26

Att pumplock med reducering kan bygga upp tryck enligt detta resonemang verkar högst trovärdigt.
Hur är det tänkt att övertrycket ska shuntas bort från ett lock med reducering egentligen?
Originalpumpen borde räcka till även vid trimning upp till en viss nivå eftersom att man med ökat varvtal också ökar pumpkapaciteten i samma takt upp till den punkt då dreven når sitt max.
Men orkar originalpumpen driva på om man som jag har utökat med extern kylare, filter, termostat via meterlånga slangar?

27 Senaste redigerad av mettis (2017-02-01 18:11:46)

Hans Landelius skrev:

Bättre med en reducering i filterhållaren som skickar tillbaka oljan ner i sumpen. Sen är det viktigt att anpassa pumpstorlek efter flödeskapacitet. Enligt CSP tyskland som gör egna pumpar räcker det med en 19mm men dom gör ingen sån för ingen skulle lita på att den räcker till så dom gör en 21mm som funkar bra. Sen får man ju också labba lite med reduceringsfjädrarna för att hålla trycket konstant.

Jo, det skulle vara det bästa. Men inte vad VW firmorna i Sverige säljer..... (Finns väl inte ens original reducer fjädrar att köpa?)
Såg annars ett "kit" med just oljefilterhållare med reducerkula, men ingen returledning (till oljesump) - har du tips?
(Man kan ju söka på Ebay eller liknande Alibaba, men hur beskriver man det...?)

28

Sortera först ut vilken fjäder som reglerar trycket i ramlagergången sen kan man labba med längden på den. När Berg  började göra sina lock med reducering var framförallt syftet att rädda oljefiltret från att sprängas. Numera är inte det ett stort problem, det finns filter som tål högt tryck. Jag har en gammal SCAT-filterhållare som har en ställbar reducering och utgång som kan kopplas till tråget. Har inte provat den än men kommer att sitta på ARPM-motorn. Imorgon bär det av till COLDBALLS, ingen egen bil i år men det blir nog lika kul ändå.