1

Undrar om man vill gå upp i cylindervolym på en 1600 motor (AD) vad som är max med original vevaxel o stakar.

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2

94mm borr ger 1915cc.

3

Tackar för info
Passar pinnbultsmönstret efter håltagning kan man sätta exempel andra vevstakar på 1600ans original vev?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

4

Ja och ja men originalstakar funkar till högre varv än veven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Men om du bygger 1914 (94mm cyl) med original vevstakar så måste du "decka" ner blockytan under cyl i samband med att du låter fräsa upp hålet.
Annars brukar man hamna på ca 3mm i vändhöjd....

6

mettis skrev:

Men om du bygger 1914 (94mm cyl) med original vevstakar så måste du "decka" ner blockytan under cyl i samband med att du låter fräsa upp hålet.
Annars brukar man hamna på ca 3mm i vändhöjd....


Är inte 94orna lika höga som original 85,5or?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

94-cylindrarna är ca 1,5 mm längre än alla andra cylindrar.

8

mettis skrev:

Men om du bygger 1914 (94mm cyl) med original vevstakar så måste du "decka" ner blockytan under cyl i samband med att du låter fräsa upp hålet.
Annars brukar man hamna på ca 3mm i vändhöjd....

Menar du att efter man gjort större hål i blocket för cylindrarna så måste man fräsa ner 3mm? eller mer? annars blir det galet
o kolven slår i toppen

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

9

Nej, tvärt om det blir för dåligt komp och för stor squish. Tätytan för cylinder mot blocket blir för liten med 94or så det är nog därför de är längre då man behöver fräsa blocket för att få en plan yta.

Bubbla -62

10

Jag har inte koll på om 94-cyl är 1,5mm högre, eller om det är kolv(bultshålet) som skiljer, men så blir det...
Att "decka" 1,5mm är vad som behövs, samt att man blir förvånad hur ojämn ytan innan var(?).

11

Om du låter någon som kan detta ta upp blocket så vet de hur det ska utföras.
1. man kollar hur veven ligger i förhållande till delningsplanet på blocket.
2. Om man ska använda något annat än originalstakar och vev så mäter man dessa.
3. Man mäter kompressionshöjden på kolven, dvs var kolvbulten sitter.
4. Man räknar ut hur blocket ska bearbetas med hjälp av ovanstående uppgifter och vilken vändhöjd man vill ha och kompenserar för eventuella fellägen på veven.

När du sedan sätter ihop det så behöver du bara verifiera att allt blev som tänkt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Mycket värdefull info i dubbel bemärkelse ICQ/ab
Inget annat som är värt o nämnas ?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

13

Original vändhöjd är 1,4 mm.
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

14

stickan skrev:

94-cylindrarna är ca 1,5 mm längre än alla andra cylindrar.

AAs är änu längre
Typ 5mm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke