1

Hej!
Jag behöver fixa vevhusventilation på min nya motor. Har ni några goda råd om vilken som fungerar bäst? Finns ju några olika och Bugpack/Empi har ju inte imponerat på mig ännu.
CSP har ju en svindyr 356 kopia som är snygg men är den värd pengarna?
Funderat på om jag skulle ha lite svets träning och göra en egen av lite rör delar.
Vad bör jag tänka på vid eget bygge? Kommer att ventilera på orginal röret och troligtvis ventilkåporna och om jag går över till elpump så även på soppa pumpens plats.

1776a som inte skall tokvarvas, orginalvev.

Funkar ett rör som jag svetsar lock i ändarna på, filter i toppen, diverse anslutningar för luftningslangar varav en i botten till orginalluftningen så olja kan rinna tillbaks.
Fylla med diskbollar i stålull för oljeseparering? Kanske ha en gavel gängad så den går att ta isär för rengöring.

Sen så är det ju liiite trång i motorrummet på en bubbla så placeringen får väl vara ovanför, eller? Default/hmm

Bubbla -62

2

Jag har en lite andra förutsättningar än dig då min motor är lite större (2332cc) och varvar lite mer (7000rpm). men jag har under vintern letat efter en bra vevhusvent.

Jag hade en EMPI-låda där jag svetsade på lite fler slanganslutningar. totalt hade den en från generatortornet, från varje ventilkåpa och tillbakaföring av olja där bensinpumpen satt. mitt på så svetsades ett rör och ett 40mm moppefilter fick stå för filtreringen. Alla slangar var 1/2 tums. Jag fick problem med att den "läckte" en oljedimma.

http://forumbilder.se/G7DVG/img-0266-1.JPG

Jag kommer nu gå en lite mer hembyggd sak, dels för att jag tycker det är kul att testa hemmasnickrade saker och dels för jag tycker inte dom alternativ jag hittade var sådär klockrena. Det jag saknade av dom jag såg var tillräckligt luftutbyte (storlek på slang), oljeseparering, och filtrering.

http://forumbilder.se/G7DVG/577695-zr445h-3.jpg

Jag kommer testa en variant av denna. fortfarande 1/2tums slang från ventilkåporna, men AN16(25mm) slang till generatortornet.  Oljesepareringen blir dels genom cyckloneffekten av att luften kommer in i tangent mot cylindern, men även genom att den måste byta riktning för att komma upp i filterröret. skulle det visa sig att jag behöver ytterligare filtrering så kan jag fylla filterröret med alu-trassel. filtreringen är en "stort" moppefilter. Om det funkar eller inte vet jag inte än.

3

Härligt med förnuftsbaserad hemslöjd,väntar på utvärdering.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4 Senaste redigerad av Nobbe (2017-02-09 14:13:31)

Snyggt :=) alltid kul med eget koncept :=)
jag Köpte East Hill Weldings aluvevhusvent med baffel o dubbla filter, skvätter nada trots att det varvas duktigt !
får precis plats på torpeden bakom fläktkåpan! bra grejer !

Post's attachments

vevhusvent.jpg, 42.01 kb, 640 x 478
vevhusvent.jpg 42.01 kb, 150 downloads since 2017-02-09 

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

När köpte du den? jag mailade dom men fick inget svar...

6

Nobbe skrev:

Snyggt :=) alltid kul med eget koncept :=)
jag Köpte East Hill Weldings aluvevhusvent med baffel o dubbla filter, skvätter nada trots att det varvas duktigt !
får precis plats på torpeden bakom fläktkåpan! bra grejer !

