1

Har monterat en 009-fördelare på min motor. Verkar som ett bra universalknep att köra med vettig tändning på liten småtrimmad motor. Det jag funderar över är hur "trögt" centifugalvikterna skall verka när de vrider förtändningen. Har ställt den med stroboskop och den verkar följa den kurva den ska. Ställt den på ca 8 grader på tomgång och den vrider sig till ca 28 grader vid 3000 rpm. Min fråga är egentligen hur "seg" den skall vara när den vrider sig. Har kollat fjädern, känns ok. Har kollat axeln och den verkar inte kärva heller... Detta är ju svårt kanske att få ett mått på (tid?) men skall det vara en viss fördröjning eller skall den vara lika snabb som varvtalet på motorn ökar/minskar?

Tack på förhand! Mikael

2

Flat four boxer skrev:

Har monterat en 009-fördelare på min motor. Verkar som ett bra universalknep att köra med vettig tändning på liten småtrimmad motor. Det jag funderar över är hur "trögt" centifugalvikterna skall verka när de vrider förtändningen. Har ställt den med stroboskop och den verkar följa den kurva den ska. Ställt den på ca 8 grader på tomgång och den vrider sig till ca 28 grader vid 3000 rpm. Min fråga är egentligen hur "seg" den skall vara när den vrider sig. Har kollat fjädern, känns ok. Har kollat axeln och den verkar inte kärva heller... Detta är ju svårt kanske att få ett mått på (tid?) men skall det vara en viss fördröjning eller skall den vara lika snabb som varvtalet på motorn ökar/minskar?

Tack på förhand! Mikael

Den ska följa med varvtalet.

3

stickan skrev:
Flat four boxer skrev:

Har monterat en 009-fördelare på min motor. Verkar som ett bra universalknep att köra med vettig tändning på liten småtrimmad motor. Det jag funderar över är hur "trögt" centifugalvikterna skall verka när de vrider förtändningen. Har ställt den med stroboskop och den verkar följa den kurva den ska. Ställt den på ca 8 grader på tomgång och den vrider sig till ca 28 grader vid 3000 rpm. Min fråga är egentligen hur "seg" den skall vara när den vrider sig. Har kollat fjädern, känns ok. Har kollat axeln och den verkar inte kärva heller... Detta är ju svårt kanske att få ett mått på (tid?) men skall det vara en viss fördröjning eller skall den vara lika snabb som varvtalet på motorn ökar/minskar?

Tack på förhand! Mikael

Den ska följa med varvtalet.

Ok, vet ju inte hur stark fjädern var från början. Får leta reda på en lite starkare än den som sitter där helt enkelt. Köpte en begagnad, made in germany:)

4

Ju snabbare man ökar förtändningen desto bättre i princip.
Men för mycket förtändning = risk för spikning.

Anledningen till förtändning är att bensin luft blandningen brinner med samma hastighet hela tiden, och man vill att det brunnit färdigt när kolven precis passerat TDC.
Då det ger mest kraft.
Därför måste man tända på tidigare och tidigare..

009 verkar vilja ha max utslag straxt innan 3000 varv så du har nog en bra inställning.
http://www.sparkingplugs.com/resources/Advance_019-010-009.jpg

Jag hade en Ford motor som jag köpte en Accel fördelar till, och det satt det trögaste/hårdaset fjädrarna på=sent utslag.
Jag körde med dom i ett år innan jag bytte till de klenaste, det skulle jag gjort direkt kändes som 20 nya hästar .
Och ingen spikning :-)

"ljushuvud"

5

Flat four boxer skrev:

Har monterat en 009-fördelare på min motor. Verkar som ett bra universalknep att köra med vettig tändning på liten småtrimmad motor. Det jag funderar över är hur "trögt" centifugalvikterna skall verka när de vrider förtändningen. Har ställt den med stroboskop och den verkar följa den kurva den ska. Ställt den på ca 8 grader på tomgång och den vrider sig till ca 28 grader vid 3000 rpm. Min fråga är egentligen hur "seg" den skall vara när den vrider sig. Har kollat fjädern, känns ok. Har kollat axeln och den verkar inte kärva heller... Detta är ju svårt kanske att få ett mått på (tid?) men skall det vara en viss fördröjning eller skall den vara lika snabb som varvtalet på motorn ökar/minskar?

