Det låter ju så bra leasa en ny bil billigt men nånstans finns väl
hållhakarna som gör det dyrt om man bryter mot dem.
Någon här som har erfarenhet?
Sen det här med salt vintertid och rost kan ju även krypa fram på en
ny bil efter en vinter i salt o yttre påverkan.
Leasingbil = Hyrbil.
Du betalar för att du sliter på den o för räntan. När tiden gått så har du betalt dyrt för något du inte äger.
Ja du betalar ju för att ha funktionen "ny bil som jag inte behöver göra annat med än att tanka, tvätta och boka service på" Allt annat sköts ju av leasingfirman och det ingår i månadskostnaden. Värdeminskning, eventuella fel och sånt slippar man fundera på men man får betala lite för funktionen att slippa bry sig om sånt.
Hade vi i vår familj inte haft behov av två bilar så hade jag tveklöst valt en privatleasad bil just för att slippa bry mig. Bruksbilar är ju det tråkigaste som finns. Allt beror ju på hur intresserad man är av att "äga" och vad det är värt att slippa bry sig om just bilägandet.
Minsta fläck och skada kostar dyrt vid återlämnandet+överskridna mil.
Jag har precis köpt ny bruksis. Jag övervägde också privatleasing men efter att ha kollat runt lite så insåg jag att det inte var så förmånligt. Det var t.ex. inga vinterdäck med i priset som bilfirmorna skyltar med sedan tillkom försäkring o.s.v. så det slutade med att jag köpte en ny istället. Åker man som jag 1500 mil per år så tror jag man tjänar på detta. Servicen ingår i 3 år förutsatt att man kör 1500 mil per år. Försäkring är med i priset och inget krav på att lämna tillbaka bilen i ett visst skick. Jag räknar med att ha den i 5-6 år och sedan sälja den. På en modern bensinare är det kamremsbyte långt över 15000 mil så då bör bilen ändå ha ett bra restvärde. Den enda nackdelen är väl att man skall ut med en kontantinsats.
För min del är det solklart, att privatleasa en elbil till frun med "garanterat restvärde" (som säkert ska stå i förhållande till skick, miltal osv) för ca 3000 kr/månad inklusive allt utom elen man laddar hemma. Det är nästan billigare än bara bränslet på tidigare bilar per månad. 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
För min del är det solklart, att privatleasa en elbil till frun med "garanterat restvärde" (som säkert ska stå i förhållande till skick, miltal osv) för ca 3000 kr/månad inklusive allt utom elen man laddar hemma. Det är nästan billigare än bara bränslet på tidigare bilar per månad.
Vad är det för elbil då? Lät spännande 
Vi har renault zoe men tror typ nissan leaf har ungefär samma 
Privatleasing är en bra affär för alla parter utom för den som ska köra och betala leasingkostnaden för bilen..
Det finns många anledningar till att överväga ett leasingavtal, slutkostnaden överstiger ofta det ingångna avtalets kalkyl.
Några läsvärda länkar.
http://www.konsumentverket.se/om-konsum … -dig-dyrt/
http://www.radron.se/artiklar/leasa-bil … nackdelar/
http://www.expressen.se/motor/privatlea … -dig-dyrt/
http://www.expressen.se/motor/privatlea … allgropar/
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Jag tillhör den skara människor som undrar hur folk har råd med allt. Dyra nya bilar som tappar halva sitt värde på ett par år är "bara en" sån sak. Men det är klart, en del leasar, en del har bilen genom jobbet, några är nog så rika att de cashar en ny bil i bilförsäljarsalongen.
Än mer svårbegripligt är att man inte vårdar en "ny" bil genom att städa/tvätta den, montera fräscha torkarblad eller kontrollera att alla lampor funkar.
Men jag kommer nog aldrig tillhöra den skaran, trots att jag är bilintresserad och förmodligen skulle kunna få en bil att hålla hela mitt livs längd om jag köpte den ny och vårdade den från dag ett. Men idag finns det så många "bra" bilar på begmarknaden för under 10K att man som "lite händig" lätt kan hålla en gammal "skrotbil" vid liv och åka i den ett par år eller mer. Själv har jag till och med fått ett par såna bilar genom åren och det är så milsvida ifrån Svenssons uppfattning om att man måste åka in till verkstaden om oljelampan börjar lysa.
