Vid ivrigt accelererande med min 2332cc typ-1 motor som har 4-liters extra oljetråg med förlängd oljepickup (via medföljande förlängningsrör) så har det vid ett par tillfällen uppstått oljetrycksfall.
Jag undrar om det finns fler med samma erfarenhet?
Kan möjligen detta bero på läckande oljepickup (skarven mellan pickup och förlängningsrör) i kombo med skummande olja.
1 2017-01-10 15:02:22 Senaste redigerad av m02cjoho (2017-01-10 15:12:26)
Vid ivrigt accelererande med min 2332cc typ-1 motor som har 4-liters extra oljetråg med förlängd oljepickup (via medföljande förlängningsrör) så har det vid ett par tillfällen uppstått oljetrycksfall.
Jag undrar om det finns fler med samma erfarenhet?
Kan möjligen detta bero på läckande oljepickup (skarven mellan pickup och förlängningsrör) i kombo med skummande olja.
Hur långt har du mellan lock och oljepickup
Har du vinklat den bakåt
Jag före sätter blocket är arborrat i lagerlägena
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Motorn ska ur för service inför våren kommer att kolla detta nogsamt
Pickup röret är vinklat bakåt (om jag inte var totalt förvirrad vid montaget)
Blocket är fabriksnytt med dito ramlager.
Kör med fullflödes 30mm oljepump, extern termostat och kylare (originalkylaren är demonterad med bypass)
Vad tror du om för billig olja som kanske skummar som en bov i dramat?
Personligen tycker jag att 30mm oljepump är för stor och om det är en Melling 30mm så är det helt naturligt att trycket försvinner vid varm motor. Det som händer är att återrinningen till pickuppen är för dålig jämfört med en 30mm pumps capacitet vid hårt pådrag. Veven bygger upp ett mottryck i blocket som gör så att all olja stannar i topparna och på ställen där trycket är högt. På Absolut Folka satte jag returer från topparna ner till sumpen så att oljepumpen i praktiken sög tillbaka olja till pickuppen. Denna retur gjorde också så att det blev lägre tryck i kåporna på mina superflow så att dom sluta pissa olja. Jag körde med en schadek 26mm och ställde in oljetrycket på 5bar kall motor med 20-50 mineralolja.
Jag har dålig koll på om 30mm pump är överdrivet dock har jag inga problem med oljeläckage pga högt vevhustryck.
Enligt oljetrycksmätaren så håller sig trycket vid varm motor helt normalt ca. 1bar/ 1000rpm.
Har även plågat motorn konstant på över 5000rpm i ca 4km utan några märkbara problem med tryck, läckage eller hög temp.
Konstigt är det men jag är tacksam för alla tips om tänkbara felorsaker
Kanske dags att montera torrsumpen?
Hur är skarven mellan pickupen och förlängningen gjord. Svetsad , hårdlödd eller yankestuk (slangklämma).
Personligen tycker jag att 30mm oljepump är för stor och om det är en Melling 30mm så är det helt naturligt att trycket försvinner vid varm motor. Det som händer är att återrinningen till pickuppen är för dålig jämfört med en 30mm pumps capacitet vid hårt pådrag. Veven bygger upp ett mottryck i blocket som gör så att all olja stannar i topparna och på ställen där trycket är högt. På Absolut Folka satte jag returer från topparna ner till sumpen så att oljepumpen i praktiken sög tillbaka olja till pickuppen. Denna retur gjorde också så att det blev lägre tryck i kåporna på mina superflow så att dom sluta pissa olja. Jag körde med en schadek 26mm och ställde in oljetrycket på 5bar kall motor med 20-50 mineralolja.
Intressant, hur mycket olja stannat kvar I ventilkåpan tro?
Hur set det ut, vad använde du för nipplar och slangdimensioner?
Är det nödvändigt på en 2007cc på runt 100hk gjord för stillsam busskörning?
Slangklämma används vilket jag gärna modifierar till hårdlödning även om detta kanske inte är orsak till problemet därav min undran om andra med slangklämmelösning har fått tryckfall.
I min typ-4 motor på 1910cc med dubbla weber 44IDF och trimkam i övrigt original så kör jag med originalbaserat smörj/kylsysten förutom förbättrad vevhusventilation från ventilkåporna vilket har fungerar helt ok.
Har du kollat så det inte måttet skiljer mellan pump och block ( vissa pumpar är för små
)
Om man kör en repa på 402 m och stannar så är ventilkåpan på vänster sida full med olja
så vissa kör med slang till sumpen från toppen för att få ned oljan så snabbt som möjligt
Många vevstaks ras kommer efter 300m då sumpen är tom från olja
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Är det ytterdiametern på pumphuset du menar?
Borde inte 4liter extra olja i sumpen räcka?
Undrar hur stor mängd olja som kan fara runt inne i motorn när man varvar fullt ett tag säkert mer än man trott.
Ja ytter måttet kan skilja en tia på vissa pumpar ( fabrikat) så suger den lite luft och skummar oljan
Som hasse sa lite höger upp om man har förstor pump och varvar som F¤% under lång tid ( typ strippen ) kan man tumma sumpen från olja
Man kan göra så här Om man sätter dit ett olje lock med tryckredusering som går till baka in i blocket Som ofta jänkarna kör med på strippen
om man kör med en stor pump
Skulle tippa att det rymmer 2-2,5 liter i varje topp För oljan är aldrig där man tror den skall vara när man varvar som F
I vissa fall när man har kört runt runt på strippen är oljan skummad som fan så man får en mix av olja o luft då kan olje lampan blinka
Om jag var dig skulle jag sätta dit en olje tryckskontakt på 1-1,2 bar ( std 0,4 då kan det vara mycket luft i oljan)
Jag har dödat ett gäng maskiner innan jag fattade vad som hände med oljan när man varvade som fan på strippen ( 80-90talet)
Det var aldrig några problem när man körde 201 m men på långa blev det dyrt i bland
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag tackar för alla bra tips och dyrköpta erfarenheter.
