1

Skulle behöva en givare för att veta tempen på ena topplocket. På vissa topplock finns det en gjuten klack för just en sådan givare. men dessvärre saknar min CB 044or denna. Har googlat och försökt hitta en bra lösning men hittar ingen klockren lösning.

Är det någon här som har kommit på ett bra sätt att mäta topplockstemp?

2

Det ska finnas någon lösning med givare att sätta på tändstiftsgängan, om den är tillförlitlig låter jag vara osagt.
Googla head temp sensor...

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-01-30 17:08:35)

några varianter på på cylinder mätning
http://archeat.com/index.php?route=prod … path=34_47
Detta företaget har även flyg tempmätare ( dom är tvingade till att mäta cylinder tempen på flygplan )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av GB63VW62 (2017-01-30 17:25:01)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=32614

http://www.insightavionics.com/cht-egt.htm

Bubbla -62

5

Är det inte viktigare att ha tempmätare på avgaserna på varje cylinder så att man vet att motorn föbränner jämt på varje burk. beroende på var man sätter givaren så kan man säkert få den temp man eftersträvar. En tempgivare på en topp kan vara en dålig ide om den andra toppen går snorvarm pga dålig bränsletillförsel. När jag startar en motor för första gången känner jag alltid på avgasrören för att vara säker på att motorn går ungefär lika varmt på bägge sidor. När motorn har kommit upp i arbetstemp spottar jag på rören och ser hur fort det dunstar. Inte särskilt vetenskapligt men man märker om det är stora skillnader i temp. Sen kan man ju läsa stiften när motorn kommer under belastning. Man kan ju också lägga ut en förmögenhet på olika mätinstrument typ co-mätare tempmätare och kanske sätta in en databox som ger värden som man knappt föstår eller kan garantera att dom stämmer med verkligheten.  Själv kör jag alltid efter principen KISS ( keep it simple stupid). Alla tempmätare som finns på marknaden idag måste alltid kollas mot verkligheten dvs manuelt.

6

Tack för alla bra svar! det lutar mot en K-type sond även om detta kräver en liten konverterarbox för mitt sprut.


Hans Landelius skrev:

Är det inte viktigare att ha tempmätare på avgaserna på varje cylinder så att man vet att motorn föbränner jämt på varje burk. beroende på var man sätter givaren så kan man säkert få den temp man eftersträvar. En tempgivare på en topp kan vara en dålig ide om den andra toppen går snorvarm pga dålig bränsletillförsel. När jag startar en motor för första gången känner jag alltid på avgasrören för att vara säker på att motorn går ungefär lika varmt på bägge sidor. När motorn har kommit upp i arbetstemp spottar jag på rören och ser hur fort det dunstar. Inte särskilt vetenskapligt men man märker om det är stora skillnader i temp. Sen kan man ju läsa stiften när motorn kommer under belastning. Man kan ju också lägga ut en förmögenhet på olika mätinstrument typ co-mätare tempmätare och kanske sätta in en databox som ger värden som man knappt föstår eller kan garantera att dom stämmer med verkligheten.  Själv kör jag alltid efter principen KISS ( keep it simple stupid). Alla tempmätare som finns på marknaden idag måste alltid kollas mot verkligheten dvs manuelt.

Jag förstår vad du menar men håller inte alls med dig. Argumentet om att mätar kan vara missvisande och måste kalibreras är som att säga att dina händer eller spott måste kalibreras annars kan dom vara missvisande. en mätare visar "oftast" lika mycket fel varje gång. tex bryr jag mig inte om oljetempen är 80 eller 100 grader om jag vet att min mätare visar tex 80 grader vid en varm dag och varm motor så vet jag att något är fel om den helt plötsligt börjar visa 40 eller 120 grader (samma som dina händer, du vet inte hur varmt avgasrören är bara att dom är lika varma). Just i detta fall är det för att sprutet ska veta om motorn är kall och då ge mer "choke", idag mäter den oljetempen men den är lite för långsam så min motor går lite fett precis i övergången mellan kall och varm motor. 