Så varför spendera närmare halvmiljonen på ny bil när det finns så mycket roligare man kan göra för pengarna?
Så här såg min lilla uträkning ut då dottern ville ha hjälp med att hitta en billig bil för att köra dottern på dagis samt till och från arbetet. Singelmorsa med dålig ekonomi.
Denna enkla uträkning är inte en hel sanning men som första året är det nära sanningen. Sevice på nya bilen ingår också men det glömde jag i excelfilen.
Hon valde en ny elbil också och kör en ny bil med alla säkerhetsaspekter jf med ett gammalt rackel, bara det är mycket värd för en farsa och morfar 
Så numera har min fru en Zoe och min dotter har en Zoe.
Så här såg min lilla uträkning ut då dottern ville ha hjälp med att hitta en billig bil för att köra dottern på dagis samt till och från arbetet. Singelmorsa med dålig ekonomi.
Denna enkla uträkning är inte en hel sanning men som första året är det nära sanningen. Sevice på nya bilen ingår också men det glömde jag i excelfilen.
Hon valde en ny elbil också och kör en ny bil med alla säkerhetsaspekter jf med ett gammalt rackel, bara det är mycket värd för en farsa och morfar
Man köper inte däck för 4000 per år eller reparerar en 5000kr bil för 5000kr.
Men jag säger inte att du har fel, jag har kört både vansinnigt mycket billigare och vansinnigt mycket dyrare.
Med din uträkning borde jag köra på elbilen.
Gillar tanken att tanka hemma.
Jan-Iver skrev:Så här såg min lilla uträkning ut då dottern ville ha hjälp med att hitta en billig bil för att köra dottern på dagis samt till och från arbetet. Singelmorsa med dålig ekonomi.
Man köper inte däck för 4000 per år eller reparerar en 5000kr bil för 5000kr.
Men jag säger inte att du har fel, jag har kört både vansinnigt mycket billigare och vansinnigt mycket dyrare.
Med din uträkning borde jag köra på elbilen.
Gillar tanken att tanka hemma.
Det var därför jag skrev att det gäller år 1 vid köp av en 5000 kr bil
Då blitr det oftast så för en som inte kan eller vill mecka själv 
En annan fördel är att man nästan aldrig är in på macken så den därna varmkorven eller snacksen sparar man också 
Bor man i Kungens j.... huvudstad är det ytterligare morötter i form av gratis körning innanför tullarna har jag hört.
Hej Jan-Iver hur blev det med batterikostnaden?
Kollade som hastigast och såg batteriet inte följde med
bilen utan fick hyras utanpå med priset efter uppskattad
körsträcka. Annars är nog elbilen super i låglänt landskap
med korta körcykler och sämre i inlandets fjällregioner. Där
också dragkula är mer standard än undantag.
Batterikostnaden baseras givetvis på uppskattat körsträcka, i våra avtal har ena bilen 2000 mil/år och den andra 1250 mil/år. Detta är inräknat i totalpriset i våra avtal. 790 kr och 990 kr i månaden tror jag det var i batterihyra men som sagt detta ingår i avtalen. Sånt kan vara lite olika beroende på erbjudande och så hur de har det på bilfirmorna runt om jag fattat det rätt.
Åker leasingbil genom jobbet så det är väl svårt att jämnföra då däck,service,biltvätt,skatt,försäkring och fria mil ingår. Men får ofta höra att hur har du råd med det. Tycker faktiskt inte det är dyrt möjligtvis mycket pengar
det jag menar är att jag ofta får höra är: Jämför med min A6 av 2006års modell som gått 14000mil .....
Va? Inte riktigt samma sak eller? 10år äldre, 14000mil mer, ingen skatt, försäkring,reperationer
Tvätt 4ggr per månad mm.