1

Hallå håller på å klurar på hur jag ska få till det här snyggast. Ska byta hela skärmkanten och en del av hörnet. Kruxet är väl de att man har linje å gå efter där de möts. Snittet kommer ju gå över skarven. Hur får man till de snyggast vill ju undvika att spackla över skarven. http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/Mobile%20Uploads/20170124_203236_zpsndguavmv.jpg

Mvh stoffe

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

2

Mitt tips:

Skär bort ena sidan av skarven först (vertikalt) och lämna den andra intakt. De sitter punktade mot varandra. Passa in en ny bit med fals in mot den som sitter kvar. Punkta fast, förbered för helsvetsning mot den kvarvarande plåten som du skurit av från. Punktade hela sträckan med 3-4cm mellanrum till att börja med så att du har koll på spalten. Skär nu bort den andra sidan och gör likadant. På detta sett tappar du aldrig bort var skarven skall vara. Du kommer åt att punkta ihop falsen på insidan vid batterihyllan. (Förborra den ena falsen innan du punkter ihop dem)

Gjort ett liknande ingrepp på en latebay, ser nog ungefär lika ut i denna skarv.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39533

Glöm inte att spruta hela insidan med någon olja eller liknande, jag körde linolja ( efter att du målat utsidan alltså)

3

Ahh snyggt. Kollade in din tråd de där så ju väldigt bra ut. Vilket är bäst å börja med. Skärmkanten lr hörnet kanske inte ens spelar nån roll.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

4

Det där må jag säga var en väldigt bra beskrivning på ett arbetsområde jag ska roa mig med nästa vinter - fänk jo! ICQ/ab

Antecknar!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

5

Skulle nog börjat med skärmkanten. Ta en rätskiva, rak bräda eller liknande. Håll den i underkant på skärmkanten och rita en horisontell linje med blyerts utanför det du skär bort. Då är det lätt att passa in den nya kanten exakt som den gamla satt. Eller rita en parallell linje ovanför och skriv hur långt det skall vara ner till färdig kant. Kolla noga hur mycket kanten svänger ut från karossidan. Markera också var den börjar och slutar om du tänker kapa bort allt. ( montera ur all inredning och annat eldfängt. Loppor hoppar långt ibland...Tänk på att gammal underredsmassa och rostskyddsolja i hålrum brinner bra, skrapa bort allt du kommer åt i närheten där du ska svetsa. Safety first!)