1

Håller på med ett kompressor bygge och är ute efter en stark lågvarvig motor.
Tanken först va att använda en org kam från AS motorn med 1,4.1 vippor men undrar om man inte vinner mer på en w100 kam eller en VZ14 kam med 1,1.1 vippor. Skulle man vinna något på 1.4 vippor med org kam eller e det bara bortkastade pengar?

Vad har folk för synpunkter? Tycker man bara hittar byggen på 1600dp std motorer med amr500 och tycker man kan utväxling det lite iaf

EP toppar portade 3-vinkelsäte, 1600cc, 1 3/8" 4-1 avgas. AMR500...

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-12-24 14:35:39)

http://cal-look.no/lounge/index.php?act … tach=79710
kan vara bra att veta
Om du har std 50hk och laddar 1bar så är det lätt 100+
En std med vippor skulle jag tro är mer
En kam som är 108grader släpper man igenom kompet ( sug kam ) Funkar men det blir turbolagg
På tryckta motorer används ofta kamar som är 112grader för att slippa genom blödningen av gaser
PS tänk på kylning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/boost%20and%20compression%202.jpg
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

4

tittar man runt lite så verkar de flesta använda std kam särskilt om du vill ha en stark och lågvarvig motor som går jämt och fint.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=547872

5

Med enkelportstoppar, där de 30mm kanalerna i insuget begränsar flödet, kanske man skulle ha en kam med "lång öppning"?
Högt lyft tror jag inte "ger något" här ?
"Turbokam" är nog ett bra tips, jag har en 4065-10    (268º 0.364"     9.25 108º Turbo cam; good bottom end; reduced turbo lag)
men har bara testat motorn utan turbo änsålänge....

6

Jag hade tänkt eventuelkt göra ett eget Insugsrör så jag får 32mm innerdiameter mot toppen. Såg att Dalhems hade gjutna insug till EP som använder samma insugsmuff som DP så det borde bli en tratt form.

Dom specar jag läst på turbokam så verkar det bara vara snälla kammar med lyft och duration mellan std och w100 och  samma 108° på alla. Har läst att 112-115° gör att dom går mycket varmare. Framförallt avgas ventilen. .

Jag ska bygga ett 1595cc turbobygge nu samtidigt och ska användaen rätt stor rayjay turbo med en 45 weber. Här vill jag ha effekten på rätt höga varv och hade tänkt 290-300°duration. Lagg blir det oavsett

7

niklasg skrev:

Jag hade tänkt eventuelkt göra ett eget Insugsrör så jag får 32mm innerdiameter mot toppen. Såg att Dalhems hade gjutna insug till EP som använder samma insugsmuff som DP så det borde bli en tratt form.

Dom specar jag läst på turbokam så verkar det bara vara snälla kammar med lyft och duration mellan std och w100 och  samma 108° på alla. Har läst att 112-115° gör att dom går mycket varmare. Framförallt avgas ventilen. .

Jag ska bygga ett 1595cc turbobygge nu samtidigt och ska användaen rätt stor rayjay turbo med en 45 weber. Här vill jag ha effekten på rätt höga varv och hade tänkt 290-300°duration. Lagg blir det oavsett

Om du kollar vad Turbotown grabbana använder så brukar det var 112 grades
Sådana är inga som ligger på hyllan
Web frågar alltid vilken lobvinkel man skall ha från 105-115 g
Efter som en 112 grades gör att man får vridet längre med
Det man skall kolla på är hur mycket överlappet mellan avgas o sug sidan är där är det som är körbarheten ligger
Ta en wasserboxer kam  som överlappet är cirka 9 grader  en typ 1 cirka 7grader
Därför är det så viktigt att läsa vad det står på kamkortet
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke