1

Har en T3 -90 95hk som går illa när den blir varm. Den går bluddrande på tomgång och dör om man försöker gasa. Var ska jag börja leta?
Tändspolen blir inte varm vad jag kan känna.
Om jag sprutar in startgas i insuget så höjs tomgången, men det går fortfarande inte att gasa.
Innan den blir varm så går den jättebra.

2

när min hade samma symptom var det lamdasonden

3

Hmmm....
Lite bakgrund är att jag köpte bilen ofungerande med lite brunnit motorrum. Mitt avgassystem verkar inte heller vara komplett, men det absolut största felet är att jag inte hittar lambdasonden. Var ska den sitta och var går kabeln till den?

4

Den blå tempgivaren hade jag börjat kolla på och bränsletrycket.

Lambdan sitter på vänstersida.

5

Japp, ska kolla även på Tempgivaren, men jag hänger inte med riktigt i logiken varför det skulle vara fel med den.
Eftersom bilen går bra ända tills den blir varm så verkar den ju funka eftersom bränslemängden är baserad på tempen under uppstart. När sedan bilen är varm så baseras bränslemängden på ett antal andra faktorer så känns det ju ändå som tempgivaren funkar.

6

Bösen skrev:

Japp, ska kolla även på Tempgivaren, men jag hänger inte med riktigt i logiken varför det skulle vara fel med den.
Eftersom bilen går bra ända tills den blir varm så verkar den ju funka eftersom bränslemängden är baserad på tempen under uppstart. När sedan bilen är varm så baseras bränslemängden på ett antal andra faktorer så känns det ju ändå som tempgivaren funkar.

Tempgivaren kan indikera kall motor och då får motorn bränslemängd därefter vilket blir för mycket för en varm motor.

Ska du resistans mäta olika komponenter så mät direkt på dom men även på stiften på databoxen vanligt med kabelbrott.

7

Tempgivaren är bytt (den blå) men det gjorde tyvärr ingen skillnad.
Jag börjar mer misstänka tändningen på något sätt. Det gick ju inte att få den att öka varvtal något nämnvärt genom att spruta startgas i luftfiltret så därför får jag det till tändningen.
Som tidigare sagts så har jag ingen lambdasond inkopplad, men det borde väl knappast ge de problemen jag har?

8

Ta ett löst tändstift, varmkör.
Stäng av koppla in stiftt be nån starta medan du tittar på gnistan.

Blå ska den vara och den skall inte försvinna när du gasar.

"ljushuvud"

9 Senaste redigerad av Bösen (2017-02-22 09:54:03)

Jag fick bytt tändspole och det blev mycket bättre, men inte helt perfekt....
När bilen är varm så går det att varva upp den men vid snabb gas från tomgång verkar inte bensinen räcka till utan den "tjöver" sig.
Den går även lite oroligt på tomgång. Om man stänger av den så orkar inte startmotorn dra runt motorn så den startar inte när den är varm. Detta kan ju bero på dålig kontakt eller liknande.
Olja och vatten verkar vara i sin ordning.

men den gick ju att köra nu iallafall, det är ju ett steg i rätt riktning ICQ/ab

10

Har du Jordfläta mellan kaross och motor ?  annars så kan det ju vara dålig jord

/Magnus

11

Om startmotorn drar runt segt när den blir varm kan det vara bussningen i växellådan till startmotorn. Bytt på fyra bussar där de starta
lätt när de var kalla men när de blev varma ville de knappt starta. På en pickup var även jordflätan dålig så där bytte vi bägge och det blev bättre.
ICQ/ab