1

Hej,

Håller nu på att planera lite inför lite förbättringar på min buss (-90 T3 Hightop). Den har idag ingen campinginredning men kommer sättas.

Hur bör man tänka kring isolering och ventilation?

- Är kondens ett vanligt problem?
- Bör man ljudisolera bara runt hjulhus och motor eller överallt?
- Har ni några bra länkar att bjuda på för mer info och var är bästa stället att köpa ljudisolering?

Tack på förhand!

2

Så här har jag gjort och det har funkat jäkligt bra.
Ta ut all inredning. Vaxa och rostskydda karossplåtarna inifrån tills du kräks.
Lägg plastfilm på allt som du inte vill ska sitta fast, jag har tex lagt plastfilm mot vaxet även på insidan av karossen.
Skär till EPS eller XPS till pusselbitar som passar in i hålrummen.
Sätt dit alla bitar och blås in byggskum (byggfog) överallt. Har du gjort rätt med vax och plastfilm så kommer alla bitar att låsas fast och sitta stumt, men om du behöver ta ut dem så är det ingen som nypit fast i plåten utan ett par jack med mattkniv så kan du ta loss det.

Och som vanligt finns det ett ton information om isolering på thesamba. Kolla där.

3

Om du ska ha sova i bilen glöm inte ordentlig ventilation, viktigt med syre så lever man längre samt du ventilerar ut kondensen.

Tilluft i skjutdörren och två svampar på taket.

4

Dominique skrev:

Om du ska ha sova i bilen glöm inte ordentlig ventilation, viktigt med syre så lever man längre samt du ventilerar ut kondensen.

Tilluft i skjutdörren och två svampar på taket.

Bussarna är allt annat än lufttäta, jag har fotogenvärmare på med stängda dörrar.
Däremot så är det trevligt att bli av med kondensen. Extra ventilation och dubbla rutor gör stor skillnad.

5

Den bästa ventilationen får man om man sätter en datafläkt 90x90 på electroluxventilen. Den kan gå dygnet runt, och du får fräsch luft hela tiden, och kondensen följer oxå med ut. Då behövs inte heller någon extra ventil för inkommande luft, utan den kommer genom ventilationen om alla fönster är stängda

6

svenne duva skrev:

Lägg plastfilm på allt som du inte vill ska sitta fast, jag har tex lagt plastfilm mot vaxet även på insidan av karossen.
Sätt dit alla bitar och blås in byggskum (byggfog) överallt. Har du gjort rätt med vax och plastfilm så kommer alla bitar att låsas fast och sitta stumt, men om du behöver ta ut dem så är det ingen som nypit fast i plåten utan ett par jack med mattkniv så kan du ta loss det.

Och som vanligt finns det ett ton information om isolering på thesamba. Kolla där.

Oj, ja det lät som ett gediget arbete. Men då blir det bra effekt för både isolering och ljuddämpning. Billigare sätt än att köpa färdiga isolering/ljuddämpande mattor antar jag?

7

Bytte taklucka på min till en Fiamma Crystal 50x50 istället för den som satt tidigare 42x42 . På köpet fick jag god ventilation året runt.

Galet par med motorintresse. T3  Dj Aut med förhöjt tak av reimosnitt Byggd 2003 med delar från äldre buss.

8

vwfeber skrev:
svenne duva skrev:

Oj, ja det lät som ett gediget arbete. Men då blir det bra effekt för både isolering och ljuddämpning. Billigare sätt än att köpa färdiga isolering/ljuddämpande mattor antar jag?

Det blir betydligt mer värmeisolerande effekt än med bara matta. Mattorna dämpar plåten bättre men isoleringen har gjort enorm skillnad i min buss. Skulle säga att jobbmässigt är det förmodligen likvärdigt. Prismässigt en bråkdel av matta och du får in isoleringen precis överallt.

9

svenne duva skrev:

Har du några bilder på hur du gjorde?
Håller på att ska isolera jag med, så är lite nyfiken hur andra har gjort:)

Min t3 buss på instagram www.instagram.com/stefvan85/

10

Hur har ni gjort med golvet? kan man få till lite isolering under de också?

11

Jag är nyfiken på att testa golvvärme ICQ/ad  man behöver ju inte så stor bit till en buss, men det kanske inte genererar så mycket värme istället då.. Men så mysigt!
http://www.fritidstillbehor.se/campingt … vvarme.php

12

Anders skrev:

Jag är nyfiken på att testa golvvärme ICQ/ad  man behöver ju inte så stor bit till en buss, men det kanske inte genererar så mycket värme istället då.. Men så mysigt!

Hur funkar de om man fricampar? Default/hmm

13

tomtfan skrev:
Anders skrev:

Dieselgenerator.. Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

14

pompejus skrev:
tomtfan skrev:
Anders skrev:

Dieselgenerator.. Default/lol

Haha antagligen!  ICQ/ae
Men effekten är på 32W /löpmeter på den jag tittade på, men om ett par löpmeter ger någon värme är ju en annan femma, men batteriet borde räcka ett tag iaf, med en förbrukning på 5A typ..