1

Hej
Har en buss från -75 som har problem när den kör, men inte alla gånger
Problemet är att den går bra och kan sen bara tappa orken, när man då växlar ner så kommer den igång igen.
Har bytt förgasare, elektronisk tändning och nya bränslefilter.
Men samma problem
Är det någon som vad felet kan vara??

Kos

2

En förbränningsmotor är en ganska enkel konstruktion. Den behöver bensin och en gnist dvs tändning. Genom att kolla hur mycket bensin som kommer till förgasaren kan man utesluta bensinbrist. Kör på startmotorn och stoppa en slang i en flaska och se hur mycket som kommer på 10sekunder. Är coca cola flaskan halvfull eller mer så är det inte soppabrist. Använd en stroblampa och kolla alla tändkablar att tändningen inte missar eller tänder vid fel tidpunkter.  Har du skaffat en av dom kinesiska elektroniska systemen för några hundralappar så har jag sett att dom missar ibland. Har du bytt förgasare till en annan begagnad förgasare så kan dom vara lika sunkiga som dom du tog bort. När den tappar orken stanna och gå ut och känn på tändspolen om den är varm för det skall den inte vara. Du nämner inget om bränslepumpen är den orenoverad? Kolla så att du inte har luftläckor runt insugen (spruta lite startgas runt insugsfoten). Varvar motorn upp har du luftläcka. Till sist om motorn är orenoverad från 1975 så kan den enkla sanningen vara att den har passerat bäst före datum.

3

Tack för snabba svar

Ny bränslepump, provat med startgas
Ska känna på tändspole
men det är nog ålder som du skriver

Har 3 st 2L motorer med insprutning ( 2 från 79 och en från 82)
Vet ej skicket på dem, men ska man ge sig i kast med att renovera en 2 liters eller ska man fixa 1700 an?

Kos

4

Min höll på sådär det visade sig att den nya soppapumpen var kass. Membranet häktade sig, så bytte till den gamla så försvann problemet.

5

Den gamla pumpen är skrot
är det någon som har en man kan prova??
eller ska man sätta en elektrisk?
Bor i Simrishamn
Kos