Tack på förhand! Mikael

Vad är det tänkt till för motor  En std 1600?
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Flat four boxer skrev:

Ok, vet ju inte hur stark fjädern var från början. Får leta reda på en lite starkare än den som sitter där helt enkelt. Köpte en begagnad, made in germany:)

Ser inte riktigt ditt problem här, din kruva verkar stämma.
Om du inte vill ha den kurva som 009 har så är det bättre att byta till en fördelare som har en annan kurva än att experimentera med den du har.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Är du inte nöjd med 009 kurvan kan du köpa en riktigt bra fördelare som du programerar själv, du kan anpassa vakuum förställningen även om du kör med dubbla förgasare och vass kam, den finns även i en blåtandsvariant.
https://www.paruzzi.com/se/volkswagen/e … slas/2247/

Anders

8

PPRMicke skrev:
Flat four boxer skrev:

Har monterat en 009-fördelare på min motor. Verkar som ett bra universalknep att köra med vettig tändning på liten småtrimmad motor. Det jag funderar över är hur "trögt" centifugalvikterna skall verka när de vrider förtändningen. Har ställt den med stroboskop och den verkar följa den kurva den ska. Ställt den på ca 8 grader på tomgång och den vrider sig till ca 28 grader vid 3000 rpm. Min fråga är egentligen hur "seg" den skall vara när den vrider sig. Har kollat fjädern, känns ok. Har kollat axeln och den verkar inte kärva heller... Detta är ju svårt kanske att få ett mått på (tid?) men skall det vara en viss fördröjning eller skall den vara lika snabb som varvtalet på motorn ökar/minskar?

Tack på förhand! Mikael

Vad är det tänkt till för motor  En std 1600?
/// M

1641, engle 100 kam, dubbla weber 36 idf, lättat svänghjul, standard kompförhållande och toppar. Känns som 009:an skulle kunna funka bra men denna känns helt enkelt lite seg i ändrinngen av förtändningen när jag kollar med stroboskoplampan mot remskivan. Den ger ungefär det som Mr56 kurva visar men med en viss fördröjning. Skall plocka igenom den och se så inget kärvar som jag inte upptäckt...

9

PPRMicke skrev:
Flat four boxer skrev:

Har monterat en 009-fördelare på min motor. Verkar som ett bra universalknep att köra med vettig tändning på liten småtrimmad motor. Det jag funderar över är hur "trögt" centifugalvikterna skall verka när de vrider förtändningen. Har ställt den med stroboskop och den verkar följa den kurva den ska. Ställt den på ca 8 grader på tomgång och den vrider sig till ca 28 grader vid 3000 rpm. Min fråga är egentligen hur "seg" den skall vara när den vrider sig. Har kollat fjädern, känns ok. Har kollat axeln och den verkar inte kärva heller... Detta är ju svårt kanske att få ett mått på (tid?) men skall det vara en viss fördröjning eller skall den vara lika snabb som varvtalet på motorn ökar/minskar?

Tack på förhand! Mikael

Vad är det tänkt till för motor  En std 1600?
/// M

1641, engle 100 kam, dubbla weber 36 idf, lättat svänghjul, standard kompförhållande och toppar. Känns som 009:an skulle kunna funka bra men denna känns helt enkelt lite seg i ändrinngen av förtändningen när jag kollar med stroboskoplampan mot remskivan. Den ger ungefär det som Mr56 kurva visar men med en viss fördröjning. Skall plocka igenom den och se så inget kärvar som jag inte upptäckt...

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-02-07 10:46:37)

En fråga till är det en Bosch
eller en kina  om det är en kina kolla på alla tändkablana så tändningen är där som du ställde på 1an
Har varit med om det skiljer 13-14 grader mellan cylindrana
Jag brukar använda Std fördelare om man kör med IDF
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:

En fråga till är det en Bosch
eller en kina  om det är en kina kolla på alla tändkablana så tändningen är där som du ställde på 1an
Har varit med om det skiljer 13-14 grader mellan cylindrana
Jag brukar använda Std fördelare om man kör med IDF
/// M

Det är en Bosch gjord i Tyskland så hoppas det stämmer bättre än Kina-varianten. Ringde förresten Bosch-verksta´n och frågade om eventuella reservdelar. Han bara skrattade:) Men kör jag en std med vacuum, vad behöver förtändningen komma upp till vid, säg 3000 rpm?

Mvh Mikael

12

30-32 grader ska du ha max, oavsett fördelare. Det är inte fördelaren som avgör hur tändningen ska stå, det är motorns behov som bestämmer det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av Flat four boxer (2017-02-08 08:20:27)

Svwerker skrev:
Flat four boxer skrev:

Ok, vet ju inte hur stark fjädern var från början. Får leta reda på en lite starkare än den som sitter där helt enkelt. Köpte en begagnad, made in germany:)

Ser inte riktigt ditt problem här, din kruva verkar stämma.
Om du inte vill ha den kurva som 009 har så är det bättre att byta till en fördelare som har en annan kurva än att experimentera med den du har.

