1

Nån som provat att hälla tex Biltemas rostomvandlare i en sprayflasaka typ blomspruta istället för att pensla?
Känns som om det vore smidigare. Finns det andra fabrikat också kanske?

Martin A

2

Ingen som provat?

Martin A

3

Ja du. Jag har inte provat, men seriöst? "Rostomvandlare"???  Default/lol

Vill du ha kvar rosten på din bil, du tror den är eliminerad av en gulvit goja som "omvandlar rosten"??

Nej, jag tror på utrotning, inte "Nu målar vi lite här o glömmer det sen" Det kommer tillbaka, var så säker.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Jag provade detta förra vintern.

http://www.smedjans.com

Provade på en rostig navkapsel,  rosten bara trillade av och det blev en mörkgrå yta där jag sprayar. 
Slängde ut den i snön och plockade in den till våren igen, ingen ny rost

5

Är också skeptisk mot "mirakelmedel" men blundar heller inte för praktiska prov med positivt utfall..intressant.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Bra lösare/smörjare:
Biltemas Multispray X4 och X5
Veidec Rust Shock
Kent Rusty
Omega 636 krypolja i kombination med Omega 608 kedjeolja
Blästring
Scandtech:s Q-rost, Rostlösare till bultförband
Tri-flow, Smörjmedel rostiga bultförband
Balsamterpentin i 5 min
Blanda Aceton o ATF olja
"Ed´s Red" = 1 del ATF-olja, 1 del Fotogen, 1 del Lacknafta, 1 del Aceton
Frostchock rostlösare från Spraymaster
WD40
Naturligtvis hammare och värme

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Jag håller på ger det där en chans faktiskt. På min Mazda pickup från 1998. Slipat bort allt löst och alla skikt rost så plåten kommer fram, kört på sån där omvandlare (från Autoexperten tror jag) enligt instruktioner på burken och sen målat epoxigrund. Kör i vägsalt med den och rosten har inte tagit sig igenom, än...

8

Tror allting hänger på dom där anoderna. Då jag inte knappt kommer ihåg något om detta så lägger jag bara ut frågan så får vi(ni) lösa fakta eftersom.

Kortfattat så har en plåt anoder i sig och när dess anoder "dött" så kommer Mr rost och tuggar på plåten.
Ett bra rostskydd har såkallade offeranoder, innebär att Mr rost äter på färgen innan plåten.
Och blir han tillräckligt mätt så låter han dig va. Typ.

Så EGENTLIGEN. kan en mirakel rost spray ha en rejäl måltid offeranoder som gör så att Mr rost angriper den innan plåten. Och blir han mätt går han vidare. Men har du för lite anoder så biter han tag den jäveln igen. För plåt för Mr rost är som pannacotta för mig. MUMMS.

Den här informationen är inget jag tänker rista in i gravstenen om att jag har rätt .....
Men en bra barn bok d blir d nog.

Spray and pray!

Tomato Potato
Dyslexiker..

9 Senaste redigerad av Löf (2017-01-09 17:06:15)

fidde81 skrev:

Jag provade detta förra vintern.

http://www.smedjans.com

Provade på en rostig navkapsel,  rosten bara trillade av och det blev en mörkgrå yta där jag sprayar. 
Slängde ut den i snön och plockade in den till våren igen, ingen ny rost

Rostomvandlare och andra mirakelmedel är inte mycket och hänga i julgran men Smedens Rostborttagare innehåller fosforsyra och fosforsyran reagerar med rosten på stålet och 'tar bort' rosten och efterlämnar en tunn hinna av fosfatjoner som fungerar som ett rostskydd.
Ungefär på nåt sånt sätt fungerar det, min kemist-bror förklarade för mej en gång i tiden med mycket mer fackmannamässiga termer hur den kemiska processen går till men löst taget ur ett kasst minne så fungerar det ungefär som ovan skrivet ICQ/ad

Så Smedens är inget mirakelmedel utan det fungerar men är det gravrost så bör någon form för mekanisk nötning såsom blästring nyttjas, men så är det ju alltid, man får välja lösning utifrån problemets natur, fosforsyra är bra men inte till allt.

edit: jag provade en vinter och lägga ut två plåtbitar i snön, en vanlig plåtbit och en som hade legat över natten i ett fosforbad, lät dom ligga tills snön försvann på vårkanten, den plåtrena biten va härligt ytrostig medans den fosforsyradoppade biten hade fortfarande den mörkgrå ytan den fick av fosforbadet kvar.

Buy the ticket, take the ride... - HST

10 Senaste redigerad av erich (2017-01-09 17:16:27)

Har användt Norska "Ferro-Bet " i alla år .. Finns efter letande INTE !! i Sverige .. Huvudbeståndsdel Fosforsyra ..
Äter värklegen rosten .. ren yta kvar .. Supermedel innuti tunneln .. Efterbehandla med Hagmans 2- komp gula grund .. Även nu efter 30 år ..lika fint .. (kjör inte i salt dock)  ICQ/ab  Turtle `s röda gel e bra oxså .. , blir dyrare ..

mvh

JETech , S. Halland

11

Biltemas rostomvandlate innehåller också fosforsyra och precis som Lööf säger så blir det en kemisk process som "äter upp" rosten och lämnar en delvis skyddande yta. Brukar fungera bra tycker jag. Körde det på skärmkanterna på bruksbilen innan rostskydd och färg.
det har klarat sig bra två vintrar hittills.

Citronsyra gör samma sak men lämnar ingen skyddande yta
där rostar det ännu värre efteråt  Default/yikes

Borde fungera att spraya på tycker man, prova och berätta för oss hur de gick