1

vilka tillverkare finns att välja på som gör bra lager det vill säga tunga stålförstärkta?

2

Tror nästan det bara är silverline som fortfarande har det. Eller om du hittar några NOS mahle från back in the day.... de senaste seten mahle som jag köpt har endast haft stålbackade mittlager. Med det sagt så har jag iofs inte haft några problem. Värre är ytfinishen på de nya seten mahle... fruktansvärd yta, repiga och vad som ser ut som beläggning som flejkar av....

Å andra sidan hittade jag ett set NOS Glyco stålbackade lager, svintunga och bra finish, men de gav ett alldeles för stort lagerspel i mitt block så de kunde jag inte använda ändå.

Clevite gör bra vevstakslager, och silverline kamlager har jag till min nya motor, de ser också fina ut

3

Om du hittar K&S lager är det det bästa men var beredd på att betala (nos)
Mahle har slutat med stålbaksida på lager 2 finns bara i ALU  Mahle köpte upp K&S  sen köpte dom Clevite (ock tog bort blyet i lagrena ICQ/ac )
Clevite köpte Glycko
Skall finnas KING bering med stål baksida svåra att hitta är ett bra lager ( cirka 2000kr )
I dag är det endast  silverline som är stålbaksida
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

K&S=kolbenscmidt?ja det verkar svårt att hitta bra lager som du säger pprmicke.

5

Skulle tro att Silverline funkar bra för dig
För det gör det även på motorer som har 15,1 i komp och varvas över 8000  ICQ/ab
Det som är viktigt är att oljesystemet är bra för att man skall inte ha metall kontakt då är det lagrena som skadas
och att ramlager lägena är i linje och att veven orkar hålla i mot kraften
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke