För den som är ny som VW ägare finns det ett antal fällor som kan orsaka mycket frustration (och kostnader). Tänkte samla några tips på hur man kan undvika några av dessa:
1 Se till att alla kylplåtar och gummitätningar finns och är rätt monterade.
Luftkylningen är nämligen superviktig för motorns välbefinnande. För att det skall funka måste kall luft kunna komma in genom gallren under bakrutan samtidigt som den varma luften nere vid avgassystemet inte får ta sig in. Återcirkulera lite varmluft en sommardag och du får snabbare än du tror höra treans avgasventil krossa kolven. De erfarna på Boxerville kommer att skratta åt din annons “Köpes: fungerande 1600 motor, max 1500 kr”.
2 Startsvårigheter? Kolla bussningen!
Det händer att nyblivna VW ägare lägger ned tusentals kronor på renoverade startmotorer och Optima-batterier innan de inser att det sitter en lagring inpressad i växellådan som är dålig. Lagret kostar några tior, men känner man inte till att den finns där är det inte lätt att veta…
3 Byt alla bränsleledningar NU!
Det är inte alls ovanligt att nya VW ägare får se sin pärla gå upp i rök. Att starta upp en bil som stått länge med gamla bensinledningar är att be om bekymmer. Av någon konstig anledning verkar bränder vara vanligare på bussar än på bubblor. Fördomsfri som jag är vill jag inte spekulera i anledningarna till det. Hursomhelst: Byta bränsleledningar är viktigare än att byta gardiner i er kampingbuss, bara så ni vet.
4 “skall bara” byta kolvringar och slipa in ventilerna
Många andra äldre motorer har vissa punktvisa svagheter och man kan hålla dem vid liv länge med del-renoveringar av typen nya ringar och slipa in ventilerna. Men, min (hårdköpta) erfarenhet är att den luftkylda VW motorn håller länge som ny, men när den börjar bli dålig så blir ALLT dåligt samtidigt. Är det dags för nya ringar så är det säkert också dags att arborra blocket. Jag tror inte det var en slump att VW införde utbytesmotorsystemet, det var nog enda sättet att hålla en rimligt nöjd kundskara. Börjar din motor ryka, dricka olja och kännas trött så helrenovera. Dyrt, men lyckligtvis har priserna på bilarna gått upp så du kan se det som en investering.
5 Skaffa en verkstadshandbok, men fortsätt googla!
VW’s verkstadshandböcker är väldigt korrekta i sin ton, men många gånger värdelösa för den vanlige hobbymeken eftersom de är skrivna för att kommersiellt driva en VW verkstad snarare än reparationer i ett villagarage med enkla handverktyg. Mitt tips är att både läsa verkstadshandboken och kolla på forum efter praktiska handfasta tips hur man gör i verkligheten. Det mesta kan lösas utan en komplett uppsättning VW specialverktyg.
Vilka "vanliga" fällor har jag missat? Fyll gärna på!