1 Senaste redigerad av Erik-642 (2016-12-25 23:21:28)

Jag ska ta ur Växellådan ur Bubblan och ja tänkte bara kolla om det är något speciellt med ska tänka på när man ska släppa på Stötdämpare , Fjäderarmen m.m

Är det i någon speciell ordning man ska göra allt, mäta avstånd för att få rätt höjd när det ska skruvas tillbaka ?

2

Pendel eller irs?

Anders

3

Ta ur motor, koppla bort bromshydralik/wire, kopplingswire, växelförare koppling i kardantunneln, stötdämpare, 3st m12 vid hjulnaven.  Fram hit spelar ordningen ingen roll, sen återstår att lossa växellådsfästena och samtidigt lyfta upp lådan med garagedomkraft och dra den bakåt.

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

4

Det är en Pendel Atrox! , årsmodell 1956

Okej Tack Lexingmats! Motorn är ur, har även tagit bort skruvarna under baksätet och ska ge mig på resten idag och se hur det går ICQ/ab

5

Med pendel får du väl släppa ute vid bromstrummorna så du får med axlarna ut med lådan.

Anders

6

Ta bort dom 3 skruvarna vid svärdet, släpp handbromsen i bilen låt muttrarna sitta kvar den går att kroka av längre ner, bänd ut svärdet över klacken och kolla hur mycket den far ner, märk fjädern med ett körslag och svärdet med 2 om det inte är det sen tidigare sen är det bara att riva Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Ja Anders det ser ut som det, Ja släppte vajern i trumman och ska ta bort bromsröret vid slangen så får resten sitta kvar ICQ/ab

Johan : Dom 3 skruvarna vid Svärdet ( fjäderarmen ) är lösa men inte borttagna än, Det är inte isärtaget innan så det kommer nog synas tydligt hur det satt men ska märka upp det ändå för säkerhets skull ICQ/ab

8

nä det är fjädern du ska märka ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Varför ska man alls bända fjädersvärden över sina klackar? Om man bara ska ha ut lådan behövs det inte.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

10

Instämmer med David,Luleå. Svärden kan sitta kvar

11

Man bör märks svärd och fäste på axeln så att det hamnar på ungefär samma ställe när det ska ihop men man ska ändå göra en hjulinstälning när man är färdig.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

På en -56:a är där runda hål i svärdet så axeln kan inte komma på mer än ett vis. Senare lådor har väl ett jack i lagerhuset där man ska märka svärdet med en huggmejsel innan demontering för att få samma toe in när man skruvar ihop det som innan. Dessa har ovala hål i svärden för justering av toe in.

13

Glöm inte elen till startmotorn

14

Hans Landelius skrev:

Glöm inte elen till startmotorn

Just det, och om det är som det skall (vilket det inte alltid är) så skall det finnas en jordfläta mellan växellådan och en av bärarmarna.
Men den brukat vara så illa anfrätt av korrosion so den faller likasom bort av sig själv.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

15

Tack er alla för tipsen ni ger! ICQ/ab

Jag kom ihåg elen till startmotorn och ja har mätt lite avstånd osv och noterat så ja vet på ett ungefär hur det satt, Får nog som ni sa göra en hjulinställning ändå. Jordflätan bytte ja i våras så den är också släppt

Nu är lådan lös och har dragit lite i den men nu är det Växellänkaget under baksätet som inte släpper och som verkar låsa hela lådan från att komma ut nu.
Har tagit bort bultarna och framåt är den lös men den som sitter på Axeln från lådan är fast. är den någon mer låsning i mitten på den ?

http://i65.tinypic.com/240ydnc.jpg

http://i68.tinypic.com/iwkdbm.jpg

http://i68.tinypic.com/14ilmkx.jpg

http://i68.tinypic.com/2gvsawn.jpg

16

Tag bort växelstångskopplingen helt, sitter en skruv på motsatta sidan lossa den från lådan växelväljaren ( hockeyklubban )

17

Bensans skrev:

Tag bort växelstångskopplingen helt, sitter en skruv på motsatta sidan lossa den från lådan växelväljaren ( hockeyklubban )

Är det den som sitter i mitten bredvid Jordflätan ?

18

Ta loss växelkopplingen från lådan istället från växelstången. Ser ut som den sitter kvar på lådan.
Är väl en liknande låsskruv på utgående axeln från lådan som på växelstången. Tror inte att du får loss lådan annars.

Bubbla -62

19

Ska ut och prova ! ICQ/ab

20

Den ser ut så här
http://www.classicvw.se/vaxelforarkoppl … cts_id/394
Putta tillbaks lådan så kommer du åt.

Bubbla -62

21

Okej tack! Nu är lådan ur i alla fall, fick ta bort främre Noskonen då släppte den..

22

GB63VW62 skrev:

Den ser ut så här
http://www.classicvw.se/vaxelforarkoppl … cts_id/394
Putta tillbaks lådan så kommer du åt.


Det är den som sitter stumt fast syns på föregående bild ja la upp.. Såhär blev det att se ut när ja fick ur lådan:

http://i64.tinypic.com/spdams.jpg

http://i63.tinypic.com/28in4lx.jpg

http://i63.tinypic.com/11qtgti.jpg

HÄR SER MAN ATT DET ÖVRE LAGRET ÄR SKADAT - INGÅENDE AXEL LAGRET ELLER ?

http://i66.tinypic.com/zum682.jpg

23

Var rädd om papperspackningen. Den behövs för att få rätt mått med en ny packning. Skjut in växelföraren i noskonen och lossa växelföraren på andra sida inne i bilen.