Låter för bra för att vara sant men blir det så
kommer nog en massa förbehåll som brev på posten
Bild från usabil.nu
2 2017-02-06 10:20:49 Senaste redigerad av Gooks (2017-02-06 10:32:57)
http://www.worldkustom.com/blogflash/nu … gsbefriad/
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp … sperioder/
Bubbla soltakare -59
SÅLDA...alldeles för många
What we do in Life, echoes in eternity
Vet inte om jag tycker detta är ett bra förslag.
Kan tycka det är bra att få mina hobbybilar kollade varannat år.
Säkerhet både för mig, mina passagerare och medtrafikanter.
Kan bli många bruksbilar framöver som åker runt och är direkt farliga. Tänk 10-15 år framåt i tiden.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Personligen är det väl bra, 5 bilar färre att besikta. Men egentligen tror jag det är dåligt.
Bra att ha en blåslampa så man ser till att fixa alla "ska bara grejer"
minst varannat är.
5 2017-02-08 18:10:55 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-02-08 18:12:36)
Säkerhet både för mig, mina passagerare och medtrafikanter.Kan bli många bruksbilar framöver som åker runt och är direkt farliga. Tänk 10-15 år framåt i tiden.
Jag ser detta som väldigt positivt.
Det finns inget som hindrar dig att besiktiga ditt hobbyfordon hur ofta du vill, det är bara att beställa tid.
Transportstyrelsen har tittat på hur mycket trafikarbete och hur dessa bilar är inblandade i olyckor, och det är nära noll.
Därför förslog de besiktningsbefrielse för bilar äldre än 40år.
Men remissinstanserna krävde 50år (MHRF bland annat).
Så 50 år blev det.
Om det finns besiktningföretag som är lite framåt, så kan de ta fram en fordonskontroll, där man kollar framvagn/bakvagn samt bromsar.
Resten kan ägaren kolla själv som lyktor tuta bälte osv.
Och man skulle få ett protokoll som man sen kan åtgärda i sin egen takt.
Klubbar kan också ta fram testprogram där klubbmedlemmar kollar fordonet, på sjuttiotalet tog Hot Rod klubbar USA fram ett 10 punkts program.
Och man fick en dekal i rutan om man klarade det
Om det skulle visa sig att det antalet olyckor skulle öka drastiskt, så det väl inget som hindrar att man inför kontroller igen.
Det här e bara EU tilpassning .. Norje har haft samma i många år ... Dom var tvungna ..
mvh
Säkerhet både för mig, mina passagerare och medtrafikanter.Kan bli många bruksbilar framöver som åker runt och är direkt farliga. Tänk 10-15 år framåt i tiden.
Det är bara att åka och besikta dina bilar hur många gånger du vill redan idag.
EskiL 109 skrev:Vet inte om jag tycker detta är ett bra förslag.
Jag ser detta som väldigt positivt.
Det finns inget som hindrar dig att besiktiga ditt hobbyfordon hur ofta du vill, det är bara att beställa tid.Transportstyrelsen har tittat på hur mycket trafikarbete och hur dessa bilar är inblandade i olyckor, och det är nära noll.
Därför förslog de besiktningsbefrielse för bilar äldre än 40år.Men remissinstanserna krävde 50år (MHRF bland annat).
Så 50 år blev det.Om det finns besiktningföretag som är lite framåt, så kan de ta fram en fordonskontroll, där man kollar framvagn/bakvagn samt bromsar.
Resten kan ägaren kolla själv som lyktor tuta bälte osv.
Och man skulle få ett protokoll som man sen kan åtgärda i sin egen takt.Klubbar kan också ta fram testprogram där klubbmedlemmar kollar fordonet, på sjuttiotalet tog Hot Rod klubbar USA fram ett 10 punkts program.
Och man fick en dekal i rutan om man klarade detOm det skulle visa sig att det antalet olyckor skulle öka drastiskt, så det väl inget som hindrar att man inför kontroller igen.
Word! 
Är också kluven, problemet som jag ser det är inte dom som vill besikta dom har garanterat bilen i godkänt skick ändå. problemet är dom som skiter i skicket för att dom inte behöver bry sig och detta gäller i alla kategorier av bilhobbyn.
