Jag tycker den här bilden är så skön så mest för min egen "komihåg" addar jag den i bloggen 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Ask`s garage
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag tycker den här bilden är så skön så mest för min egen "komihåg" addar jag den i bloggen 
Nytt objekt, dock inte VW men minst lika kul 
En Fiat 124 sport coupé -71
Italienskt är ju kul.
Egentligen roligare än alla tyska fordon utöver våra svsnsmotorfavoriter 
Nu har jag varit och kikat på en Jaguar Daimler XJ12 fr 74 och en BMW R60/5 MC fr typ 70
Ska ska inte, ska ska inte?
De senaste åren har många luftkylda VW gått till kategorin "ej längre prisvärda". Har själv allt oftare suttit på Blocket och kommit på mig själv att skriva in "jaguar", "saab", "mg" eller "alfa" i sökrutan.
Är det någon som läser här som slaktat en Ikea Exarby Bäddsoffa för att anpassa bredden till en buss? Är det bara att kapa och svetsa eller är det annat material?
Nåväl, nu är den slaktad i alla fulla fall, hopsatt med tejp
Den är så lätt så man kan misstänka aluminium och det går väl inte att svetsa med en mig-svets?
Tanken är här att få upp sofan i samma höjd som hundburen som således ska vara den sista biten för att få ligglängden. Detta ska sedan in i min T4 panel som kanske ska få vara dragbil (med 65:an på släpet) på en tur till Gotland (när frun är på Almedalsveckan) i sommar igen och kanske på Bussfest veckan efter. Jag har fått fri lejd att åka omkring på öjn en hel vecka medans hon arbetar på Almedalshelvetet.
Det är mycket kanske här men jag brukar uppfylla mina kansken rätt bra.... 
Det är väl bara att provsvetsa på en av bitarna som du kapat bort?
jag är rätt säkär på att det är stålrör, aluminum skulle bli för klent och framför allt för dyr materialkostnad för IKEA.
Och aluminium luktar och smetar när man kapar med kapskivan.
Stål är magnetiskt det är inte aluminium.
Ska du MIG svetsa aluminum, behöver argongas och aluminiumtråd.
Och bäst går det om handtaget har matning också, då tråden är "hal"
Svetsen blir sådär, men skaffar du en pulsmig ska det bli kanonbra sägs det.
Annars får du väl sticka in ett passande profilrör .. eller ett tunnare som görs passande med lämpliga inlägg och nita ihop. eller limma med tex epoxi..
Detta att sticka i en lämplig förstärkning, kan hur som vara lämpligt på tunna stålrör oxå..
Bra där kompis Michael och 56:an, ska provsvetsa med något instick som förstärkning
Är helt ny med svetsen så jag vågade inte det först.
Ny bättre bild på Fjatten
Jo svetsa gick bra, ett litet test idag på ett par överblivna bitar efter ridlektionen på Boden ridhus
Fjatten är på plats utanför garaget, går fint som snus i motorn men är lite herpad i karossen.
Bubblan har fått ett par ronder med ellen 
Soffan svetsad och målad, helt ok faktisk! ska bara montera en inne till i rygg och sits och sedan bygga upp den på en låda som kan fungera som förvaring.
Anpassning av benhöjd på soffa och säng, allt bygger på att hundburens höjd och placering är som den är. Dvs soffan blir lite för hög att sitta i och sängen kanske lite för lite takhöjd men what the heck! I like it
Nu ska bara madrassen anpassas så att den är delbar på tvären för sitt och liggdyna plus biten ovanför hundburen.
Ambulansen är nu levererad till Klaus i Maribo
Den är nu i Dansk Folkehjelps tjänst. De har jubileum och den ska köras på en turne Danmark runt i juli. Jag glömde givetvis att fota överlämnandet men nu vänder jag norrut igen med tomt släp. Ska plocka upp en kompis bubbla i Stockholm i morgon som ska vidare till Narvik så småningom.
