Alla fästen på plats.
Avsmalnad framdel.
Avkapade tvärstöttor osv..........
Snyggt.. 
late,
in love,
and a little drunk..
snyggt!!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Riktigt bra blev det!
Puhhhh, nu är allt punktat och träribborna provmonterade. 
Det blir ju superbra 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Kvällens pyssel bestod av att svarva 8 rörstoser till lastförskjutningsskydden fram och bak på varje takräcksdel.
De skall träs i de bockade rör som sitter längst fram och bak på takräcket.
Då blev det gjort lite idag med.
Fick hjälp av barbarnet åxå.
Ruturplockning med elkabel.
Uppmockning av ny bakruta med öppning.

I väntan på takräckesdelar så blev det safarierutemontering.
Klart för korsdrag..snyggt! 
late,
in love,
and a little drunk..
Letar mojjar till vagnen.
Vad tror ni om denna lampa?
6V och +jord.........
Vad är det för skillnad på dessa lampor?
Har ju en 622 som taksökare redan, så den med prismat glas, hur sprider den ljuset?
Och så en NOS "DANTE" fotogenvärmare, vågar man använda den, och hur mycket värmer den?
164 2016-12-12 20:30:55 Senaste redigerad av Scrooge (2016-12-12 20:31:21)
Vad är det för skillnad på dessa lampor?
Har ju en 622 som taksökare redan, så den med prismat glas, hur sprider den ljuset?
Flod aka pencilbeam lång smal stråle
Helljusbild
Dimljus, fanns även gult glas
Har ett par stora Marchal flod den modell som satt på många Scania på 60-70 talet
Faran lurar bakom nästa krök
Mogge skrev:Vad är det för skillnad på dessa lampor?
Har ju en 622 som taksökare redan, så den med prismat glas, hur sprider den ljuset?
![]()
Flod aka pencilbeam lång smal stråle
Helljusbild
Dimljus, fanns även gult glasHar ett par stora Marchal flod den modell som satt på många Scania på 60-70 talet
Ska man ta en av varje då kanske?
Har för mig jag sett att man satt 2 olika.
Moder hade en gul dim till vänster på pv'n som flyttades över 67.
Jag brukade ha två h-bild + en pencil i mitten
Hade nog satt pencil till höger och h.bild på andra sidan resevhjulet med fästen i hållaren
PS
når liknande på pupen?
https://www.youtube.com/watch?v=M_mUF5D0_us
Faran lurar bakom nästa krök
Här är min lista över ingående komponenter som en riktig äventyrsbuss kräver.
Origo 3000 spritkök för grund inbyggnad och enkelhet.
Westyrutor
Takräcke CHECK!
Popup genom takräcke med dragkedja i popupen för att nå ev packning CHECK!
Tvåpersonersinredning
Stege bak till takräcket
Barndoorlucka på sidan för att komma åt vatten batteri gasol etc……….
Mahognyplywood, eller om karossen endast rollas, så hyffsat fin plywood som målas, betsas och lackas.
STORT kök men smalt för luftigheten.
Man ska kunna fixa frukost när någon ligger i sängen.
Fullbredd på sängen vid huvudändan med bäddmadrass.
Kartfack bakom föraren
GPS
bord med 2 lösa stolar. Eller liten lös pall.
Egen instrumentpanel där den gamla är bortsågad med bla dubbla/trippla telefonhållare.
Mörkt där man sover.
Takfönster i popupen med gardin.
Rinnande vatten på utsidan, kanske skräpvatten på takräcket.
Stereo med fjärrkontroll DVDskärm
Extra DVDskärm
Dubbla sänglampor
Många cigguttag för laddning etc.
Safari bak med öppningssäkring så ingen kan slita upp den när man sover. CHECK!
Walktrough.
Snurrförarstol? Vändas i skenorna? Vikbar ratt för ryggstödet?
Takhylla bak med nätfickor på hyllans undersida.
Torky i köket och i takhyllan vid sängen.
Vattenslang med 1/2tumsgänga
Snabbparasoll
Dubbla batterier 2 små via lucka utifrån/barndoorlucka
Soppåse i panelen
Komradio
3punktsbälte
Dubbla drickahållare
Matbricka för chaffören
PETflaskehållare
Mycket plats för smågrejjor
Laddare via solcell å 220V
Pennhållare
Blockhållare
Klädstreck i buss för blöt handduk
Plats för blöta skor när man körHuvud avstängning när man lämnar bilen/knapp brevid förardörr
Disk utanför/brevid barndoordörr/vatten från tak
En skall kunna sova när den andra kör/lätt att gå och lägga sig utan att flytta grejjor
Bensinvärmare
Mycket avställningsyta
Skottsäker motor
Taksökare CHECK!
Vattenkokare spiral 12V för att fixa kaffe/te under körning
Mörkläggningsgardiner
Lättutdragen markis, kanske över bordet fram med pinnar till bordet/hjulet/parasoll med
hållare/lättflyttat paraply med universalfäste, kanske,
fjäderbelastat att spänna fast i takräcket.
Fullt öppningsbara dörrar med stropp.
Termometer vid huvudände
Glasögonhållare vid huvudände
Stereofjärrhållare vid huvudände
Optimerad motor för 95kmh.
Tvättmaskin på taket, dunk med STORT lock och en dunk för sköljning.
