1

Första inlägget på forumet.
Jag ska renovera/ trimma motorn till min 1303s AD 1600. Först var det bara en renovering som skulle göras, var trött på att laga ditt och datt hela tiden så allt skulle bytas. Men sen bidde det så att vi köpte en schysst husvagn till den och då vill jag trimma motorn lite smakfullt för att köra bekvämt med vagnen.
Har tänkt så här. förgasare 32/36 weber dfev centermonterad. 87mm cylindersats, en vassare kam med 276%adm duration, någon for av ormbo till detta.
Utöver blir allt nytt och bytt så till frågan, Jag hade tänkt mig ett par 044 till detta men är osäker på om det är onödigt stort till en så modest trimmning? Vad tror ni?

2

Lätt protade original med bra ventiljobb borde funka. Ingen idé att ha för stora ventiler/kanaler på en husvagnsmotor, bättre att lägga pengarna på 90,5 mm cylindrar istället så du får lite bottendrag.

Mitt förgasartips är ombestyckad original eller att gå på (små) dubbla förgasare typ Weber 34ICT.

3

Till en husvagnsmotor skulle jag hoppa trimkammen och köra original med 1:1,25-vippor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Tack Tobias
Som jag anade då, riktar in mig på orginaltoppar. Portningen gör man själv om jag förstått rätt men om man vill ha tre faser på ventilsättet krävs andra maskinen och kunnade?
Kollade upp priser på att ta upp för större cylindrar och det sprang iväg väldigt så det får bli 87orna ändå, men förstår din poäng ICQ/ab
Förgasaren är redan på väg så den går inte ändra på ICQ/ab

5

Tack Svwerker.
Tänker du då att en trimkam beter sig illa på låga varv?
Vippor kan jag inte säga att jag förstår, vad skulle skillnaden vara?

6

32/36:an skulle jag bli förvånad om du kunde få den att gå bättre än en original, fungerande Solex PICT 34:a....
(Har inte råkat på någon som bevisligen fått ut något av dessa...däremot de som bett om råd !?)
Det är fortfarande samma "ändar" med 30mm innerdia, och samma med mittenröret - VW byggde in varvtalsbegränsningen i o m denna strypning.
Spelar väl ingen roll om man har större förgasare än 34mm på ett rör med 30mm? (Fast det säljs ju insug(mittdelar) för 40, 44 och 48mm Webrar (!).
När Typ3 med dubbla 32mm förgasare kom, började folk övervarva, motorerna havererade,motortidningarnas drev var igång osv...

Jag kör husvagn, bl a med 1914cc (94mm cyl) och allt annat original, som Solex 34:an - funkar.

7

Jo det stämmer som du säger. om mittröret och krökarna inte håller mer än 30mm så stryps det.
Jag kollade mittdelar på nätet men foten passar inte 36/32. hittade däremot krökar som var grövre.
Förgasaren kommer i slutet av veckan, får kolla hur det ser ut. Jag kanske får byta rören till foten och köpa grövre krökar om jag giter.
Va kul att du kör husvagn, vad är det för någon?

8

Hittade en som skrev positivt om 32/36 förgasarna:

"the progressive is a GOOD CARB, for T-1s, PROVIDED you have a good intake and setup the carb properly. The progressive gets a bad rap because people cheap out and get the budget intake (aka: EMPI or Bugpack), and then do not spend enough (aka: any) time setting it up and jetting it.

I have spent some time jetting these recently, and was astounded at how well it ran when I was done. Progressives ARE more difficult to setup than duals though, because of the overlapping jetting of the 2 bbls. You have to know what you are doing. "

9

ICQ/ab  ICQ/ad

10

SimonR skrev:

Tack Svwerker.
Tänker du då att en trimkam beter sig illa på låga varv?
Vippor kan jag inte säga att jag förstår, vad skulle skillnaden vara?

Med en trimkam flyttar man upp effekten i varvtalsregistret. Vill man det närmanska dra tungt?
Originalvippor har 1:1,1 i utväxling, dvs 1 mm på kammen ger 1,1 på ventilen. Med 1:1,25 blir det mera lyft. Finns 1:1,4 också om topparna svarar på högre lyft.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Okay, hur märks detta högre lyft på motorn?

12

Får man in mera bränsle och luft får man mer effekt.

Ali G

13

original insugsändar går att fila upp en del (främst mot mittröret och där den delar sig till två, samt matchportning mot topp) ifall man bestämt sig för centermonterad förgasare. ska själv köra min bussmotor med centermonterad weber 40 eller en dellorto 45.. har dock inte startat den än så kan inte säga nåt om hur den går.. har satt i en w100 kam med 1,25:1 vippor.

14 Senaste redigerad av SimonR (2017-01-10 20:16:21)

Bra feedback!
köper man stötstänger i rålängd till 1,25:1 vippor?