1

Sitter och går igenom denna månads räkningar och jag har fått inte mindre än FEM olika räkningar från TS, dessa i FEM olika kuvert. Dessutom fick jag ett sjätte brev från TS med EN skriven rad om ett annat besked.

Det är inga stora poster det är frågan om, tre stycken trängselskattebeslut om 15-22 kr stycket, en vägtrafikeringsavgift om 50kr och ett fordonskattebeslut. Men att detta inte kan sammanfattas på ett eller ett par A4 är ju bra underligt!

I denna "papperslösa" värld, vad är det vi skattebetalare betalar för egentligen? När sex brev utan problem kunnat vara ett, dvs en sjättedel av portkostnaden för att inte tala om de administrativa merarbetet i alla led.

Är våra myndigheter helt enkelt ett släkte stelbenta dinosaurier som inte "kan" hänga med i tiden, eller finns det faktiska skäl till detta till synes onödiga slöseri med resurser?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Om du anmäler autogiro slipper du det

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

3

Eller E-faktura ICQ/ab

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

4

Fast ansvaret borde ju ligga på avsändaren inte mottagaren, eller?

Men visst kan jag skaffa autogiro/e-faktura!

5

För ett tag sen fick jag ett brev från Transportstyrelsen om en infrastruktur-avgift (tror jag det hette) som var för en bro-passage, med en faktura på 5:-  ICQ/ab

Bengt

en analog man i en digital värld

6

MattsR skrev:

Om du anmäler autogiro slipper du det

Nix!

Jag har autogiro, och trodde "alla" räkningar Transportstyrelsen skickade drogs genom det.... ;-(
I stort sett bara vanliga, återkommande avgifter - inte "extra avg" (kommer inte ihåg exakt nu, men kolla deras hemsida?)
Blev dyrt med påminnelse osv innan jag blev varse.....

7

Intressant mettis! Det hela styrker min tes tycker jag, att det är lite av ett "myndighetsproblem". Jag ifrågasätter inte välfärden, men ibland undrar jag om inte statliga bolag borde drivas lite mer som kommersiella med avseende på "strömlinjeformning". Tänk om de extra omkostnaderna för krångliga, ibland föråldrade, byråkratiska system kom samhället till gagn i form av ny infrastruktur tex. Den enkla fakturan sammanställd, med alla omkostnader listade på en sida eller två, skickad per e-mail skulle ge bilisten direkt avkastning i form av bättre vägar.

När jag tänker efter har ju många myndigheter/bolag redan börjat med "Kivra" som ju onekligen är bra om det funkar och inte blir ännu en grej att hålla reda på. Så det är kanske bara en fråga innan TS sällar sig till skaran?

Jag kan egentligen inte särskilt mycket om politik, men de fem arken, utspridda framför mig fick mig faktiskt att skratta, så något var det ju värt! ICQ/ab

8

Inte bara jag som stör mej alltså! Alla statliga verk lever i dinosauriernas tid...

9

Stör och stör, jag vet inte, det finns så mycket att störa sig på. Bilister som inte håller avståndet, folk som luktar illa, världsfrånvända politiker osv...

Jag tror att jag gör mig själv en tjänst och garvar åt detta. ICQ/ab