1

Hej!

Jag är ny här på forumet och har en fråga angående startmotor/generator. Finns det dynastarters (startmotor och generator i ett) till typ 1 motorer?

/Jens J

2

BMF skrev:

Hej!

Jag är ny här på forumet och har en fråga angående startmotor/generator. Finns det dynastarters (startmotor och generator i ett) till typ 1 motorer?

/Jens J

Nej, iallfall inte vad jag vet, isåfall kanske på någon industrimotor.
Men släpp den tanken, en dynastart är en dålig kompromiss, funkar dåligt som startmotor, och ännu sämre som generator.
Jag har haft mindre marindieslar med sådana lösningar, och det har slutat med byte till sedvanlig startmotor och växelströmsgenerator.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack för svaret. Min tanke var att en dynastart tog mindre kraft från motorn än en generator gör. Gäller en formel Vee så tror ändå inte att det vore enligt tävlingsreglementet men värt att undersöka. Sitter ett tomt generatorhus idag helt enligt reglementet.

/Jens J

4

Generatorn på en gammal VW-boxermotor har ju egentligen två uppgifter.
Att ge ström till bilens elsystem, ladda batteriet, samt att vara en lagerbock, eller infästningsanordning till kylfläkten. Kylfläkten sitter ju monterad i framkant av generatorns axel.
Att finna en dynastart med genomgående axel, där man kan montera en kylfläkt är nog svårt.
Dynastarter är kopplade till motorn med en drivrem till vevaxelns remskiva, och min erfarenhet var att det alltid slirade där, med stort remslitage som följd. Iofs var detta på små en och tvåcylindriga dieslar från början av 1960-talet. Jag är övertygad om att en vanlig startmotor som är kopplad till motorns svänghjul via en kuggväxel är betydligt bättre.

..

5

oftast satt dem mot båtmotorns svänghjul med stor radie så utväxlingen gjorde att
de orkade dra runt som startmotor. ett litet remhjul satt utanför som var kopplad till
generatorn om motorn hade startmotor inbyggd.

6

umekille skrev:

oftast satt dem mot båtmotorns svänghjul med stor radie så utväxlingen gjorde att
de orkade dra runt som startmotor. ett litet remhjul satt utanför som var kopplad till
generatorn om motorn hade startmotor inbyggd.

Ja just det, men jag var tvungen att lyfta dekompressionsventilerna så att det blev bra rotation på skrotet innan dynastarten orkade dra igång, detta trots nya batterier...

7

Jag tackar för alla svaren ICQ/ab Jag är inte bara säker på utan helt övertygad om att jag kommer känna mig tvingad att be er här på forumet om råd även i framtiden.  ICQ/ag

Som nu! (framtiden): Jag borde kanske starta en ny tråd men passar på att kasta ut frågan här: Känner någon av er till någon duktig motorbyggare i Skånetrakten? Motorn har inte snurrat på snart 20 år och jag känner att det blir mig övermäktigt att försöka gå över den själv.

/Jens J