Nu kan helt plötsligt uttrycket ratrod få en helt annan betydelse 
75:a Late bay Westfalia
Är också kluven, problemet som jag ser det är inte dom som vill besikta dom har garanterat bilen i godkänt skick ändå. problemet är dom som skiter i skicket för att dom inte behöver bry sig och detta gäller i alla kategorier av bilhobbyn.
Nu kan helt plötsligt uttrycket ratrod få en helt annan betydelse
varför göra det till ett problem innan det är ett problem?
Idag vissar statistiken att bilar äldre än 50 år inte är olycksbelastade.
Och det kommer säkert vara det i morgon också.
I england har det haft denna lag i snart tio år utan problem.
Jag är rätt säker på att det finns tusentals "nyare"bilar i sämre skick som är nyare som aldrig varit på en besiktning på senare år.
Och de är det ingen som pratar om.
11 2017-02-09 06:21:47 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-02-09 06:24:41)
När en bil är besiktad när man köper den är ju även lite av ett kvitto på att den inte är helt uppåt väggarna åt skogen.
Köper jag en besiktad bil vet jag ju att någon de senaste två åren gjort en bedömning av att rost, bromsar och annan säkerhet är inom vettig nivå. Och då kan jag betala för det med. är den obesiktad så känns det inte riktigt lika tryggt.
Fast iof. Har ju aldrig köpt en påställd, besiktad luftkyld bil så...
Och som sades ovanför, en ny marknad för någon typ av kontroller dyker nog upp.
När en bil är besiktad när man köper den är ju även lite av ett kvitto på att den inte är helt uppåt väggarna åt skogen.
Köper jag en besiktad bil vet jag ju att någon de senaste två åren gjort en bedömning av att rost, bromsar och annan säkerhet är inom vettig nivå. Och då kan jag betala för det med. är den obesiktad så känns det inte riktigt lika tryggt.
Fast det är ju inget problem. Bara åka å göra en gemensam besiktning som köparen kostar på.
Nä detta är det bästa som hänt sen Sundsvallsbron.
Visst är väl nuvarande regeln så att du måste besikta en gång och sen är det fritt ?
så du kan inte hämta en gammal bil i skogen som inte varit i trafik de senaste 30 åren, å börja köra med den direkt ?
Visst är väl nuvarande regeln så att du måste besikta en gång och sen är det fritt ?
så du kan inte hämta en gammal bil i skogen som inte varit i trafik de senaste 30 åren, å börja köra med den direkt ?
vad tror du? 
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Någon som vet hur det kommer att fungera med ombyggnader? Det här innebär väl att det blir i praktiken fritt med ombyggnader (inom rimliga gränser) på bilar som inte behöver besiktigas?
Det här e bara EU tilpassning .. Norje har haft samma i många år ... Dom var tvungna ..
mvh
Hur kan Norge vara tvingade av EU?
Dom har ju sån tur att slippa vara med i eländet!
erich skrev:Det här e bara EU tilpassning .. Norje har haft samma i många år ... Dom var tvungna ..
mvh
Hur kan Norge vara tvingade av EU?
Dom har ju sån tur att slippa vara med i eländet!
Norge är bundna till EU genom en mängd avtal för att få vara en del av Europa fast inte vara med i EU och det är säkert via nåt sådant som dom förbundit sig till att anpassa sina veteranregler.
I Norge som inte är med i EU säger man EU-kontroll om en vanlig kontrollbesiktning av bilen... 
18 2017-02-09 10:41:34 Senaste redigerad av Edström (2017-02-09 10:42:50)
Nä detta är det bästa som hänt sen Sundsvallsbron.
De här är ju hur bra som helst!!!!
Ska ni grina så gör de på alla som har besiktnings ...motorer.. lysen...framvagnar... Bara för bilen är godkänd på papper behöver den inte stämma med varken lag eller försäkringsvilkor!
Eller förresten, skit i å grina! Vi har ju ett fantastiskt gäng som skiss för oss entusiaster! Tack !
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
En bil måste genomgått en kontrollbesikning, för att kunna "slippa" i fortsättningen.
Även ett krav för att fösökringen skall gälla idag för bilar före 51.
Ombyggda bilar behåller årsmodell, och är de 50år så gäller samma regelverk.
Det pratas om att amatörbyggda ska få lättnader för E Märkning på lyktor, men det har jag bara hört.
Inget fakta där alltså, kanske en "alternativ sanning" :-)
Sen är det ju så att ombromsade släpvagnar slipper besikning helt...
