1

Har en 1600 enkelports stationärmotor som skall få "ny" förgasare och fördelare. Den kom med en 32 pict-förgasare med manuell choke men jag skall ha automatchoke så det måste bli en annan förgasare. Det är nu problemet uppstår, de förgasare jag har (30, 31 och 34 pict) passar inte på insuget, bl.a. avstånden mellan fästbultarna lirar inte med dito hål i insuget. Någon som känner igen problemet? Jag har inga planer på dubbla förgasare eller annat exotiskt utan tänkte "keep it simple" men det verkar inte vara så "simple"..... ICQ/ad

2

Du måste byta insug då de vanliga förgasarna hamnar för nära generatorn. Av någon anledning så har industrimotorerna insuget närmare generatorn. Personligen så tror jag att en 31 pict skulle funka bra på din motor men då måste du skaffa ett nytt insug med rätt hålbild. Finns säkert en massa sådana på hyllorna runt om i landet.

3

Solex 30 och 31PICT har samma fläns, man kan påstå att 30:an är "enklare" och därmed inte krånglar?

13-1600:a insug från en enkelportsmotor funkar, kolla så inte förvärmningsröret är täppt på det du skaffar..
Jag skulle själv behöva ett eller två, ifall någon inte (som jag) kastat ,-?

4

Jaha, det blir till att byta insug..... Tack för svar! 30 och 31:or har jag så det löser sig med förgasare då.

5

Donnerwetter skrev:

Den kom med en 32 pict-förgasare med manuell choke men jag skall ha automatchoke så det måste bli en annan förgasare.

Tror ni har en 32 PCI, inte PICT.  PICT har automatchoke.

32 PCI är fin oldspeed-förgasare ICQ/ab Ser ut som de mindra 28 PCI, bara större.
Någon av de manglar akspump, de är inte så bra i bil.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

6

Då får vi leta i hyllorna imorgon. Ska finnas i sugen här.

Typ 1 -63 "Louise"