Jag spände fast gångjärnet i skruvstädet lät dörren vila mot bänken och borrande ut sprinten, fick knacka lite med en dorn innan den lossnade.
Borra rakt och det är inga problems att knacka ut.
Nu är jag i behov av att låna/köpa verktyget för att få loss sprinten. Operationen skall utföras i slutet av april så jag har lite tid på mig att söka.
Är det någon i Stockholmstrakten som har ett fungerande verktyg att låna ut?
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Nu är det dags för dörroperationen.
Finns det någon i Stockholmstrakten som har dörrgångjärnsverktyget att låna/hyra ut eller någon annan som kan skicka det från någon ände av landet? Transportkostnaden står jag självklart för.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Jag borrade ur nitarna på dörren. Bytte gångjärn och ersatte niten med samma bult som dom du skruvar fast dörren med i karossen. Verkar vara svårt att få låna verktyg.
Typ1-65 soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet
De funka!
Byggde mig ett eget verktyg med Hebster52's ritning som utgångspunkt
Två 60x10 platjärn som är 140mm långa
En bit 50x10 plattjärn som jag gjorde "hävarmen" av samt som mothåll (skulle man göra om skulle ja haft en kanske 20mm tjock bit som mothåll då den börjar böja sig lite men går att knacka tillbaka)
En C-tving från Classe
En bit 10mm gängstång jag hade liggande + två låsmuttrar och några olika brickor.
Kapade sönder en 7mm borr i lite olika längder jag använde å pressa med + en 6mm skruv jag hade på slutet för att pressa ut de sista
Byggde den med 22mm mellan plattjärnen efter tips från Hebster, tog en ringnyckel för att få lite mer kraft när de gick tungt.

Men nu då, 8.1 sprinten glappar men jag får inte i 8.2 sprintern. Ska jag ha en 8.2mm brotsch å ta upp hålet med?
/Micke
Snyggt icka, kanske man ska ge sig på och prova att göra ett verktyg själv...
/foppa
Gångjärnsverktyget är guld värt om man ska lossa sprinten kallt utan att skada lack osv.
Jag gjorde så här med lite värmehjälp från Svetsen.
Taget från min tråd.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Då gångjärnen var glappa på den "nya" dörren så fick jag väl ordna det.
Jag googlade och det fanns massor med fina verktyg som man måste ha.
Så jag tänket göra mig ett. Men så tänket jag va fn lite värme och en hammare borde funka.
Började med undre gångjärnet slipade till ett slagstift av ett utslitet borr, värmde ytterdelarna av gångjärnet mörkrött. Och ett par slag med hammare så var sprinten lös.
Övre var det sämre med plast för att banka på, stor risk att buckla till dörren.
Lite grunnande så kom jag på att jag sparat klädhängarna från torkskåpet, och jag kunde trä den genom undre gångjärnet som styrning, värma övre till rött och banka till.
Voila två lösa gångjärn med "gratis" verktygen.
Snyggt,inte visste jag att du var så slängd i franska.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Snyggt,inte visste jag att du var så slängd i franska..
Bara Småfranska :-)

late,
in love,
and a little drunk..
Ta det försiktigt om ni slår ur sprintarna. Det är stor risk att läget i dörren ändras. Bra mothåll anbefalles.
Ali G
Ta det försiktigt om ni slår ur sprintarna. Det är stor risk att läget i dörren ändras. Bra mothåll anbefalles.
Värmen gör att man snarare knackar är slår ut sprinten.
Men försiktighet är alltid av godo
63 2020-10-16 21:30:21 Senaste redigerad av punschrulle (2020-10-16 21:32:07)
Hej,
Mina sprintar/gångjärn på min 1302:a från 1971 är utslitna misstänker jag. Jag behöver lyfta dörren när jag stänger/öppnar för att inte skrapa i där nere. Det är tydligt att det inte är något annat som glappar som ni kan se på bilderna. Finns det någon schysst medlem här på forumet som kanske skulle vilja låna ut sitt verktyg till mig? Jag bor utanför Lund och om postfrakt är ett alternativ så betalar jag självklart portot och givetvis om ersättning för lånet önskas 
Tillägg:
Tydligen lades den ena bilden som en bilaga. Den ena bilden är dörren när den hänger fritt och bilagan visar när dörren lyfts upp
64 2020-10-25 22:02:34 Senaste redigerad av lasslo (2020-10-25 22:04:26)
Jag har ett verktyg som du kan låna. Det brukar lånas ut, så länge det kommer tillbaks i samma skick är det lugnt
Vanlig kompensation för utlåningen brukar vara en kasse pilsner
Finns oxå utanför Lund, i Löddeköpinge. Så det är nära och bra.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Jag har ett verktyg som du kan låna. Det brukar lånas ut, så länge det kommer tillbaks i samma skick är det lugnt
![]()
Vanlig kompensation för utlåningen brukar vara en kasse pilsner
![]()
![]()
Finns oxå utanför Lund, i Löddeköpinge. Så det är nära och bra.
Jag lånar gärna verktyget en helg om det går bra.
Skickar ett pm till dig.