Också en trevlig pjäs..form och funktion i kombination är alltid välkommet.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

7

Pratade med Ola på Easthill och han sa att om nån var intressersd kunde de kontakta han på :
0706425256 så går de nog o fixa fram en vevhusvent box ICQ/ab

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-02-09 22:34:18)

Om man tar ut vevhus venten vid soppa pumpen så kastar kamdrevet upp mycket olja där  ICQ/ac
Det finns många sätt att lösa problemet
Jag gjorde så här En slang från tornet till burken en från höger sidan från ventil kåpan upp i burken (cirka 1,5 liter stor)
På gat maskinen som är en 2176 med gamla racing delar Har ett kolvspel på 0,15 ( skramlar bra  ICQ/ab och går bra som fan Den straffas ofta med höga varv Skrotet har gått 8,81@130,67 på 201 (150 på dynon)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20150611_001.jpg
Burken är plaserad vid höger gångjärns hållare
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20150614_001.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Lurv skrev:

Jag har en lite andra förutsättningar än dig då min motor är lite större (2332cc) och varvar lite mer (7000rpm). men jag har under vintern letat efter en bra vevhusvent.

Jag hade en EMPI-låda där jag svetsade på lite fler slanganslutningar. totalt hade den en från generatortornet, från varje ventilkåpa och tillbakaföring av olja där bensinpumpen satt. mitt på så svetsades ett rör och ett 40mm moppefilter fick stå för filtreringen. Alla slangar var 1/2 tums. Jag fick problem med att den "läckte" en oljedimma.

http://forumbilder.se/G7DVG/img-0266-1.JPG

Jag kommer nu gå en lite mer hembyggd sak, dels för att jag tycker det är kul att testa hemmasnickrade saker och dels för jag tycker inte dom alternativ jag hittade var sådär klockrena. Det jag saknade av dom jag såg var tillräckligt luftutbyte (storlek på slang), oljeseparering, och filtrering.

http://forumbilder.se/G7DVG/577695-zr445h-3.jpg

Jag kommer testa en variant av denna. fortfarande 1/2tums slang från ventilkåporna, men AN16(25mm) slang till generatortornet.  Oljesepareringen blir dels genom cyckloneffekten av att luften kommer in i tangent mot cylindern, men även genom att den måste byta riktning för att komma upp i filterröret. skulle det visa sig att jag behöver ytterligare filtrering så kan jag fylla filterröret med alu-trassel. filtreringen är en "stort" moppefilter. Om det funkar eller inte vet jag inte än.

Var på svenska rallyt så jag har missat att någon svarat.
Din vevhusburk lösning såg ju intressant ut, återkom gärna med rapport hur det gick ICQ/ab

Bubbla -62

10

Nobbe skrev:

Snyggt :=) alltid kul med eget koncept :=)
jag Köpte East Hill Weldings aluvevhusvent med baffel o dubbla filter, skvätter nada trots att det varvas duktigt !
får precis plats på torpeden bakom fläktkåpan! bra grejer !

Den såg ju riktigt trevlig ut! ICQ/ab

Bubbla -62

11

PPRMicke skrev:

Om man tar ut vevhus venten vid soppa pumpen så kastar kamdrevet upp mycket olja där  ICQ/ac
Det finns många sätt att lösa problemet
Jag gjorde så här En slang från tornet till burken en från höger sidan från ventil kåpan upp i burken (cirka 1,5 liter stor)
På gat maskinen som är en 2176 med gamla racing delar Har ett kolvspel på 0,15 ( skramlar bra  ICQ/ab och går bra som fan Den straffas ofta med höga varv Skrotet har gått 8,81@130,67 på 201 (150 på dynon)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20150611_001.jpg
Burken är plaserad vid höger gångjärns hållare
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20150614_001.jpg
/// Micke

Ok, då är det ingen bra ide att lufta vid soppapumpsplatsen. Struntar du i att lufta på vänster ventilkåpa för att det brukar samlas så mycket olja där? Läste någonstans att det blev mer olja i vänstersidan om man luftar där.
Satte du några bafflar i din burk?
Volymmässigt är 1.5 liter lagom för mig med eller räcker en mindre?
Diskret placering och form ICQ/ab

Bubbla -62