BV ICQ/ab

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7877

Krympskiva

http://www.proshaper.com/wp-content/uploads/2014/12/disc1.jpg

9 Senaste redigerad av Christofer (2017-02-12 23:17:51)

Franke - tack för din pedagogiska beskrivning, nu förstår jag vad "det sträckta" är. Har idag försökt att räta ut plåten, men i avsaknad av en gassvets, eller för den delen kolstav etc som du rekommenderade - använde jag miggen. Det blev faktiskt lite bättre, men inte riktigt som jag hoppats. Får se hur jag går vidare, kanske kapar ur och lägger i en bit istället. Då det inte gick riktigt vägen med riktningen började jag istället tillverka några plåthållare för svetsningen av plåten, då det nu blir dags.

Post's attachments

IMG_5953.JPG, 372.15 kb, 1993 x 1722
IMG_5953.JPG 372.15 kb, 281 downloads since 2017-02-12 

IMG_5954.JPG, 62.38 kb, 640 x 544
IMG_5954.JPG 62.38 kb, 262 downloads since 2017-02-12