Tack vare nytt avgas måste jag byta ifrån oljepump med inbyggdfilterhållare (sån där där filtret ligger ner) till en lös filter hållare. Får väl bli ett nytt oljelock med både in och utgångar. Kanske inte det bästa men har inget annat val vad det verkar.
Så till själva frågorna då...
Var är bästa placering för filtret? Hållare till avgaspinnbultarna eller fästa i kofångsfästet i hjulhuset?
Samt funderar jag på o göra egna stålomspunna slangar med an-kopplingar, vilken dimension på slang skall jag ha?
Jag har mitt filter i hjulhuset och kör AN-8
Anders
Så An8 räcker, bra!
Någon som kan tipsa om bra ställe med bra priser på AN kopplingar? Tittat runt lite o det blir fort ganska mycket pengar på några kopplingar.
Så An8 räcker, bra!
Någon som kan tipsa om bra ställe med bra priser på AN kopplingar? Tittat runt lite o det blir fort ganska mycket pengar på några kopplingar.
Aliexpress, är väl inte kvalitet, men billigare (inkl frakt) än Biltema...
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca … chText=an8
Jag har köpt kopplingar här, men slang i Sverige (biltema's duger)
Malman80 skrev:Så An8 räcker, bra!
Någon som kan tipsa om bra ställe med bra priser på AN kopplingar? Tittat runt lite o det blir fort ganska mycket pengar på några kopplingar.Aliexpress, är väl inte kvalitet, men billigare (inkl frakt) än Biltema...
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca … chText=an8
Jag har köpt kopplingar här, men slang i Sverige (biltema's duger)
Jag har tittat lite på Ali oxå, men börjar fundera på om det ändå inte blir billigare o fixa slangar på annat håll. Eller måste man ha specialverktygen för att montera kopplingarna? Det blir mycket pengar för o göra två slangar...
Jag har dragit ett flertal kopplingar utan specialverktyg med gott resultat.
Jag har köpt kopplingar från ali och dom funkar, man behöver inga specialverktyg men nycklarna i aluminium minskar risken för märken i kopplingarna.
Anders
Jag kör också i hjulhuset och AN-8. Och med bra slang som tål både olja och värme. 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Då får det bli en beställning från Ali! Bra skiftnyckel har jag behövt köpa länge så nu får det väl bli en då
Jag har satt filterhållare i vänster hjulhus bak, och tagit riktig hydraulslang med pressade kopplingar, slangen god för 150'c och 160bars tryck, men vad gör man inte..... Man tager vad man haver i hydraulrummet på jobbet!
Mina slangar är 67cm och 58cm långa, rak-45 gradig anslutning. Allt i 1/2" vanlig BSP, just för att kunna kliva in i vilken slangaffär som helst för reservslangar, om det mot förmodan skulle gå hål.
K&N HP-3001 filter från Logmech.
Placeringsmässigt, borta från varma kylluften.
11 2017-01-17 21:52:07 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2017-01-18 11:10:12)
Försök att undvika skarpa 90grader, de är dåliga för flödet. Det är mitt tips 
Jag har satt filterhållare i vänster hjulhus bak, och tagit riktig hydraulslang med pressade kopplingar, slangen god för 150'c och 160bars tryck, men vad gör man inte..... Man tager vad man haver i hydraulrummet på jobbet!
Mina slangar är 67cm och 58cm långa, rak-45 gradig anslutning. Allt i 1/2" vanlig BSP, just för att kunna kliva in i vilken slangaffär som helst för reservslangar, om det mot förmodan skulle gå hål.
K&N HP-3001 filter från Logmech.Placeringsmässigt, borta från varma kylluften.
Någon som vill gissa vad sådana slangar skulle kosta i "slangaffären"?
Har inga kontakter alls på sådant därav att jag funderar på AN slang som verkar som ett billigare alternativ.