När var senast du kollade dina händer mot verkligheten ICQ/ab

7

Jag mäter under tändstiftet på cylinder 1 och 3 på min typ4. På den sägs att det att man ska undvika temp över 200 grader så vid 190 grader har jag lagt in en funktion som lägger på mer bränsle, 192 grader 2%, 194 grader 4% osv...upp till max 15% Jag kan även se topparnas temperatur direkt på en android platta via Bluetooth i bilen.

http://maxxtuning.se/produkter/motorsty … m-hog-temp

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

8

falcor skrev:

Jag mäter under tändstiftet på cylinder 1 och 3 på min typ4. På den sägs att det att man ska undvika temp över 200 grader så vid 190 grader har jag lagt in en funktion som lägger på mer bränsle, 192 grader 2%, 194 grader 4% osv...upp till max 15% Jag kan även se topparnas temperatur direkt på en android platta via Bluetooth i bilen.

http://maxxtuning.se/produkter/motorsty … m-hog-temp

Smart pryl till vettiga pengar.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9

pompejus skrev:
falcor skrev:

Jag mäter under tändstiftet på cylinder 1 och 3 på min typ4. På den sägs att det att man ska undvika temp över 200 grader så vid 190 grader har jag lagt in en funktion som lägger på mer bränsle, 192 grader 2%, 194 grader 4% osv...upp till max 15% Jag kan även se topparnas temperatur direkt på en android platta via Bluetooth i bilen.

http://maxxtuning.se/produkter/motorsty … m-hog-temp

Smart pryl till vettiga pengar.. ICQ/ab

Tja, det är ju bara givaren....sen kostar ju sprutet slant till....  Default/lol

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

10

falcor skrev:
pompejus skrev:
falcor skrev:

Jag mäter under tändstiftet på cylinder 1 och 3 på min typ4. På den sägs att det att man ska undvika temp över 200 grader så vid 190 grader har jag lagt in en funktion som lägger på mer bränsle, 192 grader 2%, 194 grader 4% osv...upp till max 15% Jag kan även se topparnas temperatur direkt på en android platta via Bluetooth i bilen.

http://maxxtuning.se/produkter/motorsty … m-hog-temp

Smart pryl till vettiga pengar.. ICQ/ab

Tja, det är ju bara givaren....sen kostar ju sprutet slant till....  Default/lol

Jo det förståss.. Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11

Efter att ha meckat VW sen 70-talet känner jag på strålningen från rören om den går för varmt, och om den går för kallt dvs den går inte alls. Med samma bestyckning på förgasarna så går den lika varmt på alla burkar men om spottet ligger kvar längre är det nåt fel på den förgasarhalsen dvs den ger inte samma soppamängd som dom andra. Den här metoden är nog inget för nybörjare men den funkar om man vet vad man gör. Han som ovan skrev att han hade två tempgivare tror jag kommer väldigt nära sanningen och är att föredra eftersom höger och vänster sida sällan har samma temp. Jag blev lite nyfiken här ,vad kostar i runda slängar ett sprut med tillhörande givare i slutänden när den är färdigmappad?

12 Senaste redigerad av falcor (2017-01-31 21:17:27)

Jag kör ju med svenska Maxxecu v1, när jag köpte det kostade det ca 15000 kr. Nu har dom precis släppt en lite enklare variant för ca 8000 kr.

Givare som behövs:
Triggerhjul med givare (jag valde en hallgivare från thedubshop.net)
CLT temp givare (motsvarande kylvätsketemp på en vattenkyld motor)
IAT givare (Intake Air Temp)
TPS givare Trottel position
Bredbandslambda (ingick i kostnaden för sprutet)
2st högtemp givare enligt ovan.
Så i runda slängar ligger jag på runt 18-20 kr innan mappning. Det går ju komma undan både dyrare och billigare beroende på var man lägger ambitionsnivån. 

https://youtu.be/AVSyDcnZAjw

Här är en kort filmsnutt, längst ner till höger på skärmen kan man se temp för cylinder 1 och 3 efter en stunds blandad varmkörning. Ettan ligger aningen högre eftersom termostaten inte öppnat luftflärparna helt ännu.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

13

Mina Berg-58 IDA kostade 30000 så dom var kanske inte så dyra som jag tyckte först. Väldigt fin 914,har själv tittat efter en i många år. Hittade en i Dallas texas när jag bodde där,ingen rost men den hade stått ute under en hagelstorm så den såg som någon gått över den med en kulhammare.

14

Tack Hans.  ICQ/ab

Bra grejer kostar. För mig som aldrig ägt en bil med förgasare så kändes det på nåt sätt enklare att bygga nytt med insprutning även om den inlärningskurvan också varit brant så hade jag iallafall lite kunskaper från de tidigare bilar jag byggt.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

15

falcor skrev:

Jag mäter under tändstiftet på cylinder 1 och 3 på min typ4. På den sägs att det att man ska undvika temp över 200 grader så vid 190 grader har jag lagt in en funktion som lägger på mer bränsle, 192 grader 2%, 194 grader 4% osv...upp till max 15% Jag kan även se topparnas temperatur direkt på en android platta via Bluetooth i bilen.