Har sovit två nätter i skåpbilen och det är helt ok faktiskt 
Hemma igen efter ca 3600 km efter salthelvetesskitvädervägarna
Allt har gått bra trots väder och vind. Jag levererade ambulansen till Maribo i Danmark och de blev sååå glada över att få färdigställa den innan sommarens turné.
Lite mekaniker översyn då motorlampan började lysa mitt i natten på skåpbilen. I övrigt en av de bättre 5000 kr bilar jag ägt
Den är både stark och trevlig att köra pluss att den nu också är light camper i skåpet.
Hemvägen gick över bron igen och efter att jag fick äran att betala ytterligare 100 euro i bommen blev jag stannad inte mindre än 3 gånger på de kommande 100 metrarna. Först en trevlig polisklätt dam som vill se körkort och se inne i skåpet, hon blev misstänksam på mitt svar då hon frågade "Vad har du i skåpet?" - Jo min säng, svarade jag. Samma sak en bit bort då tulltjänstemannen kom med sin ficklampa och lyste genom alla små utrymmen där bak, kolla leg och allt de fann var min säng och en massa skrot. Till sist en poliskontroll där de kollade körkort och ställde lite frågor om min ärende i Danmark osv.
Men detta är inte så överraskande, denna skåpbil måste väcka intresse hos lagens långa arm för jag blir ofta stannad i denna.
Så de kan vara 100% säkra på att om jag ska smuggla eller annat hyss så tar jag INTE den bilen
På väg norrut efter E4:an blev det ett helvetes väder och jag tänkte hyra in mig på någon form av boende. Efter 6- eller 7 (tappade räkningen) skyltar med säng eller stugsymbol som visade vägen från E4:an och ut till anläggningen där allt jag fann var låsta och stängda faciliteter blev jag förbannad och fortsatte i saltsnökulinghelvetet tills jag kom på, booking.com där jag hittade ett trevligt hotell till reapris i Linköping.
dagen efter plockade jag upp Jørns racingbubbla i Stockholm för mellanlagring i mitt förråd innan den ska vidare till Narvik. Jag sträckkörde därifrån och hem den dagen, Linköping - Boden. Trött? Ja men vafan... 
Bra att resan gick bra... Vad var det mekaniska felet?
Tydligen får motorn för lite bränsle, troligen styrenheten sa de på danska så osäkerheten är nästan lika stor efter de sa det som innan
De släckte lampan och den återkom inte på hemvägen i alla fall.
Bränslefiltret bytt nyligen?
Ja det är bytt nyligt
och en lambda sond + alla tändstift och några dåliga injectors...
En av nackdelarna med att hyra plats i en bekants verkstad är att man kan bli uppsagd vilket nu har inträffat i mitt fall. Ägaren säljer sitt hus och behöver denna plats själv. Jag har till maj månad på mig att få bubblan klar såpass att den kan flyttas och det borde vara möjligt samt att tömma och flytta till nästa ställe.
Nästa steg nu är att få ordning på "förrådet" jag hyr av en annan eller "mitt dåliga samvete" som jag kallar platsen. Jag ska se om det går att bygga så att det är delvis isolerad och ett annat golv.
Först städar vi
sedan ska jag prata med hyresvärden om att eventuellt gjuta golvet och få dit bättre ström för maskinerna. Detta är långt från säkert men i alla fall en plan.
Bubblans golv är på väg att bytas innan den sätts ihop igen.
åh en Fiat 124 Sport Coupé?! De är ju störthärliga, är det en AC eller BC? Ser ju rätt tidig ut i alla fall.
Den motorn är en liten juvel till att vilja varva och sträcka ut sig på landsvägar - ta hand om den!
Surt med förvaringsplatsen men du verkar i alla fall ha en plan på att lösa det.
Hur ser man om det är AC eller BC och vad är det för skillnad?
Här har vi påbörjat skåpbilens rostfläckar och inredning som blivit skamfilat.
BC är det nu ser jag.
AC är lite nättare i detaljer fram&bak och BC fick den lite busigare dinoinspirerade grillen, sedan kom den till att bli lite kantigare och råare i sista faceliften.
Störtläckra små bilar. Morbror min har en 124 spider som är riktigt härlig.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Ask`s garage
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.