1

Hejsan alla Boxervillare.

Jag fick nyligen igång min egenrenoverade vw t2 2.0l motor efter ett bra tags slit. Tyvärr så dör den efter ett tag och det verkar som att det läcker olja ner i värmekamrarna på ena sidan, medan den andra har ett överflöd av sot.
Efter mycket googlande och förvirring så har jag kommit på mig själv med att behöva lite extra kompetens i området, därav behöver jag nu eran hjälp!

Vad kan vara felet?
Jag har dessutom en riktigt hög kompression, som ligger på 160-168 psi.
Tändstift i cylinder 1 och 2 är sotiga
Tändstift i cylinder 3 verkar helt okey
Tändstift i cylinder 4 är ganska oljig.

I min värld kan felet vara vadsomhelst från fel på insprutet till fel på kolvringarna. Om någon har ett erfaret öga för detta så vänligen hojta till!
Jag bifogar lite bilder på mitt projekt!

Sammanfattning: Motorn startar och dör efter ett tag varje gång, och den blir mer svårstartad på längre man testar.

Post's attachments

2.jpg, 184.17 kb, 1189 x 783
2.jpg 184.17 kb, 233 downloads since 2017-01-07 

3.jpg, 263.12 kb, 1189 x 659
3.jpg 263.12 kb, 223 downloads since 2017-01-07 

4.jpg, 191.79 kb, 1175 x 665
4.jpg 191.79 kb, 213 downloads since 2017-01-07 

Untitled.jpg, 230.25 kb, 1199 x 669
Untitled.jpg 230.25 kb, 230 downloads since 2017-01-07 

2

om du berättar var motorn finns kanske nån kan komma o titta.
det är mycket vanskligt att göra en analys utifrån dina uppgifter o bilder.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Hur dör den? bara tvärt eller går den sakta sämre och sämre tills den dör?

Rengör stiften, byt plats på spridare tre och fyra och starta motorn, låt den gå och se vad som händer om stift fyra blir "ok" och stift 3 blött...
(min tanke är att du har en läckande spridare på cylinder fyra och om du byter plats med den till cyl 3 så borde felet flytta sig dit)

Sen kan det ju vara nåt helt annat men med den infon du gett så känns detta som en första vettig start.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

4

På vilket sätt skulle dina uppmätta värden påvisa att du har extremt hög kompression? Tycker att det är helt normala siffror.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Läckande olja på värmekammaren kommer ju från ventilkåporna, kolla så att dom packningarna är rätt monterade. Vanligt också att det läcker från stötstångsrören och dom packningarna, men det får vi anta att det är ok eftersom motorn är renoverad annars kolla det också. Spridarna är dessa rengjorda och flödestestade i samband med renoveringen? Om det inte är gjort så skulle jag rekommendera att det görs, finns säkert nån firma i närheten som har utrustning för detta. Hur är det med tändningen har du ställt den rätt, det är ju grunden för att få en vettig gång på motorn.

Uppdatera i tråden vad du kommer fram till.

/foppa

6

Tack för svaren, ska testa detta så snart jag kan!
Motorn finns i jönköping, bankeryd och det är bara skicka ett meddelande om någon har tid eller vägarna förbi ICQ/ab

Den dör genom att den går sämre och sämre tills den stannar.  Har inte varken testat eller bytt spridarna, det ska jag göra inom kort då!

Problemet med oljan är inte att den hamnar PÅ värmekamrarna. Den rinner alltså från topplocket och IN i rören i värmekamrarna. Jag monterade då bort topplocket för att se hurvida ventilerna höll tätt och de verkade hålla riktigt bra.

Riktigt kul med respons, ska testa era förslag!
Återkommer så snart jag kan med resultaten.

Mvh Ludvig

7

Innan du börjar byta en massa delar på måfå, mät resistansen i motortemperaturgivaren som sitter på vänster topplock. Vägsalt och fukt kan ha skadat den och då blir resistansen för hög, vilket gör att styrenheten uppfattar det som om motorn är riktigt extremt kall och förlänger insprutarnas öppningstid med mycket fet blandning som följd.
Prova med att jorda ledningen direkt i toppen, då skall blandningen bli allt för mager.

8

kabelbrott på den hårfina ledningen från nämnda givare (Kjell T här ovan) ger samma fel,
med plusfaktorn  ICQ/an  att felet vandrar o går på ett oberäkneligt sätt.
jag kortade min kabel ca 2cm vid den kontrollerade givaren o vips!
det tog en stund innan jag hittade problemet  ICQ/ad

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

Hej alla, OP här!
Har en uppdatering för hur mina tester gick med spridarna och lite nytt material så ni kan lättare hjälpa mig med en diagnos!

Jag lämnade in mina spridare för en genomgång, de hade dålig spridningsbild osv och hade skit i sig, vilket de rengjorde med ultraljud. Vi fick upp dem till 204-210 cc.
Problemet kvarstod dock, denna gången har jag en film ni kan se. Notera dock att jag startade motorn utan ljuddämpare så det låter väldigt högt.
Videon: https://www.youtube.com/watch?v=TVRFlkB3EuU

Bilderna är tagna underifrån och rakt in i topplocken från värmekamrarnas perspektiv. Innan jag fixade spridarna så såg det inte ut såhär när jag startade den.
Era sista förslag med temperaturgivarn har jag dock inte testat än! det ska jag göra nästa gång jag får chansen!

Om ni har några fler förslag så är ni välkomna att hojta till.

Sköt om er nu
Mvh Ludvig

Post's attachments

2.png, 798.45 kb, 860 x 648
2.png 798.45 kb, 231 downloads since 2017-01-27 

4.png, 693.34 kb, 808 x 628
4.png 693.34 kb, 186 downloads since 2017-01-27 

Untitled.png, 849.9 kb, 907 x 483
Untitled.png 849.9 kb, 187 downloads since 2017-01-27 

Untitled3.png, 720.64 kb, 927 x 580
Untitled3.png 720.64 kb, 223 downloads since 2017-01-27 

10

Den verkar gå väldigt fett. Hur är det med tillsatsspridaren som sitter i insugskammaren? Om den kanske står öppen av någon anledning? Sen tror jag verkligen på att mäta upp alla givare/resistanser som nämnts tidigare. Det ska finnas värden att kontrollera mot typ här: www.ratwell.com. Mät även bränsletrycket om du kan. Om du mäter allt så tror jag du kommer hitta felet.  ICQ/ab

11

http://www.ratwell.com/mirror/conservat … ronic.html

12

hur går det??  Default/hmm

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

13

Det går sådär faktiskt. Har försökt mäta resistenser och diverse men jag sitter helt fast. Problemet är att jag ska börja plugga nu så får göra mig av med projektet är jag rädd. Tiden räckte inte till att få igång den! Tack alla för hjälpen dock, det uppskattades massvis

Ha en skön kväll allesammans