1

Är den bulten höger eller vänstergängad?
Lika bra att dra åt rätt håll när man skall lossa den.  ICQ/ab

Hur många kilo sitter den med?

2

Höger gängad
Den är dragen med 360nm  som std ( hylsa 36mm 3/4 drag  1/2 drar man sönder  )
Man brukar dra  på crom molly cirka 500 nm vissa limmar den också
Man måste ha ett svänghjuls lås om man skall dra loss den
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Er 360Nm på torr eller smord yta?
Ganska stor skillnad i førspenning.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

4

Provade med min "traktorsats" (3/4) men tordes inte ta i. Eftersom jag var osäker åt vilket håll gängan gick.

Men då är det vara att spotta i nävarna och ta hjälp av ett förlängningsrör.  ICQ/ab

5

Man bör inte låsa svänghjulet i blocket då det hänt att blocket gått sönder i fästhålet. Med stor muttersmälla så lossnar bulten utan att man låst svänghjulet, i alla fall på de 90+ motorerna som jag rivit.

6 Senaste redigerad av mettis (2017-01-02 19:13:28)

Hans Landelius skrev:

Man bör inte låsa svänghjulet i blocket då det hänt att blocket gått sönder i fästhålet. Med stor muttersmälla så lossnar bulten utan att man låst svänghjulet, i alla fall på de 90+ motorerna som jag rivit.

Jepp! Låna en 3/4" luftmaskin - de brukar dra någonstans mellan 80 - 130Kp. Man slipper "låsa" hjulet, gäller förståss även på bakbromstrummans mutter..  Och när man drar åt med densamma så är de oftast ställbara (alltså inte dra för fullt...)

7 Senaste redigerad av Rosten1000 (2017-01-02 22:27:32)

Skruvade fast ett 1,5 meter långt vinkeljärn i två av skruvarna som håller lamellen. Hade motorn på garagegolvet. Lät vinkeljärnet ta stöd mot golvet och använde ett förlängningsrör till min 3/4 sats.
Lossade efter en stund. Så nu är det problemet löst.
Tack för hjälpen!

8 Senaste redigerad av Björn J. (2017-01-03 08:15:01)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/P9140202_zps6f932caa.jpg


Så här brukar jag göra. Här är ett foto inför lossdragningen.
Stålbalken under motorn är en del av en båtbock från Tyresöbocken.
Men det går lika bra med en aluminiumstege, eller en gammal järnvägslipers.
Observera svänghjulsåset.
Jag förstod mig aldrig på min momentnyckel, så jag lade all min kroppsvikt (ca 73 kg) på en förlängare (ett rostfritt rör) och drog så hårt jag kunde + litet till.
Någon bland vwännerna med matematiska kunskaper hade räknat ut att detta var rätt moment... tja det funkar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9 Senaste redigerad av Svwerker (2017-01-03 17:37:10)

Björn J. skrev:

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/P9140202_zps6f932caa.jpg


Så här brukar jag göra. Här är ett foto inför lossdragningen.
Stålbalken under motorn är en del av en båtbock från Tyresöbocken.
Men det går lika bra med en aluminiumstege, eller en gammal järnvägslipers.
Observera svänghjulsåset.
Jag förstod mig aldrig på min momentnyckel, så jag lade all min kroppsvikt (ca 73 kg) på en förlängare (ett rostfritt rör) och drog så hårt jag kunde + litet till.
Någon bland vwännerna med matematiska kunskaper hade räknat ut att detta var rätt moment... tja det funkar.

Beror på hur långt dragskaftet blev. Med en meter blir det ca 73 kg om du hängt med hela din tyngd utan att gunga.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Det där svänghjulslåset kan i vissa fall ha sönder blocket om man inte drar åt det hårt så att klämkraften håller och inte skruven i hålet. Det bästa är att ta en gammal tryckplatta som man slaktar och sen svetsar fast ett rör i och i rörets ända bockar man ner röret så att röret hamnar nära centrum på svänghjulet. Då kan man dra utan att motorn är med och spjärnar emot.