Något att tänka på är att AN och jic37 som hydtaul firmorna använder är samma.
Jag köpte kopplingar på lokal hyraulfirman sen kapade jag vattenslang för att få rätt längd och sedan pressade han med lämplig slang. Blev jätte bra. Tror inte jag gav mer än 500 för båda slangarna och alla kopplingar som behövs för installationen
75:a Late bay Westfalia
Mitt exempel på placering, förresten någon som vet hur man får bilderna att bli rättvända (denna bild tex. roteras 90-grader moturs efter uppladdning)?
15 2017-01-18 19:31:22 Senaste redigerad av Malman80 (2017-01-18 19:31:58)
Jag gjorde såhär nu, jag beställde hela skiten ifrån AN88.se Eftersom jag tänkte köpa slangen här hemma för att vara lite mer säker på kvalitet så skiljde det ca 300kr allt som allt. All respekt för pengar och hade detta varit ett mer ett "tilltänkt" projekt så hade jag kunnat beställa i god tid från Ali el EBay. Behöver grejerna snabbt, mer saker som ska hinnas med i vinter.
En fråga till er som använt AN tidigare. På nipplarna med NPT gängan som ska in i tex filterhållaren, hur tätar ni gängan? Bara en oring eller stryka gängan med tex permatex avition?
Och hur hårt vågar man dra?
16 2017-01-19 06:01:36 Senaste redigerad av m02cjoho (2017-01-19 06:05:02)
Jag använder packningstape Alt. lingarn på utvändiga gängor.
O-ringar smörjes med o-ringsfett innan montage.
Dra åt gängor med känsla om det inte blir tätt så är ofta orsaken något annat.
Jag använder packningstape Alt. lingarn på utvändiga gängor.
O-ringar smörjes med o-ringsfett innan montage.
Dra åt gängor med känsla om det inte blir tätt så är ofta orsaken något annat.
Har du någon packningstejp att rekommendera? Oringsfett, måste väl gå med något annat. Huvudsaken är väl att dom inte går torrt under dragning?
Om jag får välja så använder jag lingarn (ex. se bild) då jag tycker denna är lättare att lyckas med.
Gängtejp har jag köpt både hos VVS-firma och Biltema utan att märka skillnad, min erfarenhet är att man ska linda rejält med varv (åt rätt håll) för att det ska funka.
Det går säkert att smörja O-ringar med lite av varje bara smeten inte påverkar O-ringsmaterialet, för att vara på den säkra sidan så använder jag O-ringsfett.
Använd tape med omdöme. Får man in det i oljesystemet blir det tråkigt.
Ali G
lingarn is da shit. Funkar även bra när an-kopplingar är pirattillverkade i Kina.
NPT-gängan i filterhållare från Taiwan har dålig kona och väldigt grunda gängor. Gäller även oljelock med utgång från nämda land. Köp en 3/8 npt tapp och gänga så att nippeln når nästan ända in,täta med lingarn och du markera sällan revir på träffarna.
Ok, tack för alla tips! Då har jag lite o tänka på tills det är dax o få ihop prylarna!
Ingen som gillar permatexen? Funderade på den mest för att jag har det hemma o har hjälpt mig förut.
Även jag har dålig erfarenhet av billiga oljefilterhållare dels gängorna men också för tunt gods min hållare höll inte för tyngden från oljefilter tillsammans med termostat så den sprack i två delar.
Numer har jag ett lite dyrare dito som håller bra
Även jag har dålig erfarenhet av billiga oljefilterhållare dels gängorna men också för tunt gods min hållare höll inte för tyngden från oljefilter tillsammans med termostat så den sprack i två delar.
Numer har jag ett lite dyrare dito som håller bra
Jaha, o jag köpte nått enkelt från Dalhems... att man aldrig lär sig!
Får väl se vad det är för skit som kommer. Tittade runt bland VW firmor o tyckte alla såg likadana ut så jag tog en i mängden...