Jag använder ett lock med tryckreducering och utlopp som går via termostat tillbaks till blocket via nippel som ersätter bakre oljetrycksventilen. Dessutom har jag en yttre oljekyl som kopplas in via termostaten vid behov.
Kommer att kolla måttet på oljepumpen.
Antar att skvalpplåt bara är till fördel om man svänger mycket och inte när man kör dragrace.
Tipset att förbinda topparna med sumpen för oljeretur köper jag rakt av.
Jag hade en gång i tiden ett Gene Berg lock med reducering på pumpen som visae sig vara boven i dramat när jag tappade oljetryck vid mållinjen på 402 meter. Sen har jag inga bra erfarenheter av bimetalltermostater typ Porsche som står halvöppna och oljetrycket fladdrar mellan 2-4 bar.
Själv använder jag CSPs motsvarighet på lock.
Kom du fram till varför GB locket orsakade tryckfall?
Målsättningen för mig är att få motorn att fungera så bra som möjligt både på gata och gasa rakt fram.
Anledningen till valet av 30mm pumpen var för att kompensera för extern termostat, HP1-filter, oljekyl.
En felkälla som behöver kollas är att se till så att oljan hinner tillbaks ner i sumpen med så lite skum som möjligt för om pumpen bara får oskummad olja på sugsidan (utan tjuvluft) borde den klara att hålla uppe trycket?
Kör du med oljesil?
Jag kör utan men en magnet vid inloppet på pickupen samt fullflödesfilter.
Ali G
Jag kör också utan sil med magnet.
En fundering kring att förbinda topplocken med sumpen, finns det inte en risk att pumpen suger ner luft från topparna när oljan inte befinner sig där?
Magnet tar inte aluminium bitar som får in i pumpen och låser dreven. Jag kör numera med sil. Gissa varför Svwerker!
19 2017-01-13 16:15:08 Senaste redigerad av Svwerker (2017-01-13 16:16:35)
Jag kör också utan sil med magnet.
En fundering kring att förbinda topplocken med sumpen, finns det inte en risk att pumpen suger ner luft från topparna när oljan inte befinner sig där?
Inte så länge det finns olja. Det blir inte undertryck i tråget.
Ali G
Fick tips av csp att tryckreduceringen närmast svänghjulet shuntar ut övertrycket i ett av stötstångsrören.
Enligt honom så är detta en bidragande orsak till att oljan skummas särskilt när man trimmar.
Jag har för mig att vissa borrar upp returhålet för oljan efter reduceringen ner till sumpen.
Om detta stämmer är det någon som har koll på om denna modifiering är till för att minska skumning genom för flitig shuntning?
Mina loggar säger att jag hade samma problem vid mappningen när motorn var uppe på 5000+ ett längre tag. trycket sjönk till 1.4Bar vid 7000. Jag har också 30mm pump. Så följer upp med lite frågor:
Vad har ni använt för slangdimension mellan toppar och sump? Vet ni vad tryckreduceringen närmast svänghjulet (främre) är inställd på för tryck i original utförande? Har sneglat på oljefilterhållare från jaycee med tryckreducering. är det en vettig lösning?
Jag hade en gång i tiden ett Gene Berg lock med reducering på pumpen som visae sig vara boven i dramat när jag tappade oljetryck vid mållinjen på 402 meter. Sen har jag inga bra erfarenheter av bimetalltermostater typ Porsche som står halvöppna och oljetrycket fladdrar mellan 2-4 bar.
Jag undrar oxå över hur du diagnosterar felet till oljepumpslocket? Jag har köpt både GB och CSP lock till mina motorer, men har inte utvärderat dessa (motorer) än. Däremot mätte jag oljetrycket mellan pump och oljefilter (sommarvarmt) till 14 bar, för några år sedan, och skaffade locken.
Kanske bättre att strunta i oljefilter?
Länkar till en liknande diskussion från shoptalkforums där det finns en hel del matnyttigt.
Det finns en sak som man brukar glömma av
Att motorn snörrar i höger varv = att det kastar olja in i stötstångsrören( vänster sida ) och fyller topparna om det är övertryck i maskin
Som det ofta är i en trimmad maskin
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hur jag vet att det var locket. Jag bytte till en 21mm pump och ett lock utan reducering och problemet försvann. Vid 14bars tryck blir oljan stående i pumpen då ledningarna från pumpen inte är stora nog att evakuera i samma takt som pumpen höjer trycket. Oljan står kvar och vispas upp som grädde och trycket sjunker. I min värld är det enda stället på en motor där man inte vill ha en reducering oljepumpen. Bättre med en reducering i filterhållaren som skickar tillbaka oljan ner i sumpen. Sen är det viktigt att anpassa pumpstorlek efter flödeskapacitet. Enligt CSP tyskland som gör egna pumpar räcker det med en 19mm men dom gör ingen sån för ingen skulle lita på att den räcker till så dom gör en 21mm som funkar bra. Sen får man ju också labba lite med reduceringsfjädrarna för att hålla trycket konstant.
