
Håller på att koppla in mitt elsystem på bussen och tror jag håller på att bli knäpp! Enligt elschemat så ska det vara 3 kablar på en 59 men min har 6 st!!! Kan någon vänlig själ kolla på sin buss och förklara? Jag tog bort den idag från rattstången så jag vet att det är den som satt där orginal.....
Vad jag har förstått så 6 kablar då har du blinkers i bromsljusen bak
3 kablar då har du blinkers i en separat lampa
Men du har ju köpt ett elsystem och du har dom små runda lamporna bak =6 kablar men du har bara 3 kablar fram eller?
har inga blinkers , det är pilar på 59:a 
Oops så går det när man skall göra sig till o hjälpa till
Nä vi får vänta på Björn J
Fråga Magnus J i Skellefteå
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
någon har väl en liggandes??? 
Jag har flera stycken tror jag. pm:a om du vill köpa/få en eller bara vill ha en bild mmsad...
När vi ändå är inne på små problem, började pilla med hastighetsmätaren idag och undrar om det är krångligt att noll ställa den?
ingen
kunnig som kan säga varför en pilbuss har 6 kablar???? 
E nog enkelt , USA har inte pilar i -59 ....blinkers ..
mvh
E nog enkelt , USA har inte pilar i -59 ....blinkers ..
Det är bara det att min buss har aldrig varit i USA..... så inte så enkelt...mvh
ja jag titta på det idag och den får vara...... Det är bara det att min buss var bara i trafik 5 år så det känns inte relavant? men jag får väl leta upp en 3 sladdars..... 
Jag har några gissningar, dels kan ju blinkersspaken vara utbytt någon gång i i historien. Vi är så vana vid att våra gamla bussar levde ett kort liv och delar såsom blinkersspakar behövde sällan bytas under dess livslängd. Men när man väl bytte delar (tex front på en krockad bil) så verkade det inte alls vara noggrant att det var delar av just rätt årsmodell, kanske även det har hänt den här bussen? Kanske att den har gått att använda med pilarna trots för många kablar.
Den andra tanken jag har är att den ju trots allt är tillverkad 59, dvs i gränslandet mellan pilbuss och blinkersbuss. Ibland kan modeller nära ett "modellbyte" utrustas med en blandning av delar från tidig/sen generation, det ser vi även exempel på i den moderna bilparken trots att färre delar borde vara kompatibla mellan modellerna.
Det som ger en hel del info om hur det kan ha legat till är HUR den var inkopplad. Var alla sex tåtarna anslutna? Till vilka punkter? Om några var uteslutna, vilka då?
det är där detta lilla problem ligger för när jag köpt bussen så var kabelhärvan klippt (som många andra) så jag har ingen aning? ja,ja det är väl bara att mäta sig fram och löda bort dom 3 som inte behövs....