http://maxxtuning.se/produkter/motorsty … m-hog-temp

Man kan göra på många sätt men vid 160 g C  är mycket stor risk att sätes ringana lossar från aluminumen i toppen (   180-190 G C åldringen = härdning försvinner och alu blir mjuk )
Om man mäter EGT så är det ett mycket bätter sät att justera bränslet ( så gör biltilverkarna när man kör med fetsprut )(Volvo/Bmw)
Vid 190-195 g C vid tändstiftet  brukar kolven nypa i cylindern  Default/hmm  eller så blir cylindern 0val

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Tack för svaret Micke, jag fick mig en tankeställare och fick leta upp varit jag hittat informationen och jag kom visst ihåg lite fel.

http://www.914world.com/specs/JakeRabyHeadTemps.php


Ska ta och programmera om dom tabellerna litegranna. ICQ/ab

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

17 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-02-03 11:16:55)

falcor skrev:

Tack för svaret Micke, jag fick mig en tankeställare och fick leta upp varit jag hittat informationen och jag kom visst ihåg lite fel.

http://www.914world.com/specs/JakeRabyHeadTemps.php


Ska ta och programmera om dom tabellerna litegranna. ICQ/ab

Den finns några saker till som inte stämmer med Jakes temp
Det är att deras soppa skiljer sig mot våran  ( vi har inblandning av alkohol och dom kör med bly  ICQ/ab )
Jag träffade Jake i atlanta på en dynoday  det blev mycket snack om soppan  mellan us o europa
Han sa så här också det är jätte stor mellan stat o stat mellan öster o väster
Det som vi har problem med är alkoholen förbränings temp är lägre är bensin
Med 10% inblandning  i soppan så får man sänka lite till
Om man mäter EGT  temp ( är mycket säkrare och snabbare ) på en sugmotor så brukar man hamna på 650-670 g C
Skulle man köra på metanol så brinner maskin upp vid 650 g C ( det är bara  stora hål i prylana och har svetsat ut ur toppen ICQ/ac )
Så när man blandar in alkohol får man tänka sig för
Där i mot skulle du köra på tyska ARAL 102  kan du prässa på med lite soppa o mycket tändning
Jag skulle byta till en EGT tempsond  för att vara säker att det inte händer något dumt med maskin ( har hemma sådana )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Ok, nu kommer jag mappa på 98 till att börja med. Har ju även en flexfuel sensor installerad i bilen redan.

Vad händer om man kör E85 rakt av då? Då går väl generellt motortempen ner väl?

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

19 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-02-04 12:02:26)

:

falcor skrev:

Ok, nu kommer jag mappa på 98 till att börja med. Har ju även en flexfuel sensor installerad i bilen redan.

Vad händer om man kör E85 rakt av då? Då går väl generellt motortempen ner väl?

Startar med 98 först den innehåller 5-6% alkohol  ICQ/ac  ( har man komp förhållande under 10,0-1 är det onödigt att köra med 98 efter som energi innehållet är sämre än 95)
E85 Om man inte mappar om så kommer den gå snålt som fan (+ 30% soppa ) ( räcker spridana till ?)
Om man kör med ARF upplösning i sprutet kommer det bli fel Därimot  kör man med lambda upplösning kommer det funka fint
Det finns ett gäng saker som man skall tänka på om man kör  E85  som att ringar och cylindrar brukar bli repiga ( bränslet tvättar cylinder väggana )
Man måste ha högre krav på oljan att den klarar av alkoholen
Har man inte komp över 12,7-1 skall man hålla sig till soppa för det är så mycket förluster på E85
Sen  måste man se till att oljan är varm så den ångar ut bränslet (   om inte  ett sätt ram&vev lager på 3 repor på strippen  ICQ/ac )
Sen får man byta oljan ofta ( kör man på strippen byter man efter varje helg)
På E85 bilar har man olje värmare in monterat i tråget om man är smart
Vi har gått över till bensin för det kostade oss tre gånger så mycket att köra på E85 mot bensin om man räknar in allt
Då kostar räsebensinen cirka 76kr L  (oljan en helg 600-800kr för E85)
Sen skummar oljan så jäkla mycken med E85 så det är lätt att man får olje trycks bortfall ( det vet alla vad sóm händer då ICQ/ac )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

Motorn är byggd med 10.3 i komp. Mappningen är i lambda och inte AFR. (AFR är för jäkla krångligt att tänka i siffermässigt)

Stripkörning för min del är inte aktuellt. Det är en ren gatbil med lite slalomkörning inblandat.

Tittade lite på att få dit ett par EGT sensorer idag, lite trångt om plats men det kan gå.....

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com