Det är egentligen inte kurvan jag funderar över utan hur kurvan skall följa varvtalet. Med stroboskopen ser jag tydligt att den vrider sig som den skall men att det kommer "efter motor-varvtalet". Skulle det inte funka med denna förtändning så byter jag fördelare. Som stickan säger den skall följa varvtalet. Tänk om arbetet inte inkräktade så på fritiden, då skulle den vara ute för inspektion för längesedan:)

14

Mr 56 skrev:

Ju snabbare man ökar förtändningen desto bättre i princip.
Men för mycket förtändning = risk för spikning.

Anledningen till förtändning är att bensin luft blandningen brinner med samma hastighet hela tiden, och man vill att det brunnit färdigt när kolven precis passerat TDC.
Då det ger mest kraft.
Därför måste man tända på tidigare och tidigare..

009 verkar vilja ha max utslag straxt innan 3000 varv så du har nog en bra inställning.
http://www.sparkingplugs.com/resources/Advance_019-010-009.jpg

Jag hade en Ford motor som jag köpte en Accel fördelar till, och det satt det trögaste/hårdaset fjädrarna på=sent utslag.
Jag körde med dom i ett år innan jag bytte till de klenaste, det skulle jag gjort direkt kändes som 20 nya hästar .
Och ingen spikning :-)

Tack för en superbra input, märker att min är lite seg...
Mvh Mikael

15

Atrox skrev:

Är du inte nöjd med 009 kurvan kan du köpa en riktigt bra fördelare som du programerar själv, du kan anpassa vakuum förställningen även om du kör med dubbla förgasare och vass kam, den finns även i en blåtandsvariant.
https://www.paruzzi.com/se/volkswagen/e … slas/2247/

Anders

Ser spännande ut, får bli till nästa motor:)
Mvh Mikael

16

Flat four boxer skrev:
Svwerker skrev:
Flat four boxer skrev:

Ok, vet ju inte hur stark fjädern var från början. Får leta reda på en lite starkare än den som sitter där helt enkelt. Köpte en begagnad, made in germany:)

Ser inte riktigt ditt problem här, din kruva verkar stämma.
Om du inte vill ha den kurva som 009 har så är det bättre att byta till en fördelare som har en annan kurva än att experimentera med den du har.

Det är egentligen inte kurvan jag funderar över utan hur kurvan skall följa varvtalet. Med stroboskopen ser jag tydligt att den vrider sig som den skall men att det kommer "efter motor-varvtalet". Skulle det inte funka med denna förtändning så byter jag fördelare. Som stickan säger den skall följa varvtalet. Tänk om arbetet inte inkräktade så på fritiden, då skulle den vara ute för inspektion för längesedan:)

Är det när du gasar till så är det helt naturligt att det finns en liten fördröjning. Det är vikterna som måste slungas ut först innan den kan påverka tändningen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-02-08 12:58:58)

Flat four boxer skrev:
PPRMicke skrev:
Flat four boxer skrev:

Har monterat en 009-fördelare på min motor. Verkar som ett bra universalknep att köra med vettig tändning på liten småtrimmad motor. Det jag funderar över är hur "trögt" centifugalvikterna skall verka när de vrider förtändningen. Har ställt den med stroboskop och den verkar följa den kurva den ska. Ställt den på ca 8 grader på tomgång och den vrider sig till ca 28 grader vid 3000 rpm. Min fråga är egentligen hur "seg" den skall vara när den vrider sig. Har kollat fjädern, känns ok. Har kollat axeln och den verkar inte kärva heller... Detta är ju svårt kanske att få ett mått på (tid?) men skall det vara en viss fördröjning eller skall den vara lika snabb som varvtalet på motorn ökar/minskar?

Tack på förhand! Mikael

Vad är det tänkt till för motor  En std 1600?
/// M

1641, engle 100 kam, dubbla weber 36 idf, lättat svänghjul, standard kompförhållande och toppar. Känns som 009:an skulle kunna funka bra men denna känns helt enkelt lite seg i ändrinngen av förtändningen när jag kollar med stroboskoplampan mot remskivan. Den ger ungefär det som Mr56 kurva visar men med en viss fördröjning. Skall plocka igenom den och se så inget kärvar som jag inte upptäckt...

Skulle tro att med det kompet kommer det blöda ut komp (övelappet på kamen) på låga varv så den käns trög Sen gör inte bättre  med den typen av svänghjul som du använder ( på räsebilarna använder man STD vikt men på 80talet så gjorde man så såvida man inte kör banracing och behöver gå snabbt ner i varv på motorn ) ( lätta svänghjul på en vev som är tyngre än std ja ) (78-82-84-86mm slag men det brukar hammna ett std till slut )
Hade ett snack med Ron L ( rlr) om detta  han tillverkar nu sina svänghjul/ koppling med std vikt  ICQ/ab
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Litt om 009:

http://www.vw-resource.com/009_history.html

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.