1

Har gått och funderat på att importera bil från något eu land (troligtvis tyskland), Men ja undrar om det är krångligt med papper? så som ursprungskontroll osv på en äldre bil, har dessutom läst lite och såg att om man ska köra hem bilen så behöver man exportskyltar? men behöver man det om man kör hem den på kärra?

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

2

Här finns det lite information som kanske hjälper.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skontroll/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … till-slut/

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

3

Aha okej, de verkar väldigt enkelt.
Tacksam för svar:)

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

4

Det händer ju då o då att det annonseras ut norska bilar här på forumet . hur fungerar de då med importen o moms regler osv

5

Amerikanska bilar räknas runt 13kr/dollar hemma på gatan.

6

Eklund skrev:

Det händer ju då o då att det annonseras ut norska bilar här på forumet . hur fungerar de då med importen o moms regler osv


"Om du importerar ett fordon från Island, Liechtenstein eller Norge gäller samma regler som vid import från ett EU-land eftersom de omfattas av EES-avtalet. Men fordon som kommer från dessa länder måste förtullas." http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … tanfor-eu/

Tullen på bilar är 10% och beräknas på dessa faktorer
Inköpspriset
Fraktkostnader
Försäkring
Hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns.

Sedan tillkommer även 25 % i moms på hela klabbet/summan sammantaget.
http://www.tullverket.se/innehallao/b/b … c3622.html

Bilen ska genomgå en ursprungskontroll 'a 600:- eller vad det nu kostar.

Till sist ska bilen registreringsbesiktas och genomgå den vanliga bilprovningen vilket landar runt 2 000:-
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … skontroll/


Om det sedan ordnas ett fiktivt pris på kvittot och Tullverket bedömer ett högre värde är risken stor för sköntaxering och då kan det bli riktigt surt och dyrt för den nya ägaren.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

7

vwato skrev:
Eklund skrev:

Det händer ju då o då att det annonseras ut norska bilar här på forumet . hur fungerar de då med importen o moms regler osv


"Om du importerar ett fordon från Island, Liechtenstein eller Norge gäller samma regler som vid import från ett EU-land eftersom de omfattas av EES-avtalet. Men fordon som kommer från dessa länder måste förtullas." http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … tanfor-eu/

Tullen på bilar är 10% och beräknas på dessa faktorer
Inköpspriset
Fraktkostnader
Försäkring
Hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns.

Sedan tillkommer även 25 % i moms på hela klabbet/summan sammantaget.
http://www.tullverket.se/innehallao/b/b … c3622.html

Bilen ska genomgå en ursprungskontroll 'a 600:- eller vad det nu kostar.

Till sist ska bilen registreringsbesiktas och genomgå den vanliga bilprovningen vilket landar runt 2 000:-
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … skontroll/


Om det sedan ordnas ett fiktivt pris på kvittot och Tullverket bedömer ett högre värde är risken stor för sköntaxering och då kan det bli riktigt surt och dyrt för den nya ägaren.

Tack. då är de ju inte att tänka på längre