1

Bubblan jag köpte i höstas ska reggas nu i vår o det skulle va bra om någon med lite mer erfarenhet av sådant kan dela med sej av vad som kommer att ske o vad dom kommer att kolla osv. bilen kommer från usa men har varit reggad i Spanien så det är ju en eu import.

http://forumbilder.se/G75CF/image.jpg

2

Jag vet inte vad som blev fel, men när jag reggade om min typ1 66a med annan motor så tappade jag en passagerare. Från 4 till 3.

När jag vägde bilen frågade de hur mycket bränsle jag hade. Trodde det var halv tank så de la på 20 kg bränsle, den visade sig vara full. Tror felet var där.

Ha helt enkelt koll på vikterna. Lämna hellre reservhjulet hemma ICQ/ae

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

"Fulltankad, med reservhjul och typiska verktyg" sa de till mig

4

Jag ska snart regbesiktiga.
Berätta varför man ska ha full tank och verktyg?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

För att det skall bli korrekt tjänstevikt.

6

TobiasL skrev:

För att det skall bli korrekt tjänstevikt.

Kan man tappa passagerare annars?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

I min 56:a panel frågade de inget sånt alls, jag fick 1+5 passagerare i soffa fram och rock´n´roll soffa bak.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

8

Antal passagerare styrs vanligtvis av hur många sittplatser som är försedda med bälten. På äldre fordon -69 finns inga krav på bälten utan antalet styrs av hur mycket plats det finns. Från 70 är det krav på bälten men de flesta Typ 1 har bara bälten för två passagerare bak trots att de är godkända för tre. Det finns undantag i fordonsförordningen för detta men det gäller att den som utför besiktningen orkar läsa. Det handlar om att sätet ska vara minst xxx mm brett och sittplatsen utan bälte inte är vid en dörr. Huruvida detta gäller även i slutet av 70-talet vill jag låta vara osagt. Det bästa är att ha reg.nummer på en motsvarande svensksåld bil tillgängligt.

9

Bälten ej krav på äldre bilar utan det som styr är tjänstevikt räknat mot totalvikt och såklart antal sittplatser.
Nu tar jag bara några siffror från luften som exempel.

Tjänstevikt=bil med full tank, verktyg, reservhjul och förare. Totalvikt är en fast vikt som inte går att ändra hur som helst.

VW typ 1,  tjänstevikt: 920kg,  totalvikt 1200kg
skillnaden är 280kg. Passagerare räknas som 70kg/st
70x4=280kg ok med 4 passagerare.
Samma VW typ 1 åker in på registreringsbesiktning för tex. motorbyte. Diverse annat jobb har även utförts tex. rostlagning, rostskyddsbehandling osv. Ny tjänstevikt vid vägning blir då 960kg medans totalvikten är kvar på 1200kg skillnaden är nu bara 240 kg det finns helt enkelt inte utrymme för 4 passagerare då det kräver minst 280kg. Utan det sänks till 3 som är 210kg. Då passagerare med halv vikt (barn) inte existerar hos Transportstyrelsen.

Tjänstevikt vid vägning går att påverka då det är tillåtet att ha 12v kompressor med en "reservhjul på burk" istället för riktigt hjul.
Karossdelar i glasfiber osv.

10

Reflexer bak, varningstriangel.
instruktionsbok eller motsvarande med uppgifter om bilen.

"ljushuvud"

11

bore76 skrev:

Bälten ej krav på äldre bilar utan det som styr är tjänstevikt räknat mot totalvikt och såklart antal sittplatser.
Nu tar jag bara några siffror från luften som exempel.

Tjänstevikt=bil med full tank, verktyg, reservhjul och förare. Totalvikt är en fast vikt som inte går att ändra hur som helst.

VW typ 1,  tjänstevikt: 920kg,  totalvikt 1200kg
skillnaden är 280kg. Passagerare räknas som 70kg/st
70x4=280kg ok med 4 passagerare.
Samma VW typ 1 åker in på registreringsbesiktning för tex. motorbyte. Diverse annat jobb har även utförts tex. rostlagning, rostskyddsbehandling osv. Ny tjänstevikt vid vägning blir då 960kg medans totalvikten är kvar på 1200kg skillnaden är nu bara 240 kg det finns helt enkelt inte utrymme för 4 passagerare då det kräver minst 280kg. Utan det sänks till 3 som är 210kg. Då passagerare med halv vikt (barn) inte existerar hos Transportstyrelsen.

Tjänstevikt vid vägning går att påverka då det är tillåtet att ha 12v kompressor med en "reservhjul på burk" istället för riktigt hjul.
Karossdelar i glasfiber osv.

Precis detta hände mig. De lade till en halv tank i vikt på vägningen och så räckte inte mellanskillnaden i vikt mellan totalvikt och tjänstevikt för fler än tre passagerare.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

12 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-02-09 20:44:17)

Alla bilar man regbesiktigar, har full tank och trasig bränslemätare :-)

Sen är väl inte passagerar antalet ett stort problem.

Hade en Opel coupe 1962 reggad med en passagerare.
Men ändå erbjöd polisen inpektören min sambo att sitta i baksätet när vi skulle åka ner till polisstatione för en flygandebesiktning.
Hon vägrade.

http://brandow.eu/Oldtimes/9opel.JPG

"ljushuvud"