Väderstation med radio å temperatur
Lyxbussruta i taket vid förarplats
Plats för disktrasa och hållare för diskborste
Pump till diskmedel.eller plats för lilla Yesflarran.
Filosofi: draglådor fack för varje grej, facken tar plats, eller fyll på som faen utan ordning
Väl avvägd vektygslåda och reservdelar
Komplett tändsystem
Drivaxeldamask
Förgasare
Ventilkåpa + packning
Fläktrem
Oljeplugg och packning.
Matlagning i motorrum
Ikväll så snodde jag och sonen safarisarna från Shortyn.
Tänkte montera åxå men stötte på patrull, rätt osportsligt tycker jag...
Jaja, lite svetsa iaf då....
Lite hållagning då.
Faen så det ser ut i alla skarvar på våra vagnar........
Ja man får inte rota för mycket!
blir bra iaf....
172 2016-12-27 09:50:12 Senaste redigerad av Björn J. (2016-12-27 10:19:40)
Hej!
Trevligt projekt, kul att läsa!
Tänkte svara dig angående fotogenbrännaren.
Är du säker på att den är till fotogen?
Det står ju en text på kartongen att "kristallolja" är påfyllt, så jag undrar litet om, hur, vad... men brännare med vekar kan man ju i allmänhet fylla på med flera likande "oljor".
Fotogen heter för övrigt "paraffin" eller liknande på engelska, om det nu finns någon bruksanvisning i förpackningen.
Det ser ut som om denna är en lågtrycksvariant med veke. Vekar finns att köpa nya. Jula och Clas har sådana vekar.
Om du avser att testa denna värmare så gör det utomhus första gången. Troligtvis ger den lika mycket värme som en billigare fotogenlykta, räcker kanske för att värma upp boendeutrymmet i en gammal VW-buss, om man inte har för stora anspråk.
Men jag skulle nog inte använt denna. Iallafall inte i skarpt läge.
Det har ju hänt en och annan tragisk dödsolycka med fotogenvärmare, i båtar, husvagnar, tält och enklare stugor. Dels har ju folk drabbats av kolmonoxidförgifning då det varit ofullständig förbränning och obefintlig ventilation. Sedan har det hänt att värmaren vält och fattat eld.
Så, sådana värmare skall användas med förnuft och med försiktighet.

http://www.seasea.se/spritvärmare-heat-pal
På den tiden jag semestrade med familjen i en mindre motorbåt och i en enklare campingvagn, använde vi en Heatpal, med god erfarenhet.
Denna räcker gott och väl att värma upp din buss med, den går på rödsprit, och är rätt så riskfri, jämfört med andra värmare. samma modell har funnits sedan 1960-talet och används av många campare och båtägare, som inte har fast installerad värmare.
Dock måste du ventilera ordentligt, och då man bränner T-röd får man istället en liten del kondens, vatten, men det blir varmt och gott.
God fortsättning, även med bussprojektet!
Tack för intressant svar. Jo jag funderar på om det är värt att ens pröva....
Men lite kul variant ändå, ska prova den framöver, så rapport kommer.
Vill egenteligen ha en vedkamin, med kräver ju en del som skorsten och avstånd etc.....
Hej!
Trevligt projekt, kul att läsa!
Tänkte svara dig angående fotogenbrännaren.
Är du säker på att den är till fotogen?Det står ju en text på kartongen att "kristallolja" är påfyllt, så jag undrar litet om, hur, vad... men brännare med vekar kan man ju i allmänhet fylla på med flera likande "oljor".
Fotogen heter för övrigt "paraffin" eller liknande på engelska, om det nu finns någon bruksanvisning i förpackningen.Det ser ut som om denna är en lågtrycksvariant med veke. Vekar finns att köpa nya. Jula och Clas har sådana vekar.
Om du avser att testa denna värmare så gör det utomhus första gången. Troligtvis ger den lika mycket värme som en billigare fotogenlykta, räcker kanske för att värma upp boendeutrymmet i en gammal VW-buss, om man inte har för stora anspråk.Men jag skulle nog inte använt denna. Iallafall inte i skarpt läge.
Det har ju hänt en och annan tragisk dödsolycka med fotogenvärmare, i båtar, husvagnar, tält och enklare stugor. Dels har ju folk drabbats av kolmonoxidförgifning då det varit ofullständig förbränning och obefintlig ventilation. Sedan har det hänt att värmaren vält och fattat eld.
Så, sådana värmare skall användas med förnuft och med försiktighet.
http://www.seasea.se/spritvärmare-heat-pal
På den tiden jag semestrade med familjen i en mindre motorbåt och i en enklare campingvagn, använde vi en Heatpal, med god erfarenhet.
Denna räcker gott och väl att värma upp din buss med, den går på rödsprit, och är rätt så riskfri, jämfört med andra värmare. samma modell har funnits sedan 1960-talet och används av många campare och båtägare, som inte har fast installerad värmare.
Dock måste du ventilera ordentligt, och då man bränner T-röd får man istället en liten del kondens, vatten, men det blir varmt och gott.God fortsättning, även med bussprojektet!
Klart du ska ha vedeldat..kommer passa den bussen som handsken..bara åsynen av vedtraven på takräcket är helrätt.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Samma rostgröt i andra fönsteröppningen....