Alternativa sanningar eller potentiellt ljug har ju onekligen gjort världen lite osäkrare.. På sätt och vis kanske inte så dumt,gör var och en lite sunt källkritisk.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Jag är rätt säker på att det finns tusentals "nyare"bilar i sämre skick som är nyare som aldrig varit på en besiktning på senare år.
Och de är det ingen som pratar om.
Ett bra exemplar är väl L200 med deras ram problem.
Men sen tror jag även att det kommer bli lite mer som det var i somras.
Iaf här omkring så var det ovanligt många trafikpoliser och extra kontroller efter vägen. Bara kolla hur folk tyckte det var runt Classic car week och Power big meet. Nog för att det är hård körning på kontroller då men nog något man kommer se mer av.
Dyslexiker..
Alternativa sanningar eller potentiellt ljug har ju onekligen gjort världen lite osäkrare.. På sätt och vis kanske inte så dumt,gör var och en lite sunt källkritisk..
Känner lite samma sak, att det inte är fler som ifrågasätter sanningshalten i detta!
Men om man ska filosofera i själva sakfrågan så ser jag en ändring av av besiktningsbefrielse för bilar äldre än 1950 som en naturlig förändring av att tiden går. Jag har sedan dag ett tyckt att det är lite märkligt att ha ett fast årtal för besiktningsbefrielse, men en rullande regel för skattebefrielse. Det var inte logiskt helt enkelt och INGEN jag frågat har unnat svara på varför. Så jag ser detta, OM DET NU ÄR SANT, som en helt naturlig utveckling.
pompejus skrev:Alternativa sanningar eller potentiellt ljug har ju onekligen gjort världen lite osäkrare.. På sätt och vis kanske inte så dumt,gör var och en lite sunt källkritisk..
Känner lite samma sak, att det inte är fler som ifrågasätter sanningshalten i detta!
Men om man ska filosofera i själva sakfrågan så ser jag en ändring av av besiktningsbefrielse för bilar äldre än 1950 som en naturlig förändring av att tiden går. Jag har sedan dag ett tyckt att det är lite märkligt att ha ett fast årtal för besiktningsbefrielse, men en rullande regel för skattebefrielse. Det var inte logiskt helt enkelt och INGEN jag frågat har unnat svara på varför. Så jag ser detta, OM DET NU ÄR SANT, som en helt naturlig utveckling.
Rullande 50 års gräns är sant.
Det som ev inte är sant är befrielse från E märkning på Amatörbyggen.
En orsak till en förrvirring är att EU kom ut med ett direktiv för ett par år sen som krävde återkommande besiktningar av alla fordon.
Kommer ni ihåg att de försökte införa beskining av mopeder?
DOCK fanns det möjlighet för några undantag, Historiska fordon tex.
Och det är Sveriges tolkning av direktivet som träder i kraft 2018
Transportstyrelsen föreslog att nyare bilar skulle besiktigas varannat år, stödda på sin statistik.
Men av nån anledning ville inte besiktningsföratagen bli av med halva sin marknad :-)
Så det lobby, n gick in på overdrive och fick igenom att besiktning varje år skulle vara kvar, kom ihåg det när du får lägga ut 400kr på en beskiktning utan anmärkningar varje år..
Hur som blir det intressant att se hur det nu blir..
På ett eller annat sätt....mistänker jag att vi som gammelbilsägare kommer få betala notan.
Men som sagt vi får väl avakta och se. Att något måste göras med våra gammla bilar är ju tankbart.. Då det inteborde jämföras en dagligbrukad bil som körs i ur och skur.. Med en entusiastbil som körs mestadels molnfria sommardagar. Och annars pysslas om.
Om det nu skulle bli riktigt risiga bilar med alla fel, så lär det väl bli en förändring för hobbyn.
Jag tror ju inte att alla fordons ägare blir drabbade då.
Har man rent mjöl i påsen sover man gott.. Och klarar sig bra i kontroll lägen.
Då jag bygger polis fordonskontrollbilar hela tiden, så vet jag att dom blir fler.
Intressant att man i alla fall börjat nysta i detta.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Rullande 50 års gräns är sant.
Det må så vara, det jag tycker är konstigt att det inte finns några källor från myndigheterna, bara från tidningar och sociala medier. Men det kan vara sant för det.
För min del innebär det en förbättring så jag protesterar inte, men jag är lite luttrad så jag säger att jag tror det när jag ser det...