1

Hej,

Har fått möjligheten att titta på en 1302 CAB -72.
Har stått ute i princip alltid.
Skick enl bif bild. Fungerar maskinellt enl damen som äger den 73år.
Dörrarna ser ut att vara kexiga, likaså skärmarna och sufletten kräver en tot renovering (>25.000:- enl top n' trim)
Vad tror ni om värdet (om den startar / respektive om den inte gör det)?
Dvs vad är rimligt att betala för denna om man skall ha nån chans att landa en färdigrenoverad bil till ett rimligt pris..
Vad skall man vara extra vaksam på (tips mottages gärna).

Tusen Tack!
// Linus

Post's attachments

VWCAB72.JPG, 469.52 kb, 1190 x 1280
VWCAB72.JPG 469.52 kb, 235 downloads since 2017-01-30 

2 Senaste redigerad av michaelth (2017-01-30 12:19:29)

Räkna med byta ut värmekanaler "trösklar" golv.. Och en hel del till, mao total projekt.. ICQ/ac
Lite isbergs varning.. Det du ser e bara början.
Så det mekansiska e det minsta problemet. Är den bara komplett så går det att renovera resten oxå.
Vilket säkerligen behövs då det ju är en gammal bil.
Pris... Minst 10k.
Fråga kan du svetsa? Har du tid.?
Eller vill du köra iår... I sådant fall gräv djupare i plånboken och köp något körbart, så kan du skjuta på renoveringen. Eftersom i princip alla vw cabbar lider av rost i mer eller mindre dolda stadier av förfall. .......

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Tack för råden.
Räknar med att hitta en hel del rost "under ytan".
Skall gå igenom den grundligt på torsdag.
Du säger "Pris... Minst 10k." Vad tror ni är ett rimligt "max" med
troligt mkt rost, rutten cab-ram, omlack, mkt jobb osv?

4

Som Micke säger, det är nog hur mycket som helst o göra o du får en körbar för 70. Jag skulle ge max 20.

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

5

Tack Micke & Matts,

Förstår att det är svårt att ge en skälig bedömning utan mer info & bilder.
Rost i trösklar (värmekanaler) etc - skulle det innebära det att den troligen inte är körbar?
Min fråga är, vilken rost skall man primärt se upp för / kolla efter, när det kommer till körbarhet? Vad säger bilprovningen?
Vid köp hoppas jag till en början kunna fixa iordning den bara just tillräckligt för att kunna rulla lite redan i sommar.
För att sedan på lång sikt gå igenom rubbet.

Har en del erfarenhet av svets (MC bygge), dock inte karossplåt. Ser det som en utmaning.
Tack!

6

Karman tyckte att dubbel och trippelplåt tillsammans med någon gummiliknandra massa och inget rostskydd var ett vinnande koncept och det är det också, för rosten. En cab som stått ute och läckt in vatten en massa år haringa förutsättningar för att vara ett enkelt projekt.
Hur mycket erfarenhet av totalrenoveringar har du? Det krävs mycket kunnande och entusiasm för att ett sånt här projekt ska lyckas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Hehe, tack för motivationen. Entusiasmen finns, inte så mkt erfarenhet av helrenoveringar. Har gjort en gammal Jeep Cherokee men inte så myk problem i chassie där. Lite kaross-fix. Hellackering. etc.

Farsan har en -68 cab som också skall in i renoverings-dimman.
Tänkte att det kunde vara ett trevligt far-son projekt! Men kanske inte ändå.
Får se. Fortsättning följer på Torsdag.
Uppdaterar.. Kanske finns det någon annan som är intresserad om det inte blir av.
Cheers

8

Stout har väl en tråd här om cabrenovering. I den får man en uppfattning om hur det kan vara....

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

9

Att tro att du kan renovera/fixa till denna billigare än en körbar bil är säkerligen svårt, då bara ekonomiplåtarna är dyra.inredning? Cab som du säger 25k....lackering, bromsar. En ganska så säkert renovering av maskinen då den ju är gammal... ICQ/ad
Snabb fix av karossen så du lurar dig och besiktningen är nog ett svårt senario, enda är plocka i bitar..
Många cabbar som sett mycket bättre ut har krävt total demontering och uppbyggnad med nya bitar.. Finns flera trådar om det här på forumet..
Men du kan glädja dig att mitt cabb offer är sämre än denna...men så kommer det allra mesta att behöva bytas ut oxå.under lång tid... ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Många kloka råd i tråden. Får en total känsla av walk-away av de lilla man ser. Skulle tro att bara summera prylarna du behöver, vida överstiger ett bättre komplett exemplar, även det just nu är lite tunt med cabbar på blocket, t ex.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

11

Får du den under 20' är det bara att slå till, du får pengarna tillbaka oavsett. Glädjen över köpet och kommande restaurering ger säkert mer än att måla den berömda på väggen och avstå chansen till att bli cab-ägare. Du kan ju även lura på Farsan den och ta över hans projekt..

Här en länk med tips inför köp men för det priset kan du lugnt sänka kraven på nyskick.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 57#p377757

Det finns objekt och objekt, videon visar en del av problemen med rost på vw-cabbar.

https://www.youtube.com/watch?v=M0T1dzgWd1c


Lycka till med affären  ICQ/ab

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

12 Senaste redigerad av Herbie63 (2017-01-31 17:01:44)

Jaså ska hon äntligen sälja bilen! Den va ruggit fin för ca 10 år sen innan den ställdes under pressening, en kompis har vart och tittat på den för några år sen och han säger att där är inget kvar av golv och trösklar innan dess försökte hon besiktiga bilen och då blev det många anmärkningar på rost..
Du måste ha mycket kunskap om plåt och det mekaniska om det inte ska bli alldeles för dyrt.
Ang pris har jag ingen aning om men bilen förtjänar att räddas!  ICQ/ab

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

13

kostar en bit över 100 papp att få den renoverad.
Men för 20 så köp

14

Köp och testa att renovera! Det är ju ingen raketforskning direkt och skulle du tröttna så kan du ju alltid ångra dig och sälja sen. Finns nog många som vill ta över en sån vagn.
Lycka till!

Martin A

15

Hej,

Vill tacka för alla trevliga svar, råd och tips. Motivationen finns och på lång sikt tror jag att detta skulle kunna bli riktigt roligt.
Imorgon bär det av med verktygssats, domkraft, ficklampa och en äventyrares hopp om att hitta en skatt.
Har även blivit erbjuden att byta den rakt av mot en svart 1303S-73 (sedan) i bruksskick så får se hur tankarna går efter morgondagen.
Skepp & hoj

16

Så var "besiktningen" avklarad.
Ojojoj vad denna bil har levt ett hårt och orättvist liv.
Rosten har ätit upp varenda panel, varenda plåt, varenda balk - ja bilen var i princip av på mitten och stolarna kom ut genom golvet..
Inredningen, hålig och bortom all räddning. Motorn, ett hem för spindlar och diverse andra småkryp, suflettens trädetaljer hängde ut åt höger och vänster. Dessutom garagelackerad från orange till vit.
Den som eventuellt tar sig an denna bil skall ha ett stort hjärta och en större plånbok.
PM om ni vill ha kontaktuppgifter till ägaren.
Tack för supporten!
Allt gott // Linus

17

Hej.Blev det affär på cabben? Är själv på jakt efter en reservdelsbil då jag saknar vitala delar på min nästan färdigrenoverade cabbe-72.
Med vänlig hälsning Stefan.