Mikas gamla snurra på G igen.....Sune Jansson har renoverat upp topparna då det knappt fanns några säten kvar. Topparna häftiga med dubbelstift och hiskligt bra flöde....hemi. Har också en nästan komplett reservmotor. Kompressorerna sålda för länge sedan då jag gillar turbo mest. EFI, H2O-laddluftkyl, E85, cylindrar blir Deutz 95mm med en typ1 modifierad kåpa och minst 75Amp generator. Blir nog först klart 2018 pga andra motorprojekt.
1 2016-12-17 20:09:43 Senaste redigerad av Walle69 (2017-02-25 19:37:22)
Fan va häftig!!
Ja, den har nog ståt i garaget i 10 år nu.....den är på 95x82mm. Porsche turbokolvar, block minns ej, stakar 6" Pauter. Kammarna är 320grader och det är smidda vippor. Enem gjorde kammarna och jag har 3-set till. Mika körde med snällare kammar första året med kompressorn men det drog inte tillräckligt tyckte han........så det blev 320gr efter det. Kompet betydligt högre än i Frids motor(ca 8.5:1). Mika laddade 2-2.5 bar.
Grymt bygge. Den vill jag se i en bil snart!
Vill också få den genomgången....kanske bara byta lager med lite tur. Vill helst kunna köra tillbaks efter 402m så en fläkt vore på sin plats med cylindrar med flänsar på.
Häftig motor det där!
Kan det ha varit denna motor som Mika använde i sin Winner buggy, "Spyder" buggy eller i RLR typ-1an?
Är topparna modifierade Porsche?
/Janne Holmberg
Stenhårt
Gamla grejer som fortfarande säkert funkar -:)). Vet att kammar, toppar rullat vidare men det var från början cylindrar i aluminium med nikasil. Block och vev/stakar har också bytts med tiden. I spydern använde han kugelfich insprutning som Sune J hjälpte till med, minns låga nior på strippen. Med insprutning och kompressor tror jag det var runt 5.7s 201m.
Topparna har dom stora ventilerna 49mm och 42mm.
Ha ha ha cool nostalgibild!!
Fille fick verkligen skruva där.....Kul att se båda gossarna som man minns dem. Idag är de lite hängigare.
JO där fick man pisk flera gånger än jag piskade Mika- trots dubbla antalet cylindrar
Hittade dessa gamla filmer från Linde open 1985 och 86 på youtuben, Mika florerar på sluten både med buggy och spydern
11 2016-12-21 21:49:24 Senaste redigerad av vwove (2016-12-21 22:18:01)
film 1. polarn göran är med med sin loyd som har en 2 lit formel 2 bmw motor ,sug motor, slid matad med kugel sprut, 16v 186 hk bra sång har aldrig sett den på så tidig film förut . mikas var snabb . film2 ernlunds lustgas volvo cool bil , mikas spyder vilket stuk den hadde . den gröna orginalaren gick rätt bra , roliga nostalgi rullar
Synd att man inte hittar film från Linde open gissar på -83-84 då Mika vann med buggyn tror det var mot Cronqvist Camaro, efter vinst showade Mika utan stödhjul och gjorde en 150 meters wheelie mellan lyktstolarna
(En så potent motor förtjänar återupplivning)
film 1. polarn göran är med med sin loyd som har en 2 lit formel 2 bmw motor ,sug motor, slid matad med kugel sprut, 16v 186 hk bra sång har aldrig sett den på så tidig film förut . mikas var snabb . film2 ernlunds lustgas volvo cool bil , mikas spyder vilket stuk den hadde . den gröna orginalaren gick rätt bra , roliga nostalgi rullar
Roligt att se Lloyden live. Göran köpte den av min farsa och min farbror.
Nån som vet var den är nu?
Ursäkta för trådkapningen, Walle69
Kul med nostalgi från 85, Första gången jag provade att rejsa med min turkosa 56a. Spann på ett hjul i starten (vatten) så fick stryk med 1/2 billängd i första rundan av en mustang som senare vann klassen.
Den repan finns med på filmen.
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar
Häftig motor det där!
Kan det ha varit denna motor som Mika använde i sin Winner buggy, "Spyder" buggy eller i RLR typ-1an?
Är topparna modifierade Porsche?
/Janne Holmberg
Hej
Minns att Mika J hade en sugmotor på 2.3L i en vanlig vass buggy runt 1983 innan han byggde Spydern med Sune J motorn. Sune och hans brorsa byggde 15st motorer med porsche toppar. Vanliga toppar modifierade med portning och större kanaler.
17 2017-01-05 20:47:50 Senaste redigerad av m02cjoho (2017-01-05 21:43:15)
Gjorde nyss ett försök att hitta gamla bilsport utan framgång
Letade efter ett reportage (gissar 1984 -85) där Mika visar upp buggyn med turbo motorn och Predator förgasare kanske var det i det utförandet som han slog europa rekordet på 402m?
Okej, den med predatorn har jag missat. Tänkte slå honom en pling någon dag. I Tyskland var det vanligt med konverteringar med Porsche toppar. Kolla in sidan: http://www.aichlseder.info/d_index.htm
Kompressorerna sålda för länge sedan då jag gillar turbo mest. EFI, H2O-laddluftkyl, E85, cylin
Egentligen är det lite synd om Dig.....
Du bär ett stort historiskt tidsdokument.....Speciellt om Du ändrar det.....
Skulle Du få ut mindre än 50 hk mindre än orginaluppsättningen ....lr köra långsammare än en halv sekund långsammare än M gjorde back then - kommer folk tycka Du misslyckats/ förstört något bra.....
Att bygga kan vem som helst göra- att få det att funka/prestera är inte lika lätt
NU håller vi tummarna att Du får riktigt bra klös i bitarna!!
Go for it!!
Hittade bilsport blaskan...
fler bilder (verkar knepigt att få dom rättvända)
Grymt !!
Denna tidning hade jag inte sätt. Kom in i VW och bilvärden då han redan hade Porschetopparna på. Hade faktiskt denna Predator på när jag bromsade min typ1 2332cc motor i Mikas barack. Minns att den var hopplös på tomgång och surade ner stiften hela tiden......
Om jag kör långsammare får jag väl skylla på att det är en SFRO besiktad bagge med 103DIN i papperna
Toppen kul å titta på ...
mvh
24 2017-01-10 22:08:18 Senaste redigerad av Walle69 (2017-02-21 22:23:48)
Har en tidning någonstans om reportage ifrån Fille/Mika när de plockar ihop motorn med Porsche pryttlar. Köpte allt men bilen är såld till Norge, kompressorerna till Falun och vx-lådan till söder.
Nedan lite bilder ifrån Tyskland som började med Porsche konverteringen.