Okej...ja fredagen hade varit fint, får sikta på att ta ledigt då.
Hoppas du får fart på bussen tills dess!
--- ulmen grün buss -71 ---
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » BAY-72
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Okej...ja fredagen hade varit fint, får sikta på att ta ledigt då.
Hoppas du får fart på bussen tills dess!
Smet iväg en stund igår kväll sånu är motorn ute och det mesta överflyttat till den som ska i. Fick besiktningstid till bussen den 19e aug såman får väl ta och ligga i lite

I går var sambon ut och undersökte östersunds kvällsliv såhär i storsjöyretider och ikväll var det min tur,men jag tog å for till garaget istället
Gjorde klart motorn för att stoppa i och monterade denna i bussen men den gick inte runt
så idag har man lärt sig nåt nytt.även om man har en buss låda så kvarstår svänghjul/tryckplatta problematiken. Så nu ligger motorn på golvet igen och urslipning av lådan påbörjas imorgon. Hade det inte suttit en ny koppling på motorn hade jag flyttat över från den gamla
Det var ett moget val att åka till garaget istället för att gå på fest ! Du är antagligen piggare idag iaf . 
Ahh! Ja 228mm-kopplingen är djupare än 210/215-varianterna som du troligen hade innan. Så det är bara bussar med tvlitraren original som har den djupare sprängkåpan (091-lådan). Nåväl kul att se att det jobbas lite med bussen med jämna mellanrum! 
Blev lite garagetid igår kväll igen.Lådan urslipad och motorn ditsatt men inte uppstartad, måste dra ur en pinnbult i ena toppen som gått av osv.
kliver man upp för kl 6 som småbarnsfar eller hade du inte gått och lagt dig ?
bra att det tar sig med bussen. 
kom hemkl 01.00 från garaget i säng vid tvåtiden upp och jobba
strax efter sex
kom hemkl 01.00 från garaget i säng vid tvåtiden upp och jobba
strax efter sex
gillas
... Följer familjen med ner till tierp
Blir nog själv till tierp, ev en passagerare då bussen ännu bara lämpas att färdas i framsätena. 
imorgon kväll inleds en intensiv period i garaget då sambon och lilltjejen åker till gammelmomma i stockholm. Det blir jobbet och sen direkt till garaget varje dag tills på lörda, har ju besiktningstid nästa freda 
bra beslut.. garage tid får ej förspillas 
Vad har du kvar att göra innan besiktning. ta någon bild under dessa kvällar och visa vad du gör 
Det mesta runt motorn är numera monterat,bytt olja,tankat osv men då verkar startmotorn ha sagt upp sig så ingen uppstart idag.
Notchade ur svärden bak före lite bättre frigång mot stoppklacken. kollat igenom div el.
I morgon kväll får det bli bromsjobb.
Innan besiktning så måste bla bromsarna gås igenom, hanbromsen är obefintlig och v fram ligger bromsen på, tänker ju även köra utan bromsservo.
Torkarna och blinkers måste fixas, sen är det säkert massor med småsaker kvar att fixa.
bilder blev det knappt nån å inte mycke att se heller
Blev faktiskt riktigt possitivt överraskad av skicket på bromsarna,bara ena oket fram som behöver en grundligare genomgång. Alla rör gick att lossa hela,hjulcylindrarna var ok, nya bromsbackar och belägg.
Demonterat startmotorn som inte vill fungera
Blir till att fixa oket på jobbet imåra och flytta bromsvätskebehållaren till nya huvudcylindern samt montera och lufta.
Två steg fram och ett tillbaks eller hur är det man säger? Monterat alla broms grejor meeeen behållaren passade naturligtvis inte på den nya huvudcylindern, sprang snabbt över till skroten, lägligt nog plaserad tvärs över vägen. lyckades inte hitta nåt som passade
så ingen luftning osv ikväll.
monterade startmotorn från räsern och då funkade det och motorn hoppade igång, gick illa men hade tomgång osv. Startade den en stund senare utan problem men den tredje gången var den stendöd, tänder inte till ens de minsta.
.
har även höjt den liiiite fram
efter gårdagens garage vistelse så har bussen bromsar och bromsvätska överallt å då menar jag överallt. Han med att fixa lite med elen oxå.
Motorn däremot är fortfarande helt död
Bränsle får den så det måste ju vara nåt med tändningen antar jag. Läcker olja som ett såll gör den så stötstångsrörstätningarna måste bytas men jag hade gärna fått den att gå först.
Nä bäst att åka iväg och ta nya tag
Höjt
klart det kan vara bra att inte fastna överallt
Hoppas att motorn går igång snart så du kan köra lite och fotan 
Höjningen kändes nödvändig då styrstagen tog i vid nedfjädring. Ska göra urtag i ramen både fram och bak framöver.Sen vill dom nog ha lite fjädring när den ska besiktas.
Bussen startar igen, var brytarna som sagt upp sig (nytt kinaskit) så jag har faktiskt varit ute och kört en sväng men den vill inte varva riktigt, behövs nog fortfarande en del justering.
Men nu då familjen kommit hem så blir det inga långkörningar i garaget
blir nog till att ta ut en semesterdag och låna en lyft på jobbet.
Lägger in några bilder,inte mycket att se dock.
Notchningen av svärden 
Lite bromsjobb

Så såg bussen ut igår 
kul att den lever igen..
angående bromsvätske behållaren, hur svårt var det att få loss den från h-cyl? fasar lite för den övningen vill ju inte att den skall gå sönder..då jag byter min.. iofs fungerar min men vet ju inte hur länge så kommer byta ut den i förebyggande syfte då min buss stått sedan 98 och jag inte vet hur gammal den e.
Körde cylindern med behållare på i koken (reservdelstvätt med värme) på jobbet och tog därefter en lämplig blocknyckel och bände försiktigt lös den.
Men sen passade den inte på nya cylindern och det blev ett jäkla mixtrande för att få till nåt som funkade
Kör på, hoppas du hinner.
Jag har ju ett par flippade spindlar som ska upp till dina trakter. Tänkte att du skulle få ta med dom upp på BRC.
skiljer cc avstånden mellan nytt och gammalt?? på H-cyl?? hur blev den slutliga lösningen?
Plötsligt händer de, som det så fint heter i reklamen.Min sambo som hittills varit helt ointrisserad av projektet satte sig på eget bevåg och sydde gardiner
Har efter lite strul även fått liv i motorn och lokaliserat problemet till fördelaren.Kommer att byta ut den till en 009a med ignitor brytarlöst.
Imorgon har jag tagit ledigt från jobbet och lånat en lyft där så då ska bla stötstångrörstätningarna bytas samt div annat nödvändigt till besiktningen på freda. Passande nog är det hobbykväll imorgon såman får vara på jobbet och skruva till 22.00, kan behövas 
Skönt med typ 4 motor när dom tätningarna ska bytas iaf .
Lycka till på Fredag !
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » BAY-72
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.