1

Håller på av och till med mitt 1776 projekt nu,samlar ihop delar för stunder och funderar på en fk 7 med 1.25 lyftare och enkla hd fjädrar..den är avsedd för 1.4 men lyftet blir ju bara snällare.
specs  288º adv, 244º@.050, 0.357"@ cam, det blir 446"@ i lyft med 1.25
topparna blir nog ett par snällt portade original.
borde funka bra eller har jag missat nått?kanske finns någon annan kam med snälla ramper för gatan svårt o välja.

2

Det är så mycket annat som spelar in, flöde i topparna, statiskt komp, förgasare, fördelare, bättre att veta vad du vill ha för effekt, man kommer långt med orginalkam och växlade vippor.

Anders

3

ja originalkam med 1.4 vippor har jag funderat på med.kommer köra 2 idf 40 och 009 fördelare och låg komp.

4

Möllarn skrev:

ja originalkam med 1.4 vippor har jag funderat på med.kommer köra 2 idf 40 och 009 fördelare och låg komp.

varför 009
Som Anders säger det är en jäkla massa som spelar in
Varför snöa in på en av dom vassaste kamana om man kör med lite komp efter som dom blöder igenom i genom överlappet ( man tappar komp där)
Bygg en maskin som är så std som möjligt som första motor sen labba med fuggar o vippor
Det blir en jäkla snörr på bitarna om det är bra flöde i topparna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Möllarn skrev:

Håller på av och till med mitt 1776 projekt nu,samlar ihop delar för stunder och funderar på en fk 7 med 1.25 lyftare och enkla hd fjädrar..den är avsedd för 1.4 men lyftet blir ju bara snällare.
specs  288º adv, 244º@.050, 0.357"@ cam, det blir 446"@ i lyft med 1.25
topparna blir nog ett par snällt portade original.
borde funka bra eller har jag missat nått?kanske finns någon annan kam med snälla ramper för gatan svårt o välja.

Jag har använt W100, Fz15 och C35 på "Snälla" motorer, men dessa är ju tagna "från min hylla"....
Faktiskt skulle jag nog råda att bara köpa 1,25-vippställ (och hårdare fjädrar) och använda originalkammen, ifall den och lyftarna är friska?

6

Jag har bara kommit i kontakt med en motor med fk-7 och kan inte påstå att jag blev imponerad. Om du kör med originaltoppar med 35,5 insug så är det mycket mer drag i en engle 120 med originalvippor. Fk7 kräver säkert lite mer toppar